Pikkujouluperinteenne?

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
olkitähti
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1286
Liittynyt: 16 Syys 2009, 16:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja olkitähti » 01 Joulu 2012, 17:00

mha77 kirjoitti:Ihana lukia teidän pikkujouluperinteistänne :laav:
Meillä ei oikeen oo minkäänlaista perinnettä :roll: Olisi siis aiheellista semmonen kehitellä :mrgreen:
Meilläkään ei ole ollut mitään erityistä perinnettä. Olisi todellakin aika kehittää sellainen :jouulu:

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 01 Joulu 2012, 21:47

..........................

Avatar
JapeTonttu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 865
Liittynyt: 07 Loka 2015, 21:43
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja JapeTonttu » 22 Syys 2017, 21:05

Minulla oli ennen pikkujouluperinteitä, muttei valitettavasti enään.

Kosteat pikkujoulut ei ole oikein juttuni, vaikka muutamissa olen ollut. Viime koulun aikana (joka kesti 2 vuotta) pidettiin pikkujoulut molempina vuosina. Ensimmäisenä vietettiin päivä Viinitilalla ja ihana neislumi oli silloin laskeutunut, käytiin ravintolassa syömässä ja istuttiin iltaa yhden luokkatoverin luona ennen kuin mentiin yökerhoon. Toisena vuonna pidettiin pikkujoulut tammikuussa. Käytiin sisäminigolfradalla, syömässä ja jälleen yäkerhoon. Työpaikassa viime vuonna pidettiin isot firman juhlat marraskuussa ja kyllä itse niitä pikkujouluiksi nimitin. Kokonainen hotelli oli varattu käyttöömme, syötiin kolmen ruokalajin illallinen ja esiintyjänä juhlassa oli Elastinen. Sen lopetettua lähdimme keskustan kuppilaan ja vielä yökerhoon. Tuollaset juhlat oli ihan kivat, mutta minulle pikkujoulut tarkottaa enemmän joulutunnelmaisia juhlia ja sellaisia pidein lapsena.

Aloitin kahden ystäväni yhteisen pikkujouluperinteen joskus 8 tai 9 vuotiaana. Yksi piti pitkin vuotta aina pyjamabileitä ja toisen vastuulla oli Halloweenbileen, joten minä pidin pikkujoulut. Pikkujouluissa syötiin aina ihan ateria jouluruokaa. Kaupasta hain ihan laatikoita ja pienen kinkun ja kuusi piti olla koristeltu juhliin mennessä. Tarjolla oli tietty limppua, torttua, piparia, suklaata ja alkuruuaksi syötiin ihan joulupuuro. Ohjelmassa oli pikkujoululahjojen jakoa ja jouluinen video. Ja nämä lahjat, näsitä riittääkin juttua. Jokaien teki jokeiselle omantekoisen lahjan askartelemalla tai leipomalla ym. Näitten piti siis aina olla itsetehtyjä ja kivoja ne olikin. Nuken vaatteita, muffinsseja, koristeita ym. Sen lisäksi aina toisen kanssa tehtiin yhteinen lahja toiselle ja molemmat kahdestaan minulle. Teimme mm. itsenauhoitetun c-kaseti (joskus kaksikin), jossa oli meidän juontama jouluohjelma. Siinä kerrottiin tarinoita, vitsejä, listoja, soitettiin musiikkia ja muuta. Haastateltiin The Joulukalenterin tonttuja ja smurffeja. Tunnuslauluina soi ainakin yhessä kasetissa The Joulukalenterin Järgedlied ja yhessä kasetissa Smurffien Lumisotaloma. Yksi lahja oli kirja, johon kirjoitettiin jouluinen tarina. Toisen ystäväni kissa Nelli oli vähän aikaa sitten kuollut ja kirjan sitten kertoi tästä Nelli kissasta. Parhaan lahjan sain kuitenkin minä, olin silloin 12v. Fanitimme kaikki kolme tuolloin Itse Valtiaat nimistä polittista animaatiosarjaa. Sarjasta oltiin tehty Avaruusmusikaali ja sen laulut oltiin julkaistu levynä. Nämä kaksi kuvasi videole itsensä sarjan politiikkoina laulamassa (musiikki levyltä) näitä lauluja. Se kasetti on edelleen tallella ja on aivan mahtava. Politiikan Pokemon laukussa toinen kaverini esiintyy Pikatchuna ja video loppuu ihan yyberisti. Oltiin juuri kaikk iinnostuttu Jope Ruonansuusta ja nämä vetää loppuun Stressman kävelyä. Kappale soi niiden tv-stä nauhoteulta videolta Huomenta Suomen ohjelmasta ja nämä kaverini vaan kävelee isiensä takit päällä aurinkolasit silmillä Stressmankävelyä. Oikeasti, tämmöstä lahjaa en ikinä ollut saanut ja en vo ikun ihmetellä miten ne on tän keksineet.

Yläasteaikoina nuo yhteiset pikkujoululahjat jäivät ja isoruokailukin. Pikkujoulut meni enemmän herkuttelun piikkiin ja jaettiin muutaman euron arvoisia lahjoja keskenään, kunnes toisen kaverin kanssa keksittiin vielä kerran yhteinen lahja toiselle tehdä. Oltiin koulussa juuri luettu Agatha Christien Eikä yksikään pleastunut (eli 10 pientä neekerinpoikaa kirja) ja siitä inspiroituneena tehtiin oma elokuva. Siskoni juhli tuona talvena ylioppilasjuhliaan ja äitini ol ihankkinut pienen dvdkameran, jolla sai siis dvd suoraan kuvattua. Äiti ja sisko lähtivät Tallinnan matkalle juhlimaan ja kun olin kotimiehenä kutsuin tän kaverini meille yöksi ja yhdessä viikonlopussa kuvattiin oma elokuva, nimetä 26 pientä heviukkelia. Leffan idea oli siinä, että leikimme Barbeilla (oikeasti leikimme tosi myöhään ikään barbeilla, vaikkakin vähän brutaaleja leikkejä välillä), ja jokainen Barbi oli joku kaverimme, tuttumme tai ihastuksemme. Minun hahmoni asui olkkarinpöydällä tehdyssä talossa ja kutsui kaikki tyypit sinne ja jokaisena päivänä ennen joulua joku kuolee. Sitten aattona selviää kuka/ketkä olivat murhaajia. Kuolematavat olivat aika erikoisia; kivittämistä, ristiinnaulitsemista, myrkytystä, kitaransekoilua, leivänpaahtimeen juuttumista, hukkumista, pesukoneessakäyntiä, ajaminen sillalta alas ja riuúlta hukkumista. Kun sitten annoimme pikkujouluissa tämän lahjan kolmannelle ystävälleni hän nauroi itsensä kipeäksi ja nykyään kylä perinne on, että kolmistaan tuo elokuva täytyy ennen joulua katsoa. Siinä on sitä nuorudenhulluutta ja kekseliäisyyttä kyllä siinä määrin ilmassa.

Nykysin pikkujouluja vietän vain siis näiden kahden jo yllämainitsemani lapsuuenystävien kanssa ja tuo elokuva on osa juhlaamme. Loppu meneekin herkutellessa ja lautapelaillessa. Samalla annamme toisillemme joululahjat, sillä aattona enään ei halua mennä toista häiritsemään.

Avatar
Unico
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 2082
Liittynyt: 10 Marras 2007, 11:19

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja Unico » 28 Syys 2017, 12:11

JapeTonttu kuulostaa mahtavalta.

Mä yleensä skippaan pikkujoulut, alkoholipitoisuus ei kiinnosta. Saa nähdä tänä vuonna saatan päätyä yksiin pikkujouluihin. Lasten kanssa meillä on jatkuvat pikkujoulut, kun pipari ja glögi kausi alkaa satasilta

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja Katikki » 28 Syys 2017, 17:27

Kuusipuu, :peukku: Helsingin reissulle!!

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 28 Syys 2017, 18:43

..........................

Avatar
Lauralea
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 369
Liittynyt: 09 Syys 2013, 15:07
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja Lauralea » 02 Loka 2017, 08:57

Meillä ei varsinaisesti vietetä pikkujoulua, mutta eräs pikku juttu toistuu vuodesta toiseen. Me tuodaan joka vuosi marras-joulukuun vaihteessa pieni kuusi sisälle. Siihen ripustetaan oksille 48 pientä pakettia, jotka toimittavat joulukalenterin virkaa lapsille. Tykkäävät joka aamu etsiä kuusesta oikean "luukun" :lahja:

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Pikkujouluperinteenne?

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 03 Loka 2017, 15:30

Olispa tullut itsekin aikoinaan JapeTontun lailla kuvattua nukkeleikkejä, olis nimittäin hauskaa katsottavaa nykyään. :lol: Tai sitten ei... :shock:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa