Jouluaatto

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
katinka
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 947
Liittynyt: 23 Elo 2007, 13:33

Re: Miten jouluaattosi alkaa?

Viesti Kirjoittaja katinka » 12 Syys 2010, 20:10

joulun valaistus päälle; kuuseen, ikkunoille, havutuksiin ja kynttilöihin. aamusauna lämpiämään ja puuron tekoon. telkku auki viimeistään kun lapset herää, kuumalinjaa tietty, ekana joulukalenterin katselu (jostain oon tietooni saanut että toljanteri tulis tänä vuonna, ainiin, toljanterin facebook sivuilta). ja jostain syystä jäläkikasvu ei kovin myöhään aattona malta nukkua. hämärän hissua tai siihen ainakin pyrin. kaikki kiire on toimitettu edellisenä päivänä.

ja lisää tietoa sieltä löytyi
http://yle.fi/alueet/keski-suomi/2010/0 ... tml?ref=nf

Avatar
pipari
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 985
Liittynyt: 20 Syys 2008, 11:48
Paikkakunta: Kemi

Re: Miten jouluaattosi alkaa?

Viesti Kirjoittaja pipari » 12 Syys 2010, 20:43

Heräilen melko aikaisin, että saan nauttia päivästä mahdollisimman pitkään. Herättyä laitan kuuseen valot, sekä ikkunoille, ja kynttilöihin tulet. Joulupukin kuumaalinjaa seurailen aamulla, siinä jossain välissä syön aamupalaa, pakkailen lahjat säkkiin valmiiksi (olen siis joulut vanhempieni luona) lähtöä varten. Riisipuuron syön vanhemmillani, jonne menen ennen joulurauhan julistusta. :)

Avatar
lauri
Tonttu
Tonttu
Viestit: 217
Liittynyt: 13 Loka 2007, 19:47
Paikkakunta: Lahti

Re: Miten jouluaattosi alkaa?

Viesti Kirjoittaja lauri » 12 Syys 2010, 22:03

Mulla aivan sama, että aikaisin on linkastava ylös, tuota päivää ei saa tuhlata turhaan! ;) Yleensä se mun kohdalla menee näin: ensimmäisenä kuuseen kynttilät palamaan, joululaulut soimaan, kuppi kahvia. Sen jälkeen yleensä lähdetään hakemaan isovanhempia puurolle. Yllättävän samanlaisena tuo aatonaamu menee joka vuosi. :)

Avatar
eirwen
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 713
Liittynyt: 14 Syys 2009, 15:50

Re: Miten jouluaattosi alkaa?

Viesti Kirjoittaja eirwen » 14 Syys 2010, 10:51

joulupukin kuumalinja/joululauluja sekä kuusen koristelu. tänä vuonna tosin menee harkintaan jos kuusen koristelisikin jo aikaisemmin niin ehtisi nauttia kauemmin siitäkin. aamupalasta mulla ei oo minkään laista muistikuvaa...kai siinä jotain tulee napattua suuhun.. joulupuuro sitten kuitenkin vasta lounaan aikaan. voihan se olla että niin tohinoissani koristelen kuusta että aamupala unohtuu ja sitten syödään puuro vähän niinkuin aamupalan ja lounaan välimuotona... :smile:

Avatar
Anewielh
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5163
Liittynyt: 10 Huhti 2010, 19:13
Viesti:

Re: Miten jouluaattosi alkaa?

Viesti Kirjoittaja Anewielh » 14 Syys 2010, 22:29

Nousen laittamaan puuron uuniin joskus viiden-kuuden maissa, laitan puurotarpeet valmiiksi aatonaattoiltana jo. Kunnolla nousen normaalisti joskus vähän ennen kahdeksaa, aamupalalle ja katselemaan perinteistä Kuumaalinjaa :see: Kuumanlinjan aikana koristelen kuusen ja jossain vaiheessa alan valmistelemaan viimeisiä ruokajuttuja, jotta olisin valmiina joulurauhan julistukseen mennessä. Sitten vielä arkisesti tiskikoneen pyörittäminen ja vieraiden odottelu joululauluja kuunnellen tai jouluisia ohjelmia katsellen :dee:

Monet näyttävät sytyttelevän jouluvalot aamusta, mutta minä polttelen niitä ympäri vuorokauden "pääpäivinä" :jouulu:

Avatar
kathmanduu
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 50
Liittynyt: 03 Syys 2007, 13:36

Re: Miten jouluaattosi alkaa?

Viesti Kirjoittaja kathmanduu » 15 Syys 2010, 07:00

Kinkkurasvojen siivous keittiönlattialta :lol: Kinkku pois uunista. Puuronkeittoa lapsille ja joulupukin kuuma linja. :dee:

Avatar
murulotta
Tonttu
Tonttu
Viestit: 127
Liittynyt: 27 Elo 2007, 22:38

Re: Miten jouluaattosi alkaa?

Viesti Kirjoittaja murulotta » 15 Syys 2010, 16:16

Meilläkään ei aattoa tuhlata nukkumiseen. Tämän on sisäistänyt myös erittäin aamu-uninen mieheni joka nousee aattona hyvissä ajoin :mrgreen: .

Minä herään ensimmäisenä ja yritän hipsiä hiljaa että lapset eivät vielä heräisi. Mutta mitä vielä. Ovat ilmeisesti niin kevyesä unessa jännityksensä keskellä, että heräävät yleensä heti kun hipsin olohuoneeseen.
Ensimmäisenä laitan valot kuuseen, pyramideihin ja tähtiin. (Niitä ei meillä siis polteta yötäpäivää.) Laitan paljon kynttilöitä palamaan ja istahdan hämärään olohuoneeseen fiilistelemään.
Kuumalinja avataan heti kun se alkaa ja yleensä silloin on talo täynnä pientä innostunutta höpötystä. :inlaav: -Lapset siis...
Mies ottaa kinkun pussista ja vuolee ikävimmät osat päältä :pig: . Samalla ihan vähän maistetaan, jonka jälkeen minä kuorrutan kinkun.
Kun se on valmis syödään aamupalaksi kinkkuleipiä ja glögiä jälkipalaksi. Minä alan pikkuhiljaa valmistelemaan riisipuuron hauduttamista lounaaksi sekä laitan herkkupöydän herkut esille.

:laav: :laav: :laav:

Avatar
Stigmation
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 931
Liittynyt: 01 Loka 2007, 15:41
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Miten jouluaattosi alkaa?

Viesti Kirjoittaja Stigmation » 21 Syys 2010, 18:32

Herään kotikotona aamukuuden aikoihin herätyskellon ääneen, sillä haluan ehtiä nauttia aattoaamun hämärässä hipsuttelusta. Mies jää vielä jatkamaan tuhisten uniaan. Hiippailen alakertaan, jossa äiti on jo yleensä sytyttänyt kynttilät ja tekemässä riisipuuroa.
Hämäränhyssyä. Katselen ulos ikkunoista, kuinka roihut saavat kinokset kimaltamaan ja luminen tienoo on vielä autio.

Kaivan juhlavaatteet, meikkipussin ja tukanlaittovermeet esille ja laitan itseni paraatikuntoon. Tällä välin isä ja nuorimmat pikkuveljet heräilevät. Kun olet tällännyt itseni vuoden rakkainta päivää varten, liityn muiden aamunvirkkujen seuraan katsomaan joulupukin kuumaa linjaa ja syömään aamupalaksi puuroa, kanelisokeria ja ruisleipää... Pikkuhiljaa muutkin nousevat ylös sängyistään ja jouluaatto onkin jo täydessä vauhdissa.

En malta odottaa!

Avatar
Tuikku Hiutale
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 116
Liittynyt: 08 Joulu 2009, 18:40

Re: Miten jouluaattosi alkaa?

Viesti Kirjoittaja Tuikku Hiutale » 21 Syys 2010, 19:46

Aamuyöstä/aikaisin aamulla nusen ottamaan kinkun uunista ja painun takaisin pehkuihin, jos lapset vielä nukkuvat. Herätys tulee lasten toimesta kuuden aikoihin niin kuin joka aamu. Avataan joulukalenterit ja laitellaan yhdessä aamupala- ja herkkupöytää. Telkkari aukeaa, kun Kuumalinja alkaa. Itse viimeistelen vielä, jos jotain ruokajuttuja on tekemättä ja keitän lounaalle joulupuuron lastenohjelmien katselun lomassa, mutta kaikki isommat hommat on tehty jo aiemmin ja aattoaamu on meilläkin rauhallinen ja kiireetön.

tonttuli
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1973
Liittynyt: 17 Loka 2007, 09:50

Re: Miten jouluaattosi alkaa?

Viesti Kirjoittaja tonttuli » 22 Syys 2010, 10:47

Tonttulin perheessä jouluaatto alkaa sillä että minä herään hyvissä ajoissa ennen viittä, tai siis herään jos olen edes kerennyt nukkumaan :lol: sillä meillä tontut koristelee kuusen aatonaaton ja jouluaaton välisenä yönä lapsille, :hei: jotka näkevät vasta jouluaattoaamuna herättyään joulukuusen ensimmäisen kerran jouluasussaan :jouulu: :jouulu: :jouulu: :jouulu: ja se hetki on aina yhtä liikuttava tonttulin kamarissa :oops: viimevuonna neiti tonttuli itki onnesta ja ihastuksesta :eek: :laav: ja meillähän joulukuusen koristelu ei ole mikään pieni hetki vaan siinä voi vierähtää kolmekin tuntia tai jopa enemmän,ennenkuin tonttulin kamarin kuusi on saanut koristuksensa :mrgreen: :shock:

Mutta jos siis tonttuli on kerennyt nukkumaan tunnin pari joulu alkaa sillä että tonttuli laittaa saunan lämpiämään heti ja sillä aikaa kun sauna lämpiää sytyttelen jouluvalot+ kynttilät päälle, laitan herkut tarjottavaksi, ja maistelen suklaita yms herkkuja tottakai myöskin :wink: sitten keitän luumukiisselin ja laitan riisiuunipuuron uuniin tulemaan ja sitten ihanassa yksinäisyydessä tasan klo:5.00 :hei: :mrgreen: tämä tonttuli menee saunaan ypöyksikseen, nauttimaan päivän ekoista löylyistä :jouulu: :jouulu: :jouulu: :lol: ja saunan hämyssä, tunnelmaa luo kynttilät ja radiosta tulviva hiljakseen kuuluva joulumusiikki. Tämä on miun traditio :jouulu: :mrgreen:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa