Aatonaatto

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
TULE JOULU KULTAINEN
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 497
Liittynyt: 15 Syys 2007, 23:51

Aatonaatto

Viesti Kirjoittaja TULE JOULU KULTAINEN » 31 Loka 2013, 11:32

Moni listaa joulun odotetuimpiin hetkiin aatonaaton illan, kun kaikki on valmista ja saa vain odottaa h-hetkeä :inlaav: .
Mutta mitä kuuluu aatonaaton puuhiin, onko teillä silloin jo kaikki valmista, vai onko päivä täynnä siivousta, :kiirus: ruuanlaittoa ja kaupassa ravaamista :jouulu: Kuuluuko päivään tietyt perinteet? Entä ruokailu, onko joku tietty ruoka jota syödään aina aattoa edeltävänä päivänä? :nam:

Avatar
katinka
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 947
Liittynyt: 23 Elo 2007, 13:33

Re: Aatonaatto

Viesti Kirjoittaja katinka » 31 Loka 2013, 11:52

Aaton aatto on täynnänsä puuhaa. Kuusi sisälle ja koristelu sekä ihastelu.saunan pesu. rosollin teko, kinkun paisto ja kotijuuston teko. vähän siivousta. ja lyylille pipari ja maitoa saunalle. lyyli on saunatonttu. tänä vuonna myös joulun teko miehen sedälle, meidän omaishoidettavalle. toivottavasti pääsee inttiläinen kotiin eli hänen haku olisi yksi parhaimmista puuhista. mies puuhailee pihalla jäälyhtyjen kanssa ja muitakin lumipuuhia tehden. ehkä käy vieraitakin ohimennen ja nyssäkät vaihtaa vielä omistajiaan. illalla hieman hiljaisuudessa huokailua. joulu on niin täällä. :laav:

Penny
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 82
Liittynyt: 02 Marras 2012, 13:18

Re: Aatonaatto

Viesti Kirjoittaja Penny » 31 Loka 2013, 12:02

Minulla on ollut aina aatonaattoon mennessä kaikki lahjat ostettu, pakattu ja myös jaettu ystäville ja sukulaisille. Vain oman perheen lahjat on jakamatta, sillä vietän joulun perheen kanssa, ja jaamme lahjat sitten vasta aattoillan aikana.

Aatonaattoillan suurimman vaivannäön vaatii muutto vanhemmille joulua viettämään. Kun pääsen töistä, menen kotiin pakkaamaan omat ja eläinten tavarat. Joudun ajamaan autolla pari reissua nyt, kun eläimiä on se neljä kappaletta, sillä kissoille pitää raahata raapimispuu (kynsivät muuten sohvaa) ja hiekkalaatikot, leluista, ruuista ja muista härpäkkeistä puhumattakaan :roll: Koira kulkee omassa kopissaan, joka vie yhden istumapaikan, ja kissojen yhteishäkki vie kaksi istumapaikkaa. Laina-auto on melko pieni, joten raapimispuut yms. suuremmat jutut eivät mahdu takakonttiin, ja siksi ne pitää tuoda eläinten kanssa eri kyydillä. Lisäksi on tietysti otettava mukaan omata tavarat ja kaikki lahjat, ruokatuomiset ja herkut sekä mahdollisesti lautapelejä ja elokuvia.

Jos en ole ehtinyt leipoa viemisiä edellisenä päivänä, aatonaattoiltaan kuuluu myös keittiöhommia. Yritän kuitenkin aina saada viimeisetkin kakut hyytymään 22. päivä, koska äiti häärää heidän keittiössään aatonaattoiltana, enkä halua sinne mennä pakkaa sekoittamaan. Minusta on mukavaa, jos jo aatonaattona ehtii edes hiukan rentoutua. Tänä vuonna 22. päivä sattuu sopivasti sunnuntaille, mikä osaltaan helpottaa aatonaattoillan kiireitä, koska leipomiset ehtii hyvin väkertää sunnuntaina ja mahdollisesti päästään eläinten kanssa muuttopuuhiin viikonlopun aikana.

Kuusen koristelu on vanhempien luona aina aatonaattoillan kohokohta. Siksi aikaa äitikin tulee pois keittiön höyryistä, ja osallistuu kuusen pukemiseen. Minusta on mukavaa, että kuuset omassa ja vanhempieni kotona ovat niin erilaiset, niin pääsee nauttimaan kahdesta omalla tavallaan kauniista puusta saman joulun aikana! Kuusenkoristeluun lisäriemua tuovat kisut, jotka käyvät täppimässä palloja alas kukin vuorollaan :lol: Kun kuusi on saatu valmiiksi, on ihan pakko hetken istua sitä ihaillen, mielellään eväinä glögiä ja itse leivottuja pipareita.

Kun kiireistä on selvitty, on vielä hetki aikaa pelailla, katsella eläinten touhuja (niillä on aina ihan yltiökivaa, kun pääsevät minun kaksiostani äidin ja isän isoon asuntoon riehumaan!) ja muutenkin rauhtoittua joulun tunnelmaan. Joululaulut soivat hiljaa taustalla, äidin ruokien ja leivonnaisten tuoksut leijailevat keittiöstä ja kaikilla on hyvä olla :laav:

Avatar
Tuike
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Elo 2012, 17:27

Re: Aatonaatto

Viesti Kirjoittaja Tuike » 31 Loka 2013, 12:33

Aatonaattoilta :inlaav:

Aatonaattona en enää käy kaupoissa - ne asiat ovat hoidettu jo aikaisemmin. Tosin kukkakaupassa käyn hakemassa kukkakimppuni. Myös hautausmaalla tulee usein käytyä jo aatonaattona, sillä kokkailuiltani en ehdi aattona. Kotona ohjelmaan kuuluu enimmäkseen kokkailua, mutta myös viimehetken siivoiluja - todennäköisesti imuroinnin olen tehnyt jo edellisenä päivänä ja nyt saa vain rikkaimuri kyytiä :mrgreen: Lahjat ystävien kanssa on vaihdettu jo hyvissä ajoin, mutta vanhempani tuovat perheen lahjoja aattoa varten minun luokseni - yritän olla hiplaamatta niitä :mrgreen: Yleensä teen kaiken valmiiksi aatonaattona niin, ettei minulla ole aattona kuin kokaamista ja ehkä vessapesu :jouulu: Aatonaattoon kuuluu minulla myös joulusauna :laav:

Sarppa
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4962
Liittynyt: 07 Syys 2007, 17:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aatonaatto

Viesti Kirjoittaja Sarppa » 31 Loka 2013, 12:58

Hauska aihe! :peukku:

Minä olen niitä outoja otuksia, jotka haluavat pyhittää aatonaaton lähes täysipainoiselle fiilistelylle. Aatonaatolle saa jättää ideologiani mukaan enää muutamia hauskoja askareita, kuten rosollin tekemisen ja kinkun paistamisen, mutta esimerkiksi siivoustoimenpiteet eivät tulisi enää missään tapauksessa kyseeseen :mrgreen: Saatan kipaista lähikaupasta vielä lisää maitoa, kermaa tai jotain muuta pientä tai käydä auttamassa vanhempiani ruoka- ja koristeluvalmisteluissa, mutta suurin osa aatonaatosta on pyhitetty ihan vaan tunnelmoimiselle. Illalla pitää ehdottomasti katsoa joku ihana joululeffa glögin ja juustolautasen siivittämänä ja kirjoitella päiväkirjaan viime hetken jännelmät :lol:

PS. Töihinmeneminen aatonaattona on pyhäinhäväistys ja lähes murha, onneksi olen onnistunut välttämään moisen häverikin koko työurallani yhtä poikkeusvuotta lukuunottamatta :wink: Nostankin hattua kaikille vuorotyöläisille, jotka joutuvat olemaan aattonakin töissä!

Penny
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 82
Liittynyt: 02 Marras 2012, 13:18

Re: Aatonaatto

Viesti Kirjoittaja Penny » 31 Loka 2013, 13:27

Tuike kirjoitti: Aatonaattoon kuuluu minulla myös joulusauna :laav:
Hei, miten minä tämän unohdin! Me myös saunotaan aatonaattona. Itse en ole oikeastaan mikään saunahirmu, mutta aatonaattona se jotenkin vain tuntuu ihanalta.

Sarppa, en minäkään menisi aatonaattona töihin, jos itse saisin valita. Tai en ehkä joulukuussa ollenkaan... Eikö olisi ihanaa saada pyhittää joulukuu vain joulun valmistelulle? Vaan kun näitä ei aina saa itse valita. Silloin, kun vielä työskentelin kaupan alalla, joulutauko oli pahimmillaan vain kaksi päivää, kun aatoksikin joutui töihin. Se jos mikä on kyllä varsinainen pyhäinhäväistys! Ei jouluna tarvitsisi kauppojen olla auki. Nykyinen työpaikka on joulunpyhät kiinni, mutta aatonaattona vielä auki. Se on tosin ehkä vuoden hiljaisin päivä, ihmiset taitavat olla muissa puuhissa silloin. Täksi vuodeksi onneksi sain joulun jälkeen vapaata niin, että minulle tulee aatosta laskettuna 6 päivän joululoma :woohoo:

Avatar
Lauralea
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 369
Liittynyt: 09 Syys 2013, 15:07
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Aatonaatto

Viesti Kirjoittaja Lauralea » 31 Loka 2013, 13:43

Meillä aatonaatto on yleensä melko sosiaalinen päivä. Aamupäivällä lähdetään mun isoäidin luo ja sinne usein sattuu muitakin sukulaisia samaan aikaan. Samalla reissulla käymme hautausmaalla. Hoidamme myös viimehetken lahjan vaihdot, joten kahvittelua riittää pitkälle iltaan. Kaupassa olemme käyneet jo edellisenä päivänä, joten aatonaattoon ei sitä enää tarvitse mahduttaa. Joskus olemme jotain pientä täydennystä hakeneet, mutta suurin osa on jo hoidettu. Illalla rauhoitumme oman perheen voimin, katsomme telkkarista jotain kivaa ja syömme jotain hyvää. Jos aaton paketteja on vielä käärimättä, niin minä näperrän niitten kanssa. Illan ehdoton kohokohta on kuusen koristelu. Minä ja mies hoidamme yläosan, lapset alaosan. Jossain välissä päivää lämmitämme myös leivinuunin kinkkua varten. Joinain vuosina olemme myös saunoneet, mutta joka vuosi se ei vain mahdu aikatauluun! :lol:

Avatar
miimuski
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 483
Liittynyt: 07 Marras 2011, 11:40
Paikkakunta: Iittala/Hämeenlinna

Re: Aatonaatto

Viesti Kirjoittaja miimuski » 31 Loka 2013, 15:54

Aatonaattona tulee vielä yleensä käytyy aamusta kaupoilla hakemassa viimeset jutut ja täyttämässä jääkaappi maidoilla. Viime hetken siivoilut ja kinkku uuniin illasta. Perheen kesken pelaillaan yleensä jotain lautapeliä glögin ja pipareiden kerä ja kunnon kynttilä tunnelman kera. Lapset menee nukkumaan ja itte laitan saunan sen jälkeen päälle ja paketoimme viimeset lahjat ja sitten rentoudutaan saunassa ja katsellaan sen jälkeen yleensä joku jouluinen elokuva ennen nukkumaan menoa.

Avatar
Punatonttu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 388
Liittynyt: 23 Syys 2013, 09:44

Re: Aatonaatto

Viesti Kirjoittaja Punatonttu » 31 Loka 2013, 16:22

Aatonaattona on ne viimeisen hetken puuhat. Kalojen viimeiset puuhastelut. Sen mitä voi. Kinkkujen paistoa, riisipuuron valmistelua aatoksi, kalkkunan ja muiden lihojen valmistelua. Rosollin tekoa.
Hyydykekakun tekoa. Sellaista pientä näpräystä. Niin ettei itse aatolle jäisi juurikaan tekemistä (ylimääräistä) :mrgreen:
Ruoka on yleensä jotain tähteet jääkaapista tai sitten jotain sellaista mikä ei muistuta millään tavoin joulun ruokia. Se saattaa olla, vaikka pizza. Tilattuna.
Viime hetken tsekkaus tarviiko kaupasta jotain. Miehenhän mä lähetän aattoaamuna kauppaan jos on pakko.
Mies siivoaa ja hoitaa lahjojen vaihdot pääosin. Miten on kenenkin kanssa sovittu aikataulut.

Avatar
White Christmas
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1557
Liittynyt: 12 Marras 2008, 14:50
Paikkakunta: Vieremä

Re: Aatonaatto

Viesti Kirjoittaja White Christmas » 31 Loka 2013, 16:33

Aatonaatto menee meillä aika pitkälti touhutessa, mutta ei siivotessa :roll: :mrgreen: Viime aatonaattona olin töissä, ja mies oli käynyt hoitamassa meidän kauppa-asiat, kun listan kirjoitin :laav: Sanoi, ettei toiste sinne ryysikseen yksin lähde :lol:
Jos nyt tänä vuonna työvuorot menee kuten olen toivonut, niin lopetan aatonaattona valvomisen yövuoron jälkeen. Tarkoituksena lähteä suoraan töistä hoitamaan kauppa-asiat, ja sen jälkeen nukkumaan. :mrgreen: Aatonaattona ei meilläkään enää siivoilla, vaan tarkoitus on jo ottaa hieman rennommin, ja nauttia tunnelmasta... Toki kinkku laitetaan uuniin, ja teen salaatit, paistit ja jälkiruuat silloin valmiiksi...mutta sen isompaa en rupea rehkimään. :thud: Illalla on ihana lämmittää sauna, ja katsoa jokin ihana jouluelokuva porukalla...siitä alkaa joulu :laav: :laav: :hali:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa