Kalaruokia jouluksi

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Avatar
pk63
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 103
Liittynyt: 25 Syys 2008, 10:49
Paikkakunta: Sastamala

Kalaruokia jouluksi

Viesti Kirjoittaja pk63 » 15 Loka 2008, 19:23

:hei: Onko kellään ideoita ja mahtavia reseptejä joulukaloihin, esim. silleistä eri liemissä??
Livekalan lisäksi, haluan ehdottomasti jouluna graavisiikaa.

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Kalaruokia jouluksi

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 16 Loka 2008, 10:10

Äitini tekee aina sellaista sillisalaattia, missä on silliä silputtuna, keitettyä kananmunaa, kermaviiliä ja majoneesia. Tilliä on mausteeksi, oiskohan purjoakin. Se on huiman hyvää. Tätä on meillä myös juhannuksena.

Avatar
hemulitar
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1203
Liittynyt: 21 Kesä 2008, 14:52
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Kalaruokia jouluksi

Viesti Kirjoittaja hemulitar » 18 Loka 2008, 11:15

Kuulostaa hyvältä tuo sillisalaatti, voisin itselleni jouluksi tehdä jotain vastaavaa! Mä teen joka jouluksi pakkaseen valmiiksi lohirullan, jonka otan sulamaan aatonaattona: graavikirjolohifileet laitetaan kelmon päälle limittäin, päälle levitetään täyte, jossa tuorejuustoa(esim.ruohosipuli)ja punasipulia hienonnettuna(+halutessaan kermaa..). Kääritään rullalle ja pakkaseen. Kohmeisina leikataan "kiekoiksi" ja tarjotaan esim.ruisleivän ja mätimoussen kera! Hyvää ja helppoa! :jouulu: Yhden rullan tein jo pakkaseen, kun oli graavilohta tarjouksessa, voipi olla, että käytetään esim. kahvipöydässä, kun vieraita tulee..

Avatar
pk63
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 103
Liittynyt: 25 Syys 2008, 10:49
Paikkakunta: Sastamala

Re: Kalaruokia jouluksi

Viesti Kirjoittaja pk63 » 18 Loka 2008, 14:37

:hei:
Molemmat kalajutskat vaikuttavat maistuvilta. Silli/muna juttua aion kokeilla huomenna. Luulen, että vanhempani saavat myös maistiaisia. Järjestän kavereille pikkujoulun ja sinne vois olla lohijuttu kova sana!!!
Oletko koskaan kokeillut kylmäsavulohesta???

Avatar
hemulitar
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1203
Liittynyt: 21 Kesä 2008, 14:52
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Kalaruokia jouluksi

Viesti Kirjoittaja hemulitar » 18 Loka 2008, 16:14

pk63 kirjoitti::hei:
Molemmat kalajutskat vaikuttavat maistuvilta. Silli/muna juttua aion kokeilla huomenna. Luulen, että vanhempani saavat myös maistiaisia. Järjestän kavereille pikkujoulun ja sinne vois olla lohijuttu kova sana!!!
Oletko koskaan kokeillut kylmäsavulohesta???
En oo muistaakseni kokeillut, mutta eiköhän se aja saman asian, ainakin luulisin niin! :see:

pipsa-poro
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 616
Liittynyt: 24 Elo 2008, 17:03
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Kalaruokia jouluksi

Viesti Kirjoittaja pipsa-poro » 18 Loka 2008, 22:13

Pipsa-poro :poroo: suosittelee Hemulittaren ohjetta.. olen rullaillut kankeista sorkistani huolimatta ko. ohjeella jouluksi ja juhannukseksi ja aina ovat ruokailijoille kelvanneet :proo: .. Marttojen ruokaohjesivuilla on muitakin ohjeita, ihan kokeilemisen arvoisia :wink:

Pipsa-poro :poroo: liittyi Siperian Marttoihin joku vuosi sitten.. :proo: .. Upeita ruokia on tullut kokeiltua.. :wink:

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Kalaruokia jouluksi

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 19 Loka 2008, 15:33

Muistanko oikein että tuosta lohikiekko-jutusta oli liikkeellä sellainen ohje jossa laitettiin väliin jotain piparjuurijuustoa? Onko sellaista?

Avatar
Joulutähti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2627
Liittynyt: 24 Elo 2007, 07:06

Re: Kalaruokia jouluksi

Viesti Kirjoittaja Joulutähti » 19 Loka 2008, 19:27

Mä olen tehnyt lohirullia seuraavan ohjeen mukaisesti


LOHIRULLAT

300 g kylmäsavu- tai graavilohta
1 tlk (100 g) maustettua tuorejuustoa (esim. katkarapu, yrtti...)
1 dl kuohukermaa
tilliä
ruohosipulia

Vatkaa kerma vaahdoksi ja sekoita juuston joukkoon hienonnetun tillin ja ruohosipulin kanssa. Levitä ohuet kalaviipaleet limittäin folion päälle niin, että ne muodostavat suorakaiteen muotoisen levyn. Levitä levyn päälle juustoseos. Kääri levy rullalle kääretortun tapaan ja pane pakastimeen pariksi tunniksi, jolloin se on helpompi viipaloida.


Itse olen aina käyttänyt kylmäsavulohta, tykkään siitä enemmän :) Tätä ollaan jouluna syöty jouluaterialla, monesti ns. alkuruokana perunoiden kanssa, mutta myös kaiken muun seassa. Hyvää on :D

Avatar
pk63
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 103
Liittynyt: 25 Syys 2008, 10:49
Paikkakunta: Sastamala

Re: Kalaruokia jouluksi

Viesti Kirjoittaja pk63 » 23 Loka 2008, 08:04

:hei:
Uudessa ET lehdessä oli mukavan tuntuinen silakka ohje, Limettiset chili-valkosipulisilakat.
Ajattelin kokeilla heti kun törmään silakoihin. :see: On se nyt kumma kun pitää ostaa koko lehti, yhen ohjeen takia.
Vaikka onpa tuossa muutakin lukemista, ja kierrätykseen äireelle :razz:

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Kalaruokia jouluksi

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 23 Loka 2008, 09:35

^Käy kopsaamassa ohje kirjastossa niin ei tartte ostaa ;-)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa