Aatonaatto

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
mams
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Heinä 2014, 23:41

Re: Aatonaatto

Viesti Kirjoittaja mams » 04 Loka 2014, 22:56

Täällä ollaan yleensä siivoiltu aatonaattona, mut tänä vuonna ollaan sillon laivalla ja tullaan vasta illalla kotiin :)

Avatar
Joulujuristi
Tonttu
Tonttu
Viestit: 184
Liittynyt: 29 Syys 2012, 22:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aatonaatto

Viesti Kirjoittaja Joulujuristi » 05 Loka 2014, 08:21

Saapi nähdä mitä tämän vuoden aatonaattoon kuuluu, mutta viimeistään sinä päivänä menen vanhempieni luokse joulun viettoon, jotta saan herätä heidän luonaan aattoaamuna =)

Avatar
Kultasiipi
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 719
Liittynyt: 10 Touko 2012, 21:00

Re: Aatonaatto

Viesti Kirjoittaja Kultasiipi » 05 Loka 2014, 18:54

Tänä vuonna mulla on hirmu pitkä joululoma joten aatonaaton voisi periaatteessa jättää jopa siivousvapaaksi. Tietty semmonen perus viime hetken imurointi, mutta muuten joku kinkun paisto ja se ois muuten vaikka pyhitetty jollekin jouluiselle leffalle ja glögille. Kuusen koristelukin tehään jos ei olla jo edellisenä iltana tehty.

Eikä varmana tää suunnitelma tuu pitämään, joka vuos on jääny haaveeks se, että mitä lähempänä aattoa sitä rauhallisempaa :lol:

Joka tapauksessa se ilta on edelleen tunnelmointihetken valtaama oli tilanne mikä tahansa. Kinkun tuoksussa :kynde:

Avatar
Martta
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 60
Liittynyt: 18 Joulu 2013, 21:54

Re: Aatonaatto

Viesti Kirjoittaja Martta » 06 Loka 2014, 20:24

Tänä vuonna minun koulun joululoma alkaa vasta 24.12. eli aatonaattonakin pitäisi vielä istua koulunpenkillä.... :thud: Muuten tulee liian pitkä loma, kun koulu jatkuu vasta 7.1. mutta kyllä minä mieluummin ne vapaat pitäisin ennen joulua... Tässä vaan on se ongelma, että meidän koululaisella alkaa loma jo 20. päivä ja päiväkotikin jää joululomalle 17. päivä. Mies on töissä kuitenkin, niin omaan kouluunko minä nuo lapset vien aatonaattoa viettämään?! :oo

Yritän kyllä kaikkeni, että saan etätehtävät noille kahdelle päivälle, että saan olla nuo päivät kotona lasten kanssa.... Ei tuu muuten mittään... :thud:

Avatar
pippuri86
Tonttu
Tonttu
Viestit: 187
Liittynyt: 12 Marras 2012, 14:01

Re: Aatonaatto

Viesti Kirjoittaja pippuri86 » 07 Loka 2014, 20:51

Mua ihan hirvittää ajatus siitä että oon 23.12 vielä töissä kun kerkes jo tottuu siihen että sillon ollaan vapaalla ja saa rauhassa tehdä viimeiset joulu valmistelut. Mitenhän se jouluun rauhoittuminenkaan onnistuu.. :roll:
Yleensä siis 23.12 on kuusen koristelu, viimeiset siivoukset ja kinkun paisto..

Avatar
Hanki
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 386
Liittynyt: 06 Syys 2007, 14:42

Re: Aatonaatto

Viesti Kirjoittaja Hanki » 08 Loka 2014, 09:55

Olen niin hyvissä ajoin liikkeellä että varasin itselleni viikon vapaata ennen joulua. Ensimmäistä kertaa saa ihan rauhassa laitella joulua ja toisaalta viimeistä kertaa kun ensivuonna onkin sitten lapsi pyörimässä jaloissa jos kaikki menee hyvin :laav:

Aatonaattona käyn heti aamusta hakemassa viimeiset, nopeasti pilaantuvat ruuat ja viimehetken tarvikkeet kaupasta jos jotain on unohtunut.
Tänä vuonna ajattelin myös tarkistaa stockan onko koriste ale jo silloin alkanut! Mullahan on koko päivä aikaa..

Aatonaattona tehdään yleensä vielä jouluruuan jälkkäri valmiiksi, paketoidaan viimeiset lahjat jos on jotain jäänyt ilman kääreitä, epäilen kyllä suuresti. Lahjat on säkkiin pakattuna menossa synnyinkotiin jossa käydään aattona.
Tässä vaiheessa talo on jo täydessä loistossa joulunpyhiä varten eli loppupäivä syödään viimesen kerran "normaalia ruokaa" kuunnellaan joululauluja valmistelujen lomassa ja laskeudutaan hartaaseen tunnelmaan.

Aamua varten nostan puuro- ja soppakattilan, riisinjyvät ja mausteet jo hellan viereen odottamaan ettei tarvi kolistella kun mies nukkuu..

Apua, kuinka malttaa odottaa :reki:

Avatar
Anewielh
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5163
Liittynyt: 10 Huhti 2010, 19:13
Viesti:

Re: Aatonaatto

Viesti Kirjoittaja Anewielh » 08 Loka 2014, 10:08

Minä jään tänä vuonna joululomalle jo niinkin aikaisin kuin 19. päivä ja sehän tarkoittaa sitä, että mulla on oikein hyvin aikaa tehdä jouluvalmistelut ennen aatonaattoa. Aatonaatoksi on varattu kaksi asiaa; kyläilyreissu vähän kauempana asuvien sukulaisten luo ja jouluruokien valmistelua niiltä osin kuin se on mahdollista. Ei muuta, joten haaveissa juuri sellainen rauhallinen aatonaattoilta jonkun jouluelokuvan ja takkatulen parissa... :laav:

Avatar
Konvehti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3498
Liittynyt: 04 Loka 2013, 12:28
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Aatonaatto

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 08 Loka 2014, 10:24

Konvehti kirjoitti:Olen aina aatonaaton lomalla. Teen aamulla luumukiisselin. Käydään ruokakaupassa ostamassa jouluruoat ja ostetaan joulukukat. Yleensä mies innostuu vasta tässä vaiheessa katsomaan joululahjoja ja minä "hermostun", että tänään olisi paljon muutakin puuhaa. :lol: Ruokakaupan jälkeen syödään riisipuuroa ja luumukiisseliä. Teen vielä joitain joululeivonnaisia. Haetaan äidiltäni hänen tekemäänsä rosollia. Yleensä kuusi on jo koristeltu aatonaattoon mennessä. Loppuhetken siivoilua. Illalla vien lahjat kuusen alle ja juodaan glögiä ja syödään vähän joulukonvehteja.
Viime vuoden aatonaatto olikin tosi kiireinen. Noiden yllä olevien lisäksi jouduttiin metsästämään kakkua. Meille oli tulossa tapanina koko sukuni kylään ja ruokakaupan kautta tehty kakkutilaus ei ollutkaan onnistunut. :bum: Jouduttiin siis soittamaan kuumeisesti konditorioihin ja lopulta yksi ihana konditoria lupasi tehdä kakun vielä tuona päivänä. Haettiin se sitten aika kaukaa iltapäivällä.

Tänä vuonna en kutsu koko sukuani kylään, joten varmaan aatonaatto menee suhteellisen rauhallisessa tunnelmassa. :see: Aloitan lomani jo 19.12.

joulusukka
Tonttu
Tonttu
Viestit: 237
Liittynyt: 15 Loka 2011, 17:54

Re: Aatonaatto

Viesti Kirjoittaja joulusukka » 12 Loka 2014, 21:51

^ Mullakin oli viime vuoden aatonaatto tosi kiireinen. En yhtään muista miksi, piti oikein käydä arkiston keskustelusta kurkkimassa, että olisinko sinne kirjottanut syystä. :mrgreen: Muistaakseni illalla kuitenkin rauhoituttiin joululeffan äärelle. :see:

Musta on ihan mukava tehdä aatonaattona vielä jouluisia askareita, mutta tämän vuoden toiveissa olisi kuitenkin astetta kiireettömämpi aatonaatto. Haaveilen kävelylenkistä iltahämärässä, naapuruston jouluvaloja ihastellen. Myöhemmin illalla jokin joululeffa kynttilänvalossa ja ehkä lasi hyvää viiniä. :laav:

Avatar
Lyhty
Tonttu
Tonttu
Viestit: 193
Liittynyt: 27 Loka 2014, 15:09

Re: Aatonaatto

Viesti Kirjoittaja Lyhty » 07 Marras 2014, 22:02

Aatonaattona yleensä suunnataan kotikonnuille ja valmistaudutaan perinteisesti joulun viettoon. Yleensä iltapäivä menee siivotessa ja ruokia valmistaessa. Joskus käydään haudoilla jo silloin.. Viimeisten lahjojen paketointia viinilasillisen parissa tai ilman.. Supinaa ja rapinaa.. Jouluruokien tuoksua ja pieniä maistiaisia juuri uunituoreista, kotitekoisista joululimpuista. Kuusenvaloa ja aaton aikataulutusta.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa