Joulun pienet ja kummalliset, mutta tärkeät perinteet

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Limetti
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 888
Liittynyt: 01 Loka 2009, 12:18

Re: Joulun pienet ja kummalliset, mutta tärkeät perinteet

Viesti Kirjoittaja Limetti » 30 Marras 2015, 11:30

Minun on myös herättävä jouluaattona aikaisin. Viimeistään vähän ennen kuin lastenohjelmat alkavat pitää nousta ja siirtyä telkkarin eteen torkkumaan. Samalla voi sitten maistella muutaman konvehdin ja syödä aamupalaa. Kellonkin laitan ajoissa soittamaan. Lastenohjelmien pitää pyöriä taustalla, vaikkei niitä kukaan aktiivisesti katsokaan. Aattona telkkarista pitää katsoa ensin lumiukko ja sitten joulurauhan julistus. Sen jälkeen televisiota ei välttämättä tule edes avattua.

Mimmi
Tonttu
Tonttu
Viestit: 215
Liittynyt: 08 Loka 2008, 09:02

Re: Joulun pienet ja kummalliset, mutta tärkeät perinteet

Viesti Kirjoittaja Mimmi » 30 Marras 2015, 13:44

Minulla on nyt parina jouluna ollut tapana katsoa joulurauhan julistus tv:stä sohvalla istuen. Se on sellainen perheenäidin pieni rauhoittumisen hetki keskellä aattoa. Samalla on riisipuuron kypsymässä liedellä ja joulurauhan julistuksen jälkeen syödään.

Avatar
Konvehti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3498
Liittynyt: 04 Loka 2013, 12:28
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Joulun pienet ja kummalliset, mutta tärkeät perinteet

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 30 Marras 2015, 14:54

rittie kirjoitti:Lauralea, aattoaamun pikkupaketit kuulostavat kyllä niin ihanilta, että sellaiset on varmaan itsekin järjestettävä! Etenkin kun tuo meidän neljävee on jo saanut viestinkin tontulta - ja tulee vielä ainakin yhden saamaan. Joten aattoaamun pikkupaketti olisi ihana muistaminen esimerkiksi juuri tontulta. :see:
Meilläkin on lasten aattoaamun pikkupaketit perinteenä. 11 v. poika haluaa sellaisen ehdottomasti :mrgreen:
Muita kummallisia perinteitä on se, että aattomaamuna ei syödä mitään terveellistä. Syödään suklaakirsikkakuivakakkua ja kanelipullia.

Omppu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 738
Liittynyt: 21 Syys 2010, 15:01
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Joulun pienet ja kummalliset, mutta tärkeät perinteet

Viesti Kirjoittaja Omppu » 30 Marras 2015, 15:05

Vaikka jouluamme emme vietä jääkaapin saati hellankaan takana, pesen ne joka vuosi juuri jouluksi. Tallin koristelen aina Itsenäisyyspäivänä (tosin tänä vuonna reissun vuoksi jo huomenna), mutta havut ja reikäleivät/reikänäkkärit laittelen vasta aattona karsinoiden tolppiin.

Minä herään käytännön syistä aikaisin eli viiden korvilla (koska hevoset) aina, mutta jouluna saatan fiilistellä aamusella yksinäni kynttilänvalossa kinkkuleipää syöden ja jouluteetä juoden.

Aiemmin minulle oli aaton kulusta tietty aikataulu, miten sen piti sujua. Ottipas koville viime vuonna tajuta, että haudoilla käynti on järkevämpää tehdä jo aatonaattona, kun on pieniä lapsia. Äitinikin mekkaloi asiasta minulle, että en välitä edesmenneistä isovanhemmistani, koska en haudoilla käy nimenomaan aattona (meiltä on tunti suuntaansa matkaa ko. hautausmaalle). Eli huonoa omaatuntoani se ei edesauttanut, eikä edes se, ettei veljeni perheineen käy haudoilla lainkaan ja siskoni perhe käy, jos ehtii. Nyt olen psyykannut itseäni koko syksyn, että haudoille mennään 90h paloaikaisten kynttilöiden :kynde: kanssa joko aatonaattona tai jo 22. päivä. Eläinten haudoille (omassa pihassa) viemme kynttilän vasta aattona.

Avatar
kickstartmyheart
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 59
Liittynyt: 28 Syys 2015, 23:46

Re: Joulun pienet ja kummalliset, mutta tärkeät perinteet

Viesti Kirjoittaja kickstartmyheart » 30 Marras 2015, 16:21

Omppu, minulla samaten on aiemmin ollut tarkka kuva aaton kulusta, jonka on täytynyt pysyä täsmälleen muuttumattomana. Nykyään olen huomattavasti joustavampi asian suhteen, sillä muutokset voivat olla ihan hyvästäkin. Olen sitä mieltä, että aattoa ei tarvitse järjestää täyteen tekemistä vain sen vuoksi, että niinhän sitä on aina tehty. Varsinkaan jonkun muun ällin takia niin ei kannata tehdä. Älä turhaan pode huonoa omatuntoa tuosta haudoillakäynnistä, eipä sillä päivänmäärällä ole mitään merkitystä :peukku: Meillä ei itse asiassa ole koskaan ollut tapana käydä haudoilla, eikä se liity välinpitämättömyyyteen millään lailla. Hyvin ovat silti joulut sujuneet :mrgreen:

Avatar
Cressu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 493
Liittynyt: 20 Syys 2011, 23:28

Re: Joulun pienet ja kummalliset, mutta tärkeät perinteet

Viesti Kirjoittaja Cressu » 30 Marras 2015, 17:57

Tää on kyllä ehdottomasti yksi parhaimpia keskusteluja tässä kategoriassa! :woohoo:

No mutta ne omat "omituisuudet".

Nolo. Äärinolo. Miksi. Siksi, koska kyse on vaan "että muut näkee"-tyyppisestä tavasta.
Eli mun pitää käydä aatonaattona to-del-la myöhään / aattona ääriaikaisin viemässä meidän suvun haudalle kynttilät. Koska, kun ihmiset alkaa aattona siellä kulkemaan, pitää "meidän haudalla" palaa jo, jotta näkevät, että siitä huolehditaan.
Naurettavaa, tyhmää mutta perinteisen hullunkurista.
Nykyään olen siirtynyt 4pv öljykynttilöihin lyhdyissä, joten voin ennakoida, eikä tarvitse enää To-del-la/aikasin siis kiirehtiä.


Toinen tapa on mun ja miehen yhteinen jouluajelu aattoiltana siihen aikaan kun pukit liikkuu. Eli käydään bongaamassa joulupukkeja liikenteessä ja kurkitaan ohikulkiessa ihmisten joulunviettoa. :jouulu:

Näitä vois vaikka vielä miettiä lisääkin.. :jee:

Avatar
rittie
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 814
Liittynyt: 09 Marras 2015, 20:54

Re: Joulun pienet ja kummalliset, mutta tärkeät perinteet

Viesti Kirjoittaja rittie » 30 Marras 2015, 21:17

Cressu, ihana tuo pukkibingo :lol:

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Joulun pienet ja kummalliset, mutta tärkeät perinteet

Viesti Kirjoittaja Katikki » 30 Marras 2015, 21:48

Omppu, hienoa että olet oivaltanut että siellä haudoilla voi oikeasti käydä jo aatonaattona :hei:

Me yritettiin aiemmin tunkea autolla kolmelle (!) eri hautuumaalle hirveässä ruuhkassa sytyttämässä ne kynttilät, ja aina oli kiire ja hirveä ryysis! Päätettiin sitten jo 15 vuotta sitten ruveta käymään hautausmailla aatonaattona leffaretken yhteydessä, ja se on ollut hyvä ratkaisu. Silloin sinne mahtuu hyvin, kynttilät palaa jo joillakin haudoilla, ja tulee todella jouluinen fiilis kun leffan jälkeen kotimatkalla käydään viimeisellä haudalla iltamyöhällä :laav: Mun lempikynttilöitä on S-kaupoissa myytävä Eldoradon kirkas lasipurkkikynttilä, se palaa sen 3-4 vrk ja on koruton ja kaunis, kunhan etiketin nyppäisee irti. Niitä on nytkin jo jemmassa jouluksi :kynde: Ja Cressun peruste on myös huippuhyvä: sitten on seuraavilla kävijöillä jo kaunista katseltavaa :see:

Avatar
rittie
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 814
Liittynyt: 09 Marras 2015, 20:54

Re: Joulun pienet ja kummalliset, mutta tärkeät perinteet

Viesti Kirjoittaja rittie » 30 Marras 2015, 21:51

Minustakin on rauhoittava ajatus päästä tänä vuonna haudoille jo aatonaattona, niin ei tarvitse sitten aamuhämärässä säheltää aattona. :see: Se kun ei ole pois keneltäkään, että vie kynttilän päivää aikaisemmin. Aattona sitä kuitenkin muistaa niitä rakkaitaan jo ihan ajatustensa välityksellä.

Amaryllis
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 22
Liittynyt: 18 Loka 2014, 19:59

Re: Joulun pienet ja kummalliset, mutta tärkeät perinteet

Viesti Kirjoittaja Amaryllis » 30 Marras 2015, 23:25

Olen Cressun kanssa ihan samaa mieltä; tää ketju on ihan parasta!! :woohoo:

Itsellä ei ole mitään varsinaisia perinteitä ehtinyt muodostua, kuin että äidin ja isän kanssa on joulu vietettävä vaikka ikää on jo päälle 30v. :lol:

Mutta laittakaa näitä juttuja lisää!! Tulee jotenkin semmoinen "lämmin ja pörröinen" olo itselle näitä lukiessa; kunnon joulufiilis!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa