Kasvisruokia joulupöytään?

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Avatar
minnamoi
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 105
Liittynyt: 03 Marras 2008, 19:26
Paikkakunta: Kuopio

Kasvisruokia joulupöytään?

Viesti Kirjoittaja minnamoi » 17 Loka 2014, 18:01

Yritin etsiä ketjua aiheesta, mutta en löytänyt..

Itse jätin punaisen lihan pois jo monta vuotta sitten ja vähitellen vähennän tässä myös muiden lihojen syöntiä. Mietinkin siis, että onko teillä muilla ollut kasvisruokia joulupöydässä ja mitä sinne voisi kehitellä?

Avatar
Anewielh
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5163
Liittynyt: 10 Huhti 2010, 19:13
Viesti:

Re: Kasvisruokia joulupöytään?

Viesti Kirjoittaja Anewielh » 17 Loka 2014, 18:43

Minä olen tehnyt kasvisterriiniä toisinaan itsenäisyyspäiväksi ja se on ainakin ollut hyvää. Muista varsinaisesti pääruuaksi sopivista jouluruuista ei ole kovin paljoa kokemusta, mutta meidän joulupöydästä on löytynyt mm. punasipulihilloketta, kikhernesalaattia, täytettyjä kananmunanpuolikkaita ym. Jätin nyt tarkoituksella nuo joulupöydän perinteiset kasvisruuat (laatikot, rosollit jne) pois, kun ne nyt jokainen tunteekin :see:

Avatar
Terttutyttö
Tonttu
Tonttu
Viestit: 217
Liittynyt: 12 Syys 2012, 07:55

Re: Kasvisruokia joulupöytään?

Viesti Kirjoittaja Terttutyttö » 17 Loka 2014, 19:13

Meidän joulupöytä on vuodesta toiseen aika yks yhteen ja siksi syön joka joulu samat ruoat:
keitettyjä perunoita, porkkana- ja lanttulaatikkoa, herneitä, äidin tekemiä piirakoita, munavoita, kylmä- tai lämminsavulohta, salaattia (ihan perusvihreäsalaatti, ei kovin ruokaisa, koska kaikkea muuta on niin paljon, että ähkyssä olen joka tapauksessa) jne. Lisäys: Sienisalaatti unohtu! Lisäksi on punajuuri-aurajuustolaatikkoa, mutta sitä en syö itse, koska en tykkää aurajuustosta. En ole varma puuttuuko tuosta joku ruoka vielä, kuola valuu jo nyt. :nam:

Noilla pärjään paremmin kuin hyvin, enkä ole kaivannut lisäksi mitään erityisempää, koska nuo nyt vaan on se jouluperinne. Joulupäivänä ei ole tarkoitus, että kukaan seisoo keittiössä, joten silloin (ja yleensä myös Tapaninpäivänä) on rääppiäispäivä.

jouluhortensia
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1826
Liittynyt: 05 Marras 2007, 13:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kasvisruokia joulupöytään?

Viesti Kirjoittaja jouluhortensia » 17 Loka 2014, 19:25

Sata vuotta kasvissyöjänä jo takana ja tuntuu, että milloinkaan muulloin ei ole niin paljon erilaista ihanaa kasvispöperöä kuin jouluna :) Kaikki laatikot, rosolli, punajuurisalaatti, perunat, herneet ja kananmunat. Bataatti- tai punajuurilaatikko on kiva lisuke peruslaatikoiden ohella. Hyvä joululeipä vielä niin itse en ainakaan kaipaa muuta.

Weba
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 426
Liittynyt: 08 Syys 2013, 12:32
Viesti:

Re: Kasvisruokia joulupöytään?

Viesti Kirjoittaja Weba » 17 Loka 2014, 21:05

Minulla on kinkun korvikkeena jouluna brie-juustokiekko, jota pidetään 200 asteessa vartti. Maistuu lihansyöjillekin.

Sarppa
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4962
Liittynyt: 07 Syys 2007, 17:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kasvisruokia joulupöytään?

Viesti Kirjoittaja Sarppa » 18 Loka 2014, 20:39

Tämä on mielenkiintoinen ketju, sillä on tänä vuonna vähentänyt lihansyöntiäni tuntuvasti ja tästä tullee ensimmäinen kinkuton jouluni. Tänne saa jakaa kaikkia hyviä jouluisia kasvisruokavinkkejä :peukku:

Avatar
Joulutähti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2627
Liittynyt: 24 Elo 2007, 07:06

Re: Kasvisruokia joulupöytään?

Viesti Kirjoittaja Joulutähti » 19 Loka 2014, 11:19

Meiltä löytyy perinteisten joulun kasvisruokien lisäksi pöydästä punajuuri-ananasvuoka. Siihen tulee punajuurten ja ananaksen lisäksi sipulia, smetanaa, aurajuustoa ja jotain mausteita. Hyvvää on!

Avatar
Konvehti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3498
Liittynyt: 04 Loka 2013, 12:28
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Kasvisruokia joulupöytään?

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 21 Loka 2014, 09:29

Olen kana-kala-kasvissyöjä. Joulupöydässämme on laatikot, herneet, suolakurkkua, savukalaa, rosolli, paistettua hapankaalia (superhyvää, tosin saattaa haista herkkänenäisille paistovaiheessa), leipää, graavilohta ja siihen päälle smetana-kermatahnaa. Sienisalaattiakin on, mutta minä en syö sitä. Pähkinäpihvejä oli viime vuonna myös joulupöydässä.

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Kasvisruokia joulupöytään?

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 21 Loka 2014, 11:47

^Tuosta tulikin mieleeni että englantilaisilla on joku pähkinäinen perinneruoka jouluna :hmm: Kotona minulla olis luultavasti sen ohjekin... Sienistäkin saisi kaikenlaista maukasta. Meillä sienisalaatti on iso hitti.
Jouluruoka tosiaan on tarjonnaltaan melko runsas lihaa syömättömälle. Itse syön kyllä lihaa jonkin verran, mutta en juuri sianlihaa.

Avatar
Anewielh
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5163
Liittynyt: 10 Huhti 2010, 19:13
Viesti:

Re: Kasvisruokia joulupöytään?

Viesti Kirjoittaja Anewielh » 21 Loka 2014, 18:16

Joulutähti kirjoitti:Meiltä löytyy perinteisten joulun kasvisruokien lisäksi pöydästä punajuuri-ananasvuoka. Siihen tulee punajuurten ja ananaksen lisäksi sipulia, smetanaa, aurajuustoa ja jotain mausteita. Hyvvää on!
Tämä kuulostaa kyllä niin hyvältä, että pitänee kokeilla!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa