Jouluaatto

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jonska
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 97
Liittynyt: 11 Elo 2014, 13:31
Paikkakunta: Pyhtää

Re: Jouluaatto

Viesti Kirjoittaja Jonska » 13 Elo 2014, 13:45

Että oli ihana lukea miten kukakin viettää aaton :inlaav:
Meillä on aaton perinteen vähän hakusessa vielä. Ajan myötä muovautuvat. Mutta kutakuinkin näin...
Jos herään ensimmäisenä, juon aamukahvit rauhassa ja kuuntelen joululauluja. Tai vaihtoehtoisesti 4-vuotias tyttäreni tulee herättämään minut. Otamme aamupalaa ja katselemme jouluohjelmia telkkarista. 7-8 välillä herätän mieheni. Aamulla menemme vanhemmilleni kahville (asuvat miltein naapurissa :lol: ). Sieltä lähdemme 9-10 välillä mieheni vanhemmille, sinne onkin noin tunnin ajomatka. Matkalla kuuntelemme radiosta tietenkin joululauluja. Päästyämme perille juomme kahvit/glögit ja syömme torttuja/pipareita. Sitten minä leikin tyttäreni kanssa ja touhuamme muuta, katselemme jouluohjelmia. 15-16 välillä syömme jouluaterian. Sen jälkeen tulee joulupukki ja sitten menemme saunaan (tai toisin päin, että ensin saunaan ja sitten pukki. Vähän vaihtelee vielä se.) Sieltä lähdemme kotia kohti vaihtelevasti 18-20 välillä. Kotiin kun pääsemme huomaamme, että kuusen alla onkin lahjoja. Mielestämme ei ole järkeä kantaa lahjoja ees taas, eli ne lahjat joita sukulaiset ovat tuoneet kotiimme odottavat kuusen alla. Tyttärellemme olemme aina kertoneet, että pukki ei millään jaksa kantaa kaikkia lahjoja mummin ja papan luo, niimpä jättää osan kotiimme. Avaamme ne lahjat ja hetken niillä saa leikkiä. Sitten pienin nukkumaan. Itse lähden vielä äitini kanssa käymään hautausmaalla, kynttilät viemässä. Sitten pääsen itsekkin rauhoittumaan. :see:

Kuullostaa varmaan aika kiireiseltä aatolta. :lol: Ei se loppupeleissä ole, menemme ihan rauhassa. Ei meillä kiire ole. :see: :laav: :laav: Odotan jo niin innolle tulevaa joulua. :inlaav:

Avatar
shara
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1803
Liittynyt: 22 Marras 2013, 15:36

Re: Jouluaatto

Viesti Kirjoittaja shara » 16 Elo 2014, 11:29

Aamulla herään tietty mahdollisimman aikaisin, siitä sitten aamukahville ja puurolle. Viime jouluna kävin jo aamusta tallilla hevosta moikkaamassa, täytyy yrittää samaa tänä vuonna niin jää sitten loppupäivä muulle puuhastelulle. :) Päivällä syödään sitten pitkän kaavan mukaan jouluateria. Sen jälkeen annetaan ruoan hetki laskeutua ja sitten jaetaan lahjat (pikkuveljet eivät jaksa odottaa iltaan, ja onhan se muutenkin kiva että voi sitten lahjoja katsella illan aikana, eikä heti tarvitse mennä nukkumaan...)

Lahjojen jaon jälkeen loppuilta on sellaista fiilistelyä vaan, laitetaan lahjoja paikoilleen ja ihastellaan niitä. Nukkumaan mennään sitten kun väsyttää, itse menen varmaan ensimmäisenä. :mrgreen: Menen aina ensimmäisenä...

Ja jossain välissä täytyy tietty yrittää vilkuilla Kuumaalinjaa, Lumiukkoa ja jos Joulupukki ja noitarumpu tulee telkasta niin se pitää katsoa.

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Jouluaatto

Viesti Kirjoittaja Katikki » 11 Marras 2014, 08:25

Minä herään jouluaattonakin ensimmäisenä, kuljen ympäri hiljaisen talon ja sytyttelen kaikki jouluvalot pikkuhiljaa. Päästän koirat ulos ja ruokin ne, haen hesarin ulkoa ja sytyttelen samalla pihan ja kuistin lyhtyihin kynttilät.

Sitten joulupuuro uuniin muhimaan ja kinkku esille kuorrutusta varten, joululaatikoiden tuunaus ja siirto vuokiin paistoa varten. Mun kolisteluun heräilee mieheni, ja yövieraana olevat aikuiset lapset liittyy pikkuhiljaa seuraan :laav:

Herkkupöytä avataan virallisesti eli herkut asetellaan valmiiksi kauniisiin astioihin. Telkku menee päälle, meilläkin joulupukin kuumalinja soi taustalla vaikkei kukaan sitä enää katsokaan. :leips: Paistan joulutortut ja katan pöydän. Anoppi ja käly tulevat meille joulupuurolle, vaihdamme lahjat ja toivotellaan joulut, ja sitten he lähtevät joulunviettoon anopille. Tämä on ensimmäinen joulu appiukon poismenon jälkeen, eikä anoppi jaksa oikein virittäytyä riehakkaaseen joulutunnelmaan. Mutta tämä jouluinen vierailu on oikein mukava.

Keittelemme glögiä ja asetumme katselemaan porukalla Lumiukkoa ja sen jälkeen joulurauhan julistusta, kuusi kimmeltää kauniisti, kynttilät palaa, kuusi ja hyasintit tuoksuvat ja uunista alkaa nousta huumaava joululaatikoiden tuoksu!!! :nam:

Jossain vaiheessa aamupäivää paikalle saapuu toiseksi vanhin poikani avokkinsa kanssa. Isäni tulee paikalle yhden maissa, ja hänellekin glögimuki kouraan. Laittelen pikkuhiljaa astioita pöytään, koristelen pöydän kauniisti ja asettelen ruokia tarjoiluastioihin. Joulumusiikki soi taustalla.

Joulusaunan olemme pari vuotta sitten siirtäneet jouluaatosta joulupäivän aamulle, kun tykkäämme saunoa rauhallisesti ja pitkään ja aaton aikataulut ei siihen oikein taivu :lol: Jouluaamuna onkin ihanaa nostaa lyhdyin koristellulle kuistille lampaantaljat ja villahuovat, ja nauttia löylyistä ja vilvottelusta pitkään.

Kahden ja kolmen välillä käymme ruokapöytään, ja kun pieniä lapsia ei ole mukana, maltamme syödä pitkään ja rauhallisesti. Sitten siivotaan astiat ja ruuat porukalla pois, ja kun kaikki on kohdillaan, istumme yhdessä olohuoneeseen. Lahjat on laitettu jo aatonaattona kuusen alle, ja sitten niitä sieltä pikkuhiljaa jaellaan ja availlaan. Tänä vuonna ensimmäisen kerran saimme sovituksi lasten kanssa että hankimme jokaiselle vain yhden, vähän isomman lahjan, ja äiti kun olen, lisäilen salaa pakettien sekaan jotain itsetehtyjä juttuja, fudgea, villasukkia jne.

Sitten vaan ollaan ja möllötellään, nautitaan joulusta ja hyvästä seurasta :laav:

tonttuli
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1973
Liittynyt: 17 Loka 2007, 09:50

Re: Jouluaatto

Viesti Kirjoittaja tonttuli » 13 Marras 2014, 21:42

Tänävuonna toteutuu aatto varmasti näin

Perintenen klo 5 aamusauna odottaa ja koska olen neiti tonttulista 9v saamassa superjouluttajan hän varmasti heräilee kanssani saunomaan. Hän kun on aamunvirkku.

Ennen Joulupukin kuumaalinjaa nautimme jouluaamiaisen kera joulupuuron

Joulupukin kuumanlinjan katselua kera glögin ja herkkujen.

Joulurauhan julistuksen katsominen, ulkoilu ennen julistusta tai sen jälkeen.

keittiössä ei vietetä aikaa loputtomiin, esivalmistelut tehty edellispäivänä ja tarpeelliset tehdään yhdessä: mm kattaus, tuoresalaatit,esillelaitto. Tonttulin perheessä on yhdestä lapsesta valmistumassa aikanaan kokki joten hän osallistuu kyllä mielellään valmisteluihin,olen onnekas :laav:

Saunominen ennen ruokailua.

Pukeutuminen juhlaan

Ruokailu,joka kestää tovin :gaggu: nautitaan rauhallisesti pitkän kaavan mukaan :nam: yhdessä ruokailujen jälkien siivoilu.

Pieni levähdystauko, kukin omalla tavallaan,saunoen, leväten.....

Samu-sirkka on jokavuotinen perinne

Tänävuonna mietinnässä avataanko lahjat ennen vai jälkeen illan hautausmaa käynnin :hmm: mutta ennen joululahjojen avaamista kuitenkin lauletaan yhdessä. :laulu:
JA jokainen lapsi vuorollaan etsii joululahjapinosta oman lahjan ja aukaisee sen joulukuusen vieressä muiden jännittäessä mitä paketista ilmestyy. :lahja: Tämä vie aika kauan aikaa kun jokainen aukaisee vuorollaan vain yhden lahjan. Tämä on hyväksi todettu perinne jota vaalimme :inlaav:

Myöhäinen herkku iltapalapöytä katetaan ja jokainen saa ottaa itse iltapalansa kun haluaa tai vaikka monta kertaa illan aikana.

Sauna on päällä aina jouluaattona ja sinne saa menna kun haluaa ja niin monta kertaa päivässä kun haluaa.

Aatto on päivä jolloin lapset saavat valvoa niin pitkään kun haluavat, nyt kun lapset on isompia 9,13,17 ja 21 ilta venyy

Perinteeseen minulla ja miehellä kuuluu yösauna. :laav:

Avatar
Joulutonttu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5004
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:10
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Jouluaatto

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu » 14 Marras 2014, 23:36

Meille tuleekin erilainen jouluaatto, kun appivanhemmat tulee meille aattoa viettämään ensimmäistä kertaa. Kuitenkin aamu on pyhitetty ihan omalle perheelle :laav:

Yleensä olen herännyt hyvissä ajoin ennen muita, että oon saanut nauttia kiirettömästä aattoaamusta ihan rauhassa kuunnellen joululauluja kera kahvin tai glögin pelkässä kynttilän valossa :kynde:
Kunhan Joulupukin kuumalinja alkaa, niin tuolloin olen telkkarin pistänyt päälle ja yleensä tuohon aikaan myös esikoinen herää.

Katsotaan miten tuo vauva pistää vielä rytmiään uusiksi, mutta joulupuuron pyrin keittämään klo 10 mennessä, esikoinen saa aamupalansa aikaisemmin, koska ei syö riisipuuroa, saati muita puuroja. Mikäli minulta ei puuron keitto onnistu vauvan syöttöjen takia, niin sitten se on miehen heiniä :lol:

Joulusaunaan aamusta tuskin itse pääsen, joten on ihan miehen valittavissa, haluaako esikoisen kanssa käydä vai lämmitetäänkö sauna sitten illasta. Saunassa ollaan käyty yleensä aamupalan jälkeen.

Jos tänä jouluna ei sada vettä tai ole muutenkaan kurja ilma, niin lähdetään sitten aamupäivästä käymään haudoilla kävellen.

Kunhan ollaan kotiuduttu, niin mies lähtee sitten vanhempansa hakemaan meille. Minä alan tässä välissä tekemään paistin uuniin.

Appivanhemmat kun ovat meille tulleet, niin keitellään kahvit ja sitä perinteistä seurustelua ja leikkimistä esikoisen kanssa. Yhdessäoloa :laav:

Ehkä n. klo 16 maissa ruvetaan jouluaterialle.

Klo 17 maissa saattaa joulupukki tulla... :dee:

Loppuilta meneekin sitten lahjoja availlessa ja jossain vaiheessa sitten saunaan.
Saunan jälkeen vielä kahvitellaan ja yleensä tässä vaiheessa appivanhemmat alkaa lähtöä tekemään kotiin.

Loppuilta sitten miehen kanssa kyhjötetään kylki kyljessä sohvalla ja ollaan vaan :laav:

Avatar
Kultasiipi
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 719
Liittynyt: 10 Touko 2012, 21:00

Re: Jouluaatto

Viesti Kirjoittaja Kultasiipi » 16 Marras 2014, 10:53

Rakastan lukea tämän ketjun aina vaan uudelleen ja uudelleen läpi. Niin ihania jouluaattoja kaikilla :laav:

Joka vuosi toivon jouluaatolta jotain uutta mutta silti samalla kaavalla mennään. Lähinnä se uutta on sitä, että heräisi hyvin aikaisin ja lähtisi ulos lumihankeen kävelemään maailmaan jossa juuri kukaan muu ei vielä liiku. Siinä yksinään kuuntelisi lumen narskuessa kenkien alla joululauluja puhelimesta. Mutta tämä vaatisi sen lumen toteutuakseen.

Pukin kuumalinja kuuluu edelleen alusta asti katsottuna aattoni ohjelmaan. Sitten jossain välissä on joulusauna jonka jälkeen tulee aika pian lumiukko :uggeli: ja joulurauhan julistus. Yhden jälkeen aletaan laittaa joululounasta. Syödään joskus puoli neljän aikaan ja pöydässä istutaan kiitettävä tovi.

Ruokaähkyissä kuuden aikoihin yleensä olen lähtenyt kävelylle ja kotiin palatessa seitsemän aikoihin onkin tonttu jo käynyt. Pakettien kanssa menee tunnin verran ellei enemmän. Yleensä minä haluan avata paketteja mahdollisimman hitaasti ja nauttia siitä hetkestä. Oma lahjojen avauspaikkanikin on vakiintunut. Siinä kuusen vieressä :jees:

Lahjojen avauksen ohessa tv:stä tulee usein samu sirkkaa tai jotain muuta jouluista katseltua. Aattoillan kahvipöytä astuu kehiin usein lahjojen jakoa ennen tai jälkeen.

Myöhemmin sitä vetäytyy huoneeseensa fiilistelemään joululauluja, nauttimaan hetkestä.

Saraella
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Marras 2014, 16:24

Re: Jouluaatto

Viesti Kirjoittaja Saraella » 20 Marras 2014, 10:23

Meillä jouluaaton aikataulu on vaihdellut riippuen mm. työvuoroistani. Tänä vuonna vapaat alkavat jo aatonaattona :jeeh: Tänä vuonna aaton aikataulu näyttää suunnilleen tältä:

Aatonaattoiltana olen laittanut kinkun uuniin siten,että se on valmis noin 6-7 aikaan aamulla. Meillä on paistomittari, joka hälyttää ja sammuttaa uunin kun kinkku on valmis, ja tähän piipitykseen sitten herään. Otan kinkun uunista ja tilalle menee uuniriisipuuro. Kun olen laittanut riisipuuron uuniin, lähden koirien kanssa aamulenkille. Samalla ihailen naapuruston jouluvaloja ja toivottavasti saisin nauttia valkoisesta hangesta. Reilun tunnin päästä kotiin tullessani on puurokin valmis. Tässä vaiheessa muut heräilevät ja syömme yhdessä puuron, todennäköisesti olohuoneessa katsoen Joulupukin kuumalinjaa.

Tämän jälkeen vuorossa on yhdessäoloa ja piirrettyjen katsomista. Jossain vaiheessa lähdemme lapsen kanssa ulkoilemaan. Ulkoilun jälkeen vuorossa on kevyt lounas. Vielä en ole päättänyt mitä on tarjolla, ehkäpä jokin salaatti? Lounaan jälkeen lapsi menee päiväunille.

Tässä vaiheessa vien koirat todennäköisesti uudestaan lenkille jonka jälkeen alan valmistella illallista. Laitan raakana pakastetut laatikot uuniin ja teen mahdolliset tuoresalaatit ja kuorin perunat. Laatikot saavat jäädä uuniin miedolle lämmölle ja lähdemme haudalle viemään kynttilät. Matkalla poikkeamme ehkäpä siskolle viemään pienet paketit.

Kotiin päästyämme onkin jo illallisen aika. Tässä vaiheessa kello on noin 17-19, riippuen miten päivä on edennyt. Syömme rauhassa ja todennäköisesti taas aivan liikaa. Ruokailun jälkeen on vuorossa lahjojen jako. Paketit ilmaantuvat jossain vaiheessa itsestään kuusen alle. Lahjat availlaan sitten rauhassa ja ihaillaan sisältöä.

Kun pieni on mennyt nukkumaan, katsomme miehen kanssa varmaankin vielä jonkun elokuvan ja nautimme juustotarjottimen antimista. Yleensä olen tässä vaiheessa nauttinut myös lasillisen viiniä, mutta tänä vuonna se jää raskauden takia väliin.

Hiippa
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 10
Liittynyt: 20 Marras 2014, 15:36

Re: Jouluaatto

Viesti Kirjoittaja Hiippa » 20 Marras 2014, 16:31

Vietän joulua oikeastaan kolmessa osassa. Aatonaattona minun ja juniorin luokse tulee toisessa kaupungissa asuva tyttäreni avokkinsa kanssa. Päivitämme kuulumiset, saunomme, syömme karjalanpiirakoita, lämminsavulohta, juustoja, salaatteja yms pientä joulupurtavaa. Kiireetöntä rentoa yhdessäoloa ydinperheen kanssa :laav:

Minulla on neljä isoveljeä ja liki parinkymmenen vuoden aikana on ollut perinteenä kokoontua aikaisin aattoaamuna vuorovuosin jokaisen kotona aamupuurolle. Kun lapsemme, eli serkut 10 kpl, olivat pieniä oli se kätevä tapa vaihtaa lahjat. Nuorison aikuistuessa luovuimme lahjoista mutta emme kokoontumisesta, väki vaan kasvaa melkein vuosi vuodelta kun mukaan tulee nuorten puolisoita. Järjestämisvuorossa oleva tarjoaa sitten puuroa/piirakoita tms aamuun kuuluvaa. Ja litratolkulla kahvia :D Viime vuonna oli minun vuoroni, paistelin aamuvarhaisella lihapiirakkapellillisiä.

Lumiukko katsotaan keskustelun lomassa, joulurauhan julistamisen jälkeen toivotamme Hyvää Joulua toisillemme ja palaamme omiin koteihimme jatkamaan jouluviettoa. Omien nuorten kanssa poikkeamme kotimatkalla haudoille.

Kotiinpaluun jälkeen avaamme lahjat, sitten onkin tyttären + avokin aika palata kotikaupunkiinsa ja jatkaa joulua avokin sukulaisten luona. Siellä syövät sitten joulupäivällisen.

Jäämme kahden juniorin kanssa. Teen ruuat loppuun, syömme kun nälkä tulee. Parikymppinen kundi lähtee yleensä illaksi/yöksi jonkun kaverinsa luokse viettämään "nuorisojoulua".

Ja mulla alkaa joulun viimeinen osa, minun jouluni :) Siivoskelen vierailun jälkiä pois, katselen jonkun joululeffan, tuijottelen kuusta pipareita ja homejuustoa syöden. Kuuntelen Loirin "Sydämeeni joulun teen". (Joinakin vuosina miesystävä liittyy illalla seuraani, silloin kun hänellä on lapsensa luonaan joulun, tapaamme joskus joulun jälkeen.) Valvon niin pitkään kuin jaksan, aattoyössä on jotain maagista. Sydäntalvea :see:

Joulupäivän aamuun kuuluu aina sauna ja jouluinen oloasu sen jälkeen. Koko päivän maleksin kotona rauhasta nauttien, yleensä pidän puhelimenkin kiinni. Tapanina sitten velttoilu jo kyllästyttää ja lähden ihmisten ilmoille.

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Jouluaatto

Viesti Kirjoittaja Katikki » 20 Marras 2014, 18:30

Hiippa, kuulostaapa ihanalta aikuisen ihmisen joululta! Jos ja kun lapsenlapsia tulee niin muuttuu taas joulunvietto, mutta tää ei ole huono vaihe tämäkään :hei:

Avatar
Joulutähti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2627
Liittynyt: 24 Elo 2007, 07:06

Re: Jouluaatto

Viesti Kirjoittaja Joulutähti » 24 Marras 2014, 17:17

Katikki kirjoitti:Hiippa, kuulostaapa ihanalta aikuisen ihmisen joululta!
Samoilla linjoilla Katikin kanssa!

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa