Joulun pienet ja kummalliset, mutta tärkeät perinteet

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Unico
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 2082
Liittynyt: 10 Marras 2007, 11:19

Re: Joulun pienet ja kummalliset, mutta tärkeät perinteet

Viesti Kirjoittaja Unico » 03 Joulu 2015, 22:23

Juu latvakoriste ensin sitten valot ja kolmantena ylimmäksi koristteeksi pieni kelkkailija jolla kuusi mukana. Se o. Mun perintö koriste ja kunia paikalla. Olen sen jo pienenä halunnut itselleni ja myös saanut. Isäni lapsuuden koriste.

Avatar
Punatonttu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 388
Liittynyt: 23 Syys 2013, 09:44

Re: Joulun pienet ja kummalliset, mutta tärkeät perinteet

Viesti Kirjoittaja Punatonttu » 03 Joulu 2015, 22:41

Nyt, kun on ajatuksella lukenut lisää muiden kommentteja ja osa oli ihan uusia.

- Korjaan heti omaani tuonne. Jalostajan purkkiherneet ne olla pitää. En tiedä miten menin tuonne ekaan muuta kirjoittamaan,

- Haudoilla käynti. Joskus olen jättänyt käymättä. Ei ole jaksanut tai kiinnostanut. Ja kyllä se kynttilämeri on kaunis.
Vanhempien ja isovanhempien + muutama muu lähisukulainen (sukuhauta) niin meiltä on haudalle matkaa sellaiset 30-45min suuntaansa. Ja oman aikansa vie parkkipaikan löytäminen. Näin siis jouluaatona. Olen joskus käynyt haudoilla jo aatonaattona.
Yllättävää, mutta asumme kilsan päästä hautuumaalta ja tuossa on se muistopatsas minne voisi viedä kynttilän. Se ei vaan ole sama asia. Jotenkin vaan olen ajatellut et menen sinne oikeelle hautapaikalle tai sit en ollenkaan.
Ja joulupyhät on monta päivää. Ja voi sitä tosiaan haudoilla käydä muutoinkin. 11kk muuta aikaa.

- Kuumalinja se täälläkin monesti on taustalla. Taitaa sekin nyt jäädä. En ole nimittäiin tykännyt katsoa saati kuunnella sitä jos ei ole ollut se One and Only Joulupukki eli Kosti Kotiranta.

- Jouluaterian aikana on taustalla toisessa huoneessa dvd, jossa joulumusaa, rauhallista sellaista. Samaan syssyyn saa telkkarin ruutuun takkatulen. (korvaa muuten kivasti asunnosta puuttuvan takan).

Avatar
Jouluruno
Tonttu
Tonttu
Viestit: 138
Liittynyt: 31 Joulu 2014, 09:12

Re: Joulun pienet ja kummalliset, mutta tärkeät perinteet

Viesti Kirjoittaja Jouluruno » 09 Joulu 2015, 10:23

Ihana ketju! :see:
Hauskoja juttuja ja tapoja sitä onkin. Todella mukava lukea muiden jouluperinteistä!

Meillä ei ole oikein mitään kummallisuuksia tai muitakaan "must" -juttuja. Mutta yksi asia tuli mieleen. Lapsille pitää aina olla joku "Tontun tuoma" -lahja ennen joulua. Tämä alkoin kolme vuotta sitten siitä, kun esikoiselle (ja silloin ainakaiselle) oli tulossa kamalan paljon lahjoja. Ennen joulua sitten päätettiin antaa joku lahja ennakkoon ja jätettiin ulkokuistille yksi lahja ja sanottiin että se on tontun tuoma. Viime jouluna tontun tuoma lahja oli liukuri ennen aattoa jätettynä takaterassille, että pääsi laskemaan mäkeä. Tänä vuonna kun lapset ovat kuluttaneet kovasti vesivärejä, niin viime viikonloppuna ostin molemmille samanlaiset vesivärit ja jätin ne auton turvaistuimille. Sitten kun lapset tuli autoon niin oli siinä ihmettelmistä kun tonttu oli tuonut uudet vesivärit :hip:

Avatar
miimuski
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 483
Liittynyt: 07 Marras 2011, 11:40
Paikkakunta: Iittala/Hämeenlinna

Re: Joulun pienet ja kummalliset, mutta tärkeät perinteet

Viesti Kirjoittaja miimuski » 10 Joulu 2015, 20:01

Aamulla pitää herätä aikasin eli ennen kun lasten ohjelmat alkaa ja niitä katsella sohvalla torkkuen. Aamupuurolle sitten vanhemmilleni ja joulua viettämään vielä tänä vuonna. Ens vuonna omat perinteet sitten.

Haudoille mentävä vasta illalla ja siitä sitten saunaan ja miehen kainaloon katsomaan joku joulu elokuva kun lapset nukkuu.

Avatar
rittie
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 814
Liittynyt: 09 Marras 2015, 20:54

Re: Joulun pienet ja kummalliset, mutta tärkeät perinteet

Viesti Kirjoittaja rittie » 10 Joulu 2015, 22:14

Meillä taas haudoilla on perinteisesti käyty ennen lastenohjelmien alkua! :see:

Avatar
Jouluruno
Tonttu
Tonttu
Viestit: 138
Liittynyt: 31 Joulu 2014, 09:12

Re: Joulun pienet ja kummalliset, mutta tärkeät perinteet

Viesti Kirjoittaja Jouluruno » 11 Joulu 2015, 08:35

Me käydään haudoilla aattona aamupäivällä. Vaikka silloin kynttilämeri ei vielä oikein näy kun on valoisaa, mutta lasten kanssa tuo aika on kätevin.

Tuli mieleen yksi jouluperinne. Tämä tapa on minusta tosi hauska ja se on tullut meidän perheeseen mieheni perheen puolelta. Joululahjoja annettaessa jokaisessa pakettikortissa on runo, mikä jotenkin liittyy paketissa olevaan lahjaan. Esim:
On tässä sulle lämmikettä,
vaikka eivät kestä vettä.
On monta väriä kirjavaa,
laita päälle silloin kun paleltaa.


Tää oli nyt siis vaan nyt nopeesti keksitty esimerkki, jos vaikka paketissa olisi villasukat tai lapaset :lol:
Runoihin tulee panostettua aika paljon, ja ne ovat yleensä aika paljon parempia kuin tuo esimerkki :oops: Parhaita runoja ovat sellaiset, missä on hauskoja riimejä ja paljon asiaa (runot saattavat olla pitkiäkin) mutta lahjansaaja ei kuitenkaan osaa yhtään arvata mitä paketissa on. Nämä sitten aina luetaan ääneet ennen kuin paketti avataan ja meillä on tapata lahjojen jaon jälkeen aina vuorotellen avata lahjat ja jokainen aina lukee ekana kaikille runon. Lasten paketteihin ei vielä kirjoitella mitään, mutta sitten kun ovat isompia eivätkä enää usko joulupukkiin niin sitten saa heidänkin paketteihin runoilla.

Monesti jo lahjoja miettiessä tulee samalla pohdittua millainen runo siihen sopisi! :see:

Avatar
Unico
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 2082
Liittynyt: 10 Marras 2007, 11:19

Re: Joulun pienet ja kummalliset, mutta tärkeät perinteet

Viesti Kirjoittaja Unico » 11 Joulu 2015, 20:24

Voi ihana tuo runoperine.
Mä yritä mm taas jälleen avattaisiko lahjat yksitellen rauhassa ja katsellen. Tähän mennessä ei ole onnistunut. Joku vuosi tulee onnistumaan. Ovat liian innoissaan olleet ja eivät jaksaneet odottaa, katsotaan kuinka tänä vuonna käy.

Avatar
pippuri86
Tonttu
Tonttu
Viestit: 187
Liittynyt: 12 Marras 2012, 14:01

Re: Joulun pienet ja kummalliset, mutta tärkeät perinteet

Viesti Kirjoittaja pippuri86 » 11 Joulu 2015, 22:11

Aatto aamuna tonttu on käynyt ja tuonut jokaiselle pienen paketin jonka voi kukin aukaista heti herättyään. Haudoilla käydään aattona aamupäivällä :kynde:

Siinäpä ne tärkeimmät perinne jutut jotka olen lapsuudesta lähtien tehnyt joka joulu :see:

Avatar
rittie
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 814
Liittynyt: 09 Marras 2015, 20:54

Re: Joulun pienet ja kummalliset, mutta tärkeät perinteet

Viesti Kirjoittaja rittie » 13 Joulu 2015, 22:25

Tuo runojuttu on kyllä ihan mieletön perinne! Meillä tosin kukaan muu ei edes suostuisi runoilemaan minua lukuun ottamatta, joten ei toimisi meillä. Eikä meillä kyllä aikuisten kesken niitä lahjojakaan anneta.. :lol:

Tuo aattoaamun paketti otetaan meillä kyllä tänä vuonna ehdottomasti käyttöön! :see:

Avatar
GrazyJaney
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 43
Liittynyt: 09 Loka 2014, 11:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Joulun pienet ja kummalliset, mutta tärkeät perinteet

Viesti Kirjoittaja GrazyJaney » 14 Joulu 2015, 19:51

Itsellä ei kovin tarkkoja jouluperinteitä ole, tai ainakaan vielä ei ole. Mieluiten kuitenkin olen omassa kodissa ja meille saa tulla kyläilemään joksikin aikaa, mutta itse en mielelläni mihinkään lähde. Joulupukin kuumalinja on aina taustalla, joka ikinen joulu :laav:

Vieraitakaan en koko päiväksi halua, vaikka tykkään laittaa muille joulua, niin kyläilylle asetan kuitenkin aina aikarajan ja jossain vaiheessa alan mainita "että koiraa pitää lähteä ulkoiluttamaan..." tai jotakin muuta, jotta pääsen ylimääräisistä ihmisitä eroon :mrgreen: näin saan loppupäivän viettää oikeasti rauhoittuen joulun viettoon. Tämän vuoksi en myöskään mene kotipaikkakunnalle jouluksi, sillä se olisi koko ajan vain paikasta toiseen juoksemista, sillä kaikki ovat joko eronneet tai riidoissa, joten mitään isoa sukujoulua ei todellakaan ole :roll: en kyllä semmoisesta välittäisikään vaikka tarjolla olisikin, oon loppujen lopuksi melkoisen introvertti :lol:

En asu enää kotipaikkakunnalla, joten hautausmaalla ei tule vierailtua, vaikka asuisinkin, en luultavasti silti menisi haudoille, muistan pois menneitä myös ilman kynttilöiden sytyttelyä ja haudoille tunkemista. Olenkin ilmoittanut omille vanhemmilleni, että minun kontolleni on turha yhtään hautaa jättää. Niiden hoitamisesta saavat ihmiset vain riitaa aikaiseksi... ainakin oman suvun kohdalla. Kynttilän voi sytyttää myös valokuvalle kotona :kynde:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa