Joulusiivous

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Omppu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 738
Liittynyt: 21 Syys 2010, 15:01
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja Omppu » 02 Marras 2012, 12:24

Minä suunnittelin, että siivoaisimme ristiäisiä (joulukuun alussa) varten hieman paremmin ja sitten jouluksi vain kevyesti (eli ei enää kaappeja, kattoja, jääkaapin takusia jne), tosin sauna pestään aatoksi. Olen aloitellut jo pesemällä katot yläkerran huoneista ja käsittelemällä kotiteatterihuoneen sohvan. Kaappeja olen myös siivoillut jo ennen neidin syntymää. Nyt siivous menee neidin ehdoilla, joten joka päivä jotain pientä on tehtävä, että ehdin saada jokaisen huoneen kuntoon ennen neidin juhlaa.

Avatar
Don'ttu
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 66
Liittynyt: 05 Syys 2010, 22:15

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja Don'ttu » 02 Marras 2012, 13:12

Meillä joulusiivous menee aina pitkin joulukuuta ja viimeisimpinä päivinä siivotaan eniten. Yleensä talo on siisti jouluaattona, mutta onhan nuita poikkeuksia ollut... :mrgreen:

Avatar
Terttutyttö
Tonttu
Tonttu
Viestit: 217
Liittynyt: 12 Syys 2012, 07:55

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja Terttutyttö » 03 Marras 2012, 14:42

Meillä siivottiin tänään normiviikkosiivousta tarkemmin, kun anoppi ja pari muuta sukulaista on tulossa kylään. Mies totesi sitten siinä siivouksen keskellä, että tämähän menee ihan joulusiivouksesta. No niin minustakin! :mrgreen:

Enää meinaan siivota vain muutamia kerran vuodessa -kohteita (lähinnä kaappeja) ja sitten vaan pelkkää imurointia ja pölyjen pyyhintää koko loppu vuosi. :jee:

Lisäys: Tuon viimeisen kohdan voi tietysti ymmärtää väärälläkin tavalla. :lol:

Avatar
Enkelikello
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1518
Liittynyt: 04 Loka 2007, 15:07

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja Enkelikello » 04 Marras 2012, 11:26

Mulla oli perjantaina vapaapäivä ja me aloitettiin miehen kanssa kaksistaan jo joulusiivous. :inlaav: Pestiin ikkunat ja vaihdettiin jouluverhot. :laav: Tästä pikkuhiljaa jatketaan kattojen imuroimisella (osa imuroitukin jo) ja kaappien päällisten ym. pyyhinnällä. Kaapit on siivottu jo viime kuussa, ainoastaan liinavaatekaappi täytyy järjestellä uudestaan. :see:

Avatar
Kultasiipi
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 719
Liittynyt: 10 Touko 2012, 21:00

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja Kultasiipi » 05 Marras 2012, 07:38

Mun pitäis aloittaa joulusiivous omasta huoneestani. Usein teen sen joskus ensimmäisen adventin aikaan kun siivoan paikat joulukoristeiden tieltä. Sitten viimeisinä päivinä enne aattoa hoidan ne pikku jutut eli viel imuroinnit sun muut. Eli perusteellinen siivous tapahtuu marrasjoulukuun vaihteessa :see:

Toisaalta nyt kun katsoo, niin pitäis aloittaa jo nyt :lol:

Avatar
nonna
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2757
Liittynyt: 23 Loka 2007, 12:47
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja nonna » 05 Marras 2012, 08:31

Meillä on jo onneksi tälle syksylle siivottu kaapit ja laatikot ja ikkunatkin on pesty. Normaalilla viikkosiivouksella selvitään siis tänä vuonna joulusiivouksesta. Joku kivantuoksuinen putsari olisi mukava hommata tuota puuhaa vauhdittamaan. Method:in klementiinin tuoksuinen yleisputsari voisi olla aikas ihana.

Kriittisin vaihe joulusiivouksessa taitaa olla sää. Saadaanko sopivan kirpakoita pakkaspäivä ennen joulua, että saisi petivaatteet raikastumaan ulos...?

Avatar
Terttutyttö
Tonttu
Tonttu
Viestit: 217
Liittynyt: 12 Syys 2012, 07:55

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja Terttutyttö » 05 Marras 2012, 09:21

nonna kirjoitti: Kriittisin vaihe joulusiivouksessa taitaa olla sää. Saadaanko sopivan kirpakoita pakkaspäivä ennen joulua, että saisi petivaatteet raikastumaan ulos...?
Samaa minäkin odottelen ja mattoja olisi kiva humpsauttaa pakkaslumessa myös.

Avatar
nonna
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2757
Liittynyt: 23 Loka 2007, 12:47
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja nonna » 05 Marras 2012, 10:11

^Juu :laav:
Meillä on paljon taljoja lattioilla ja niiden putsaaminen lumihangessa on ehdottomasti kätevintä. Pistettään hyvät siivouskelit tilaukseen :lol:

katjamarjaana
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 51
Liittynyt: 04 Loka 2012, 10:06

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja katjamarjaana » 05 Marras 2012, 12:10

voi kamala, nytkö jo joulusiivousta aloitellaan! itse olen kyllä armottomasti jäljessä, sillä olen suunnitellut siivouksen joulukuun puoleen väliin. :D mies siihen tokaisi että niinkö aikaisin? :D

Avatar
Terttutyttö
Tonttu
Tonttu
Viestit: 217
Liittynyt: 12 Syys 2012, 07:55

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja Terttutyttö » 05 Marras 2012, 14:05

katjamarjaana kirjoitti:voi kamala, nytkö jo joulusiivousta aloitellaan! itse olen kyllä armottomasti jäljessä, sillä olen suunnitellut siivouksen joulukuun puoleen väliin. :D mies siihen tokaisi että niinkö aikaisin? :D
Mulle joulusiivous on yhtä kuin vuosisiivous, eli kerran vuodessa pyyhin pölyt kirjahyllystä (kirjojen takaa ja kirjoista), leivinuunin päältä ja muista vastaavista "hankalista/isotöisistä koloista". Lisäksi putsaan kaapit ja pesen sekä pesuhuoneen että saunan. Ja nämä voi ihan hyvin siivota muulloinkin kuin just joulun alla, joulu-etuliitteellä saa touhuun vaan hiukan lisää glamouria ja kehtausinspiraatiota. :lol: Sitten ihan joulun alla tehdään vaan normaali viikkosiivous. Ettei vaan tule stressiä. :mrgreen:

Ja aikakirjoihin merkintä, että kirjahylly ja kirjat on tältä vuodelta tomutettu. Tiivistin valmiiksi vielä hyllyvälejä, että joululahjaksi tulevat hyllylevyt on sitten helppo sujauttaa paikoilleen.
:hip:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa