Joulusiivous

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Hertta
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 68
Liittynyt: 03 Loka 2011, 09:35

Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja Hertta » 10 Loka 2011, 13:20

Mitä sinun joulusiivoukseesi kuuluu? Itse olen yrittänyt tehdä listaa siivouksen avuksi ja jakaa siten hommia useammalle päivälle. Olisi kiva kuulla miten muut tekevät/suunnittelevat siivouksensa ja kenties jos on hyviä vinkkejä antaa.

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 10 Loka 2011, 13:29

Joo ei missään nimessä kaikkea kerralla. Ikkunoita en jouluksi pese, koska runsas kynttilöiden polttelu ne kuitenkin nokeaa. Verhot kyllä vaihdan jo ekan adventin tienoilla.
Imurointi, mattojen ja petivaatteiden tuuletus, lattioiden pesu, vessan & kylppärin pesu kuuluu joulusiivoukseen, lisäksi vielä tietysti saunan pesu.

Kun olin lapsi, silloin meillä oli mittavat joulusiivousoperaatiot jotka kesti ainakin kaksi päivää. Joulusiivous ajoittui vielä aivan joulun alle, yleensä koulujen loman alkamisen jälkeen. Lopputulosena rippeet jäi vielä aatollekin. Se ei ollut kyllä mukavaa...
Mutta se tunne kun koti on putipuhdas ja jouluasussaan, on kyllä mahtava!

Avatar
Joulutonttu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5004
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:10
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu » 10 Loka 2011, 13:54

Täällä kans jaetaan joulusiivous eri päiville.
Meilläkin siivoukseen kuuluu peittojen ja tyynyjen pesu sekä petivaatteiden vaihto. Mattojen tuuletus, lattian pesu, imurointi ja tietty pölyjen pyyhkiminen.
Vessan ja saunan pesu myös. Aatonaattona tulee vielä kissanhiekat vaihdettua.

Jouluverhot tulee ikkunoihin vaihdettua marraskuun puolella ja yleensä olen keittiön ikkunan pessyt sisäpuolelta, koska kissat on sen kuolannut.
Muut joulutekstiilit, kuten pöytäliinat laitan paria päivää ennen joulua esille.

Itse pyrin siihen, että aatonaattona eikä jouluaattona tartteis enää siivota, vaan saisi hiljentyä jo jouluun.

Toisinaan olen myös aloitellut esim. keittiön kaappien siivomisen hyvissä ajoin syksyllä, tätä en tosin joka vuosi tee. Mutta tänä vuonna se olisi taas edessä. Ihan senkin takia, että saisi kaappeihin lisää tilaa ja samalla tulee vanhat jauhot ym. heitettyä mäkeen :wink:

Avatar
Anewielh
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5163
Liittynyt: 10 Huhti 2010, 19:13
Viesti:

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja Anewielh » 10 Loka 2011, 14:43

Siis joo, minä vietän jouluni komerossa! :hei:

No ei vaines, :mrgreen: , mutta tällaista kommenttia saa toisinaan kuulla. Siivoan siis huushollin lattiasta kattoon jouluksi. Olenkin pitkään miettinyt mielessäni, että miksi oikeastaan joulusiivous on ainoa siivous vuodessa, jonka takia ihmisillä on mukamas oikeus arvostella toisten siivoustapoja ihan peittelemättä. Kukaan ei varmasti mene sanomaan kenellekään, että "et sinä kevättä ja kesää vietä komerossa, jätä siivoamatta!" tai "tee vain kevennetty siivous, siivoa vain näkyvät osat" :roll:

Olen siis kasvanut pölyallergikon taloudessa (ja nyt ei puhuta mistään pienestä nuhaisuudesta vaan siitä, että jos pölyä on liikaa, päätyy ihminen kirjaimellisesti sängyn pohjalle oireidensa takia) ja meillä on aina siivottu paljon ja huolella. Jouluahan ei tietenkään vietetä komerossa, mutta ne komerotkin imevät hirvittämän määrän pölyä. Ainakaan meillä ei tarvitse kuin kurkata vaatekaappien alahyllyille tietyin väliajoin, niin jopas siellä on melkoinen pölykerros siivousta odottamassa. Tätä ei moni jostain syystä tahdo ymmärtää ja kyllä meille on ihan suoraan sanottukin, että nipoja ollaan, ei ole muusta kyse :evil:

Oma allergiani ei ole niin paha, mutta en silti pidä pölyisyydestä tai sekasorrosta. Nyt tosin tuo kissapoika on meillä pölyallergikko myös (!), joten senkin vuoksi on siivottava vähän ahkerammin. Joskus harmittaa se, kun muut olettavat etten siedä pölyä tai sekasortoa muuallakaan. Minulle on ihan sama, siivoaako joku vai jättää siivoamatta! Eihän minun ainakaan normaalisti tarvitse niitä pölyjä kovin pitkään hengitellä ja joulunkin vietän omassa kodissani :razz: Kovasti kuitenkin toivoisin rentoutta tämänkin asian suhteen, siis muutakin rentoutta kuin sitä en siivoa jouluksi-rentoutta ;)

Normaalisti aloitan marraskuussa siivoamalla kaikki komerot läpi. Samalla tulee käytyä tavaratkin läpi ja laitettua tarpeeton kiertoon. Komeroiden siivous sisältää myös esim. kaikkien vaatteiden tuulettamisen ulkona (käyttämättömiinkin vaatteisiin kertyy pölyä kivasti, varsinkin villavaatteisiin). Sen jälkeen alkaa pieni leipomisurakka (ne mitkä voi leipoa etukäteen pakastimeen), jonka jäljiltä saan pestyä ja puunattua keittiön. Jääkaappi myös tutkitaan ja puhdistetaan. Pesen myös melkein kaikki astiat, puhtaatkin, vähintään joka toinen vuosi. Keittiön ilmassa leijuva rasva ja pöly piintyy nimittäin aikalailla puhtaankin astian pintaan, erityisesti lasipintaan. Laseista tulee nihkeitä ja epäsiistejä. Mieluusti myös tarjoilen ruoka- ja juomatarjottavani puhtaista astioista, joten sitten ei erikseen tarvitse alkaa niitä vieraita varten aina pesemään. Tähän asiaan tietysti auttaisi se, että vähentäisi astioita ja pitäisi vain ne joita käyttää aktiivisesti, mutta kun ei raaski :lol: Marraskuun loppupuolella myös pyyhitään ikkunoiden sisäpinnat ja vaihdetaan jouluverhot. Ja kiillotetaan ruokailuvälineet.

Sitten koettaakin siivous itsenäisyyspäivää varten. Se ei poikkea normaalista viikkosiivouksesta juuri mitenkään - imuroidaan ja pestään lattiat, pyyhitään pölyt ja siivotaan kylppäri & wc.

Sitten meneekin aikaa ja lopulta aletaankin sitten valmistautumaan joulun "siivousmaratoniin". Matot tampataan ja viedään lumikylpyyn, samoin kaikki vuodevaatteet ja muut tekstiilit viedään ulos tuulettumaan. Imuroidaan ja pyyhitään pölyt. Tarraharja ja imurin lisäosat pääsevät myös tositoimiin, kun kissankarvoja irrotellaan tekstiilipinnoista. Pyyhkäistään vähän vielä ikkunoiden sisäpintaa. Kiillotetaan joitakin juttuja, esim. kristallikruunu, hanat jne. Pestään wc, kylpyhuone ja sauna (tosin tänä vuonna ensimmäistä kertaa ei olekaan saunan pesua...). Siivousurakan viimeisenä on lattioiden pesu, jotta hyvä ja puhdas tuoksu jää varmasti leijailemaan kotiin. Lopuksi tampataan matot ja paukutetaan pölyt pois petivaatteista jne. ja tuodaan kaikki sisälle. Vaihdetaan vielä viimeiset joulutekstiilit ja pedataan sänky. Sänkyyn liittyen mulla onkin oma traditio, ehkä höpsökin, ainakin joidenkin mielestä. Nukun siis pari viimeistä yötä ennen joulua olohuoneen sohvalla, jotta saisin nukkua aattona puhtaissa ja sileissä lakanoissa :lol:

Aatonaattona ei ainakaan enää siivota! Paitsi... Imuroidaan pikkuimurilla kissanhiekkaa pois, mutta sitä teen muutenkin joka päivä :fee: Ja kissojen vessat puhdistan (pesen ja desinfioin) ja vaihdan hiekat, niin on kissoillakin puhtaampaa jouluna.

Siivoan yksin - ja peräti nautin siitä!

Terkuin,
Joulusiivoushöperö

Omppu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 738
Liittynyt: 21 Syys 2010, 15:01
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja Omppu » 10 Loka 2011, 18:18

Aloittelen siivousta jo syksyllä kaappien ja varastojen osalta. Siivoan muka joulua varten, vaikka kyllä se ihan käytännön syistä tapahtuu. Kaapit, hyllyt ja vaatehuoneen käyn läpi: turhat pois ja pyyhintä päälle. Marraskuun loppupuolella vaihtelen pikkuhiljaa jouluverhoja ja pyyhin kissan räkäjälkiä, jos tarve vaatii.

Pikkuhiljaa putsaan kristallit ja muun serviisiin ja käymme mieheni kanssa läpi sähkölaitteet jääkaapista kuivauskaappiin ja putsaamme niiden takaosat. Kirjaston kirjat pöllytän myös joulukuun alkupäivinä ja laitan pois tai eteenpäin "turhia". Katot käyn joka huoneesta läpi (pyyhin) omana operaationaan ja mies vaihtaa ilmanvaihtokoneen suodattimet (joulu on hyvä muistin virkistäjä) ja häkä- ja palovaroittimien paristot.

Varsinainen siivousrynnistys on kuitenkin meillä edessä vasta lähempänä (muutama päivä ennen) joulua. Etenen vähän käytetyistä huoneista eniten käytettyihin keittiö-, eteiset-, yläkerranvessa-linjalle ja pesen mysö ikkunoista ja eteisen peiliovista räkäjälkiä. Vierashuoneen, askarteluhuoneen, lastenhuoneen ja kirjaston ovet suljen heti tuuletuksen ja pesun jälkeen, joten ne voi huoletta siivota aiemmin.

Matot meilläkin pääsevät hankeen (ellen laita aitan kätköistä puhtaita tilalle), samoin muut pesua kestämättömät tekstiilit, loput päätyvät koneeseen ja rumpuun. Sauna pestään vasta aatonaattona, kuten myös imuroin ja pyyhin vielä kertaalleen pölyt (ja peilit ja ikkunat, johon on joku??? jo jotain tähminyt :lol: ) sekä lattiat pikaisesti. Lakanat vaihdamme vasta aattoaamuna. Joulutekstiileitä ilmestyy jo joulua odotellessa, mutta saunan laudeliinat ja kylpyhuoneen puhdas matto vasta pesun jälkeen. Kissojen vessan kylvetän kloriitissa tallin pesupaikalla (tosin muutenkin kerran kuussa) ja samalla laitan uudet Evercleanit. Aattoaamuna voi olla, että vielä pyyhkäisen lattian eteisaulasta olkkariin ja keittiön kertaalleen ja tsekkaan, onko räkäjälkiä ikkunoissa tai ovissa.

.

Leea
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1533
Liittynyt: 21 Marras 2008, 09:53

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja Leea » 10 Loka 2011, 19:58

Omppu; En voinut lukea repeämättä :lmao: noista räkäjäljistä, joita kuulostaa teillä jatkuvaan ilmaantuvan :lol:

Minä tykkään, että jouluksi on tärkeää siivota komerot, että joululahjaksi saataville jutskille löytyy paikkansa :see:

Mies valitti muutama vuosi sitten, kuinka heillä lapsena meni aina jouluaatto siivotessa ja puunatessa ja muita pikku hommia tehdessä. Niinpä meillä ei aattona enää muut siivoa kuin minä. Viimeistelen yleensä kph:n siivousta ja imuroin enimpiä. Aattona ruuan ja tarjoiluiden laittelu vievät niin paljon aikaa, että siivoukseen ei enää arvokkaita hetkiä kovin paljoa tuhlata. Muuten olen yleensä siivonnut joulua varten pikkuhiljaa...

Avatar
katinka
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 947
Liittynyt: 23 Elo 2007, 13:33

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja katinka » 11 Loka 2011, 04:04

Meidän joulusiivous tapahtuu pitkin syksyä. Hirret pyyhitään pölystä vapaiksi. se tapahtuu kyllä useasti vuodessa, mutta pidän tärkeänä että jouluksi myös. Lattian vahaan yleensä syksyllä. parasta olisi saada tehdä se kurakelien loputtua pakkasten aikaan. Ikkunat pestään ennen pakkasia ulkopuolelta ja sisempi ikkunapinta pääsee vapaaksi kärpäsen kakoista yms. välistä en pese, koska sen teen keväällä.

Saunan siivous on oikeastaan se ainoa, mikä tehdään perinteitä kunnioittavasti juuri aaton aattona. siihen kun sisältyy muutama tonttumainen traditio. ja saunan siivoaa miesväki, naiset eivät siihen puutu :smile: .

Meillä kun siivotaan allergiaperheiden tavoin hyvinkin päivittäin, niin yleisilmettä ei tarvitse joulua varten siivota. Mutta joulun alla siivoaminen tuntuu jotenkin juhlallisemmalta. hassua kai? ja kun kerran aloitan fiilistelyn varhain lokakuun puolella, niin sitä tulee siivottua "sillä silmällä" moneen kertaan. :hei:

tänä vuonna meillä on todella "tyhjentävästi" siivottu jokainen soppi talosta. olen surutta laittanut kiertoon/roskiin asioita, joita en enää tarvitse tai ovat olleet jemmassa mahdollista käyttöä varten vuosia. hus pois ja tilaa on tullut. ja uutta tavaraa ei sisälle kanneta, ellei sillä ole funktiota meillä.

Mimmi
Tonttu
Tonttu
Viestit: 215
Liittynyt: 08 Loka 2008, 09:02

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja Mimmi » 11 Loka 2011, 09:03

Ihanaa siivouskeskustelua! Anewielhista tuli ihan mieleen Frendien Monica :smile:

Itse siivoan jouluksi vaihtelevasti. Pitkin syksyä yritän tehdä komeroiden siivousta ja ikkunoiden pesut. Joulun aattopäivinä panostan (mikäli Luoja suo eikä ole esim. älyttömiä työkiireitä tms.) tavallista parempaan viikkosiivoukseen. Tällöin käyn läpi imuroinnin, moppauksen, pölyjen pyyhinnän, saunan, pesuhuoneen, wc:t, lastenhuoneet ja kaiken muun minkä vain huomaan kaipaavan siivousta. Aatonaattona sitten joulun ajan matot ja pöytäliinat paikalleen ja viimeinen imurointi sen jälkeen, kun isäntä on tuonut kuusen sisälle.
Joinakin vuosina siivous on jäänyt todella vähälle ja silloinkin olen huomannut joulun tulevan ja menevän joka tapauksessa. Ja koska perheessämme on lapsia ja koira, niin siivousta riittää oikeastaan ihan joka päivälle jonkin verran. Olen myös periaatteesa perheemme ainoa siivoava henkilö ja ihan kaikkea en pysty pitämään järjestyksessä tai menisi muuten yötöiksi :smile:

Avatar
eirwen
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 713
Liittynyt: 14 Syys 2009, 15:50

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja eirwen » 11 Loka 2011, 09:19

meillä joulusiivoukseen kuuluu ehdottomasti stressittömyys :cool: joskus se jää jopa ihan tavallisen viikkosiivouksen tasolle (ehkä pölyt pyyhitään vähän paremmin ym) ja kaapit sun muut "poissa näkökentästä" olevat saa unohtua, pääasia että hermot kestää ja kaikilla on kivaa. Normaalisti kyllä jotain ekstraakin tulee tehtyä, mutta harvemmin koko talo katosta lattiaan. Yleensä sitten keväällä tulee se puhdistumis vimma (sekä henkinen että fyysinen ja siinä samalla sitten se ympäristökin tulee putsattua) ja silloin siivoilen enemmän...

Avatar
Hertta
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 68
Liittynyt: 03 Loka 2011, 09:35

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja Hertta » 11 Loka 2011, 14:20

Ihanaa siivouskeskustelua! Vaikken itse edes oikeastaan siivoamisesta pidä. Enkä ota siitä stressiä, jonain vuosina ehtii valmistella sitä komerojouluakin, jonain mennään perusviikkosiivousmeiningillä. Lapsiperheessä joka tapauksessa siivoaminen ei lopu ikinä. Ja joskushan se on niitä komeroitakin siivottava, joten pidän vain positiivisena jos muutama tulee siivottua joulun varjolla...

Jouluaattona ei mielellään enää siivota, siitä yritän pitää kiinni. Ja aatonaattona vaihdan puhtaat lakanat, käytän vuodevaatteet ja matot lumikylvyssä jotta tulisi mahdollisimman raikas tuoksu.

Tässä ketjussa olisikin kiva kuulla kuinka kullakin joulusiivoukset etenee :razz: . Itse olen tosiaan listaihminen - jotenkin rentouttavaa saada vedettyä listasta yli kun jonkin homman on saanut tehtyä. Nyt olisi vielä muutaman ikkunan pesu edessä ennen pakkasia (sisäpuolelta saapi niitä pienten kätten ja nenien jälkiä pyyhkiä kyllä tiuhemminkin).

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa