Lumeton joulu

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kiisa
Tonttu
Tonttu
Viestit: 161
Liittynyt: 12 Syys 2013, 11:47

Re: Lumeton joulu

Viesti Kirjoittaja Kiisa » 01 Joulu 2015, 14:18

Tunnen erään meteorologiopskelijan, joka sanoi, että säätä ei pysty ennustamaan tarkasti, kuin korkeintaan parin päivän päähän. Pitkän ajan ennusteet tulevat tosiaan keskiarvoista, rintamien liikkeistä, yms. joiden muuttuminen on enemmän sääntö kuin poikkeus. Ja suomihan lisäksi sijaitsee sellaisella paikalla, että täällä se olosuhteiden muuttuminen on vielä todennäköisempää. Lumentulokin on sellainen asia, johon vaikuttaa moni juttu juuri sillä hetkellä, kun pilvet sisältönsä luovuttavat.

Avatar
Jouluruno
Tonttu
Tonttu
Viestit: 138
Liittynyt: 31 Joulu 2014, 09:12

Re: Lumeton joulu

Viesti Kirjoittaja Jouluruno » 27 Joulu 2015, 22:00

Enpä olisi itsestäni uskonut, että lumeton joulu voi niin paljon haitata :oo Joulu ei tuntunut yhtä paljon joululta kun ei ollut hiutaleen hiutaletta lunta! Maisema näytti suoraansanottuna kamalalta kun jouluvaloja oli ihmisten pihoilla, muttei näyttänyt joululle. Miten erilainen tunnelma voi ollakkaan kun on lunta! Häiritsi myös tosi paljon joululaulut, missä laulettiin korkeista hangista tai valkeasta joulusta. Iso toive olisi saada ensi jouluksi ihan oikea valkea joulu! :inlaav:

Avatar
Unico
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 2082
Liittynyt: 10 Marras 2007, 11:19

Re: Lumeton joulu

Viesti Kirjoittaja Unico » 28 Joulu 2015, 16:34

Meillä viisvuotias tuumas et ei ollut kivaa, kun jouluna ei oo lunta. Vei joulumielen. No löytyi se mieli kuminkin. Lumihiutaleita ikkunassa hiukan auttoi. Mua ei tänä vuonna yllättäen haitannut. :lumi:

Avatar
Joulutonttu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5004
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:10
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Lumeton joulu

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu » 04 Tammi 2016, 15:32

Minua ei jouluna harmittanut lumettomuus ollenkaan, muutenkin pihalla oltiin sen verran, että käveltiin aattoaamuna anoppilaan puurolle. Itse en edes kiinnittänyt huomiota siihen, että jotain puuttuu kun ei sitä lunta ennen jouluakaan ollut kuin ihan muutamana päivänä koko joulukuussa.
Eniten olisi pistänyt masentamaan, jos vettä olisi aattona satanut :|

Avatar
Jouluruno
Tonttu
Tonttu
Viestit: 138
Liittynyt: 31 Joulu 2014, 09:12

Re: Lumeton joulu

Viesti Kirjoittaja Jouluruno » 12 Tammi 2016, 12:13

Voi että kun tämä lumisade olisi jo tullut jouluna! :roll: :lumi:
No parempi että lunta nyt ylipäänsä kuitenkin tulee, vaikka vähän joulusta myöhästyikin :peukku:

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Lumeton joulu

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 03 Touko 2016, 10:19

Olen kevään, tai melkeinpä viime syksystä saakka suunnitellut uuden kodin pihaa. Koko ajan mielessä pitäen, miltä piha ja puutarha näyttää sitten talvella kun on ja ei ole lunta. Ikivihreät kasvit ja mielenkiintoiset muodot toimii lumettomassakin pihassa. Sekaan sitten lyhtyjä ja valoja juhlan tuntua tuomaan.

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Lumeton joulu

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 03 Touko 2016, 10:31

Niin ja tosiaan, viime tapanina meillä oli vuokrapalju pihassa. Silloin tosin alkoi kelit jo kylmenemäänkin, mutta mukavaahan se oli lillua kuumassa kylvyssä. Toimii tihkusateessakin ;)

Avatar
Konvehti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3498
Liittynyt: 04 Loka 2013, 12:28
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Lumeton joulu

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 04 Touko 2016, 10:43

AdiraGee kirjoitti:Olen kevään, tai melkeinpä viime syksystä saakka suunnitellut uuden kodin pihaa. Koko ajan mielessä pitäen, miltä piha ja puutarha näyttää sitten talvella kun on ja ei ole lunta. Ikivihreät kasvit ja mielenkiintoiset muodot toimii lumettomassakin pihassa. Sekaan sitten lyhtyjä ja valoja juhlan tuntua tuomaan.
Omaa uutta kotia ja pihaa on ihana suunnitella :see: Tsemiä projektille :peukku:

Avatar
JapeTonttu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 865
Liittynyt: 07 Loka 2015, 21:43
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Lumeton joulu

Viesti Kirjoittaja JapeTonttu » 08 Loka 2017, 00:25

Kyllä jouluun kuuluu lumi ja valkoinen maa. Pohjoisen tyttönä olen aina tykännyt talvesta ja lumesta. Vaikka se onkin kylmää ja märkää, niin siltikin se on tärkeä osa tunnelman luomisessa. Muutaman joulun olen joutunut viettämään, jolloin lunta ei ole ollut ja kyllä siitä ihan tulee suru puseroon. Pelottaakin vähän se ajatus, että kun yhteistä joulua mieheni kanssa joskus tullaan yhdessä täällä Pirkanmaalla viettämään, niin lunta ei toellakaan välttämättä ole. Ainakaan samoissa määrin mitä tuolla pohjois-pohjanmaalla. Ehkä se nkin yksi syy, miksi niin kovasti haluan joulun viettää porukoillani. Sinne sen tuleminen on ainakin paljon todennäköisempää. Joulu ja lumi kulkevat minulla käsikädessä ja olisihan masentavaa kuunnella aattona sinivuorten yötä, jos lunta ei ole.

joulumpi
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Heinä 2020, 17:00

Re: Lumeton joulu

Viesti Kirjoittaja joulumpi » 26 Touko 2021, 19:49

Mä olen maalannut piimällä lumimaisemia ikkunaan, jos joulu on uhannut jäädä lumettomaksi :) välillä olen myös tehnyt "maitolasisen" ikkunan, jossa on ristikko.
Iltojen pimeys ja pihan kausi/jouluvalot myös auttaa lumen puutteeseen.

Asutaan Uudellamaalla ja mua ärsyttää parin tutun valitus, että heille ei tule joulufiilistä, jos ei ole lunta. Olen heille todennut, että sitten pitää matkustaa tai muuttaa pohjoiseen, jos lunta (lähes) varmasti haluaa. Ilmastonmuutoksen myötä etelän joulut on varmaan aika vetisiä, mutaisia ja pimeitä. Sille ei oikein mitään mahda. Toki joulusta ei ole pakko nauttia/viettää.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa