Aatonaatto

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Serene
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 870
Liittynyt: 26 Elo 2010, 16:25

Re: Aatonaatto

Viesti Kirjoittaja Serene » 31 Loka 2013, 16:54

Penny kirjoitti:Eikö olisi ihanaa saada pyhittää joulukuu vain joulun valmistelulle?

KYLLÄ!!! :lol:

Meilläkin saunan pesu tuppaa jäämään aatonaatolle, kinkun paisto myös tietysti. Aatonaattona on myöskin yksi joulupöydän suuritöisimmistä syötävistä, italiansalaatti, työn alla. Aatolle sitä ei voi jättää, aikaisemmin tehtynä ehtisi mennä nopeammin pilalle.

Aika lailla siihen päivään saa puuhaa mahtumaan, mutta siihen pyritään että illalla pääsee viimeistään rauhoittumaan!

Avatar
katsuja
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1172
Liittynyt: 13 Loka 2009, 15:16
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Aatonaatto

Viesti Kirjoittaja katsuja » 31 Loka 2013, 17:32

Aatonaattona tehdään kinkku! Näin on ollut jo monta vuotta. Mitään muita perinteitä ei aatonaatolta ole kun monesti olen töissä aatonaattona. Ja jos olen vapaalla niin ihan kotosalla rentoutun. toki pukki käy illalla viemässä lahjat kuusen alle, joka on koristeltu jo itsenäisyyspäivänä.

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Aatonaatto

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 31 Loka 2013, 17:51

........................................

joulusukka
Tonttu
Tonttu
Viestit: 237
Liittynyt: 15 Loka 2011, 17:54

Re: Aatonaatto

Viesti Kirjoittaja joulusukka » 31 Loka 2013, 20:38

Aatonaatto on :laav:

Vietän joulua vanhempien luona ja yleensä pääsen sinne jo muutamaa päivää ennen aattoa. Aatonaattona on joskus käyty ruokaostoksilla (tämä vähän vaihtelee) ja tehty pieniä siivoushommia. Suurimmat siivoukset tehdään ennen aatonaattoa. Ennen lämmitettiin joulusauna aatonaattona, mutta se on vaihtunut aattoaamulle. Hassua huomata, että varsinaisia aatonaattoperinteitä ei ole, vaikka itse aatto onkin hyvin perinteikäs. :mrgreen: Kaipa se sitten on sellaista viimeistelyä ja rentoa valmistelua, suurin osa asioista on jo tehtynä. Ajattelin, että tänä vuonna voitaisiin katsoa yhdessä Joulutarina aatonaattoiltana, jos maltan odottaa sen katsomista siihen asti. :-P

Mila
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 981
Liittynyt: 25 Kesä 2012, 23:04

Re: Aatonaatto

Viesti Kirjoittaja Mila » 31 Loka 2013, 21:15

Aatonaattona tehdään viimeiset tarvittavat järjestelyt kotona. Koti siivotaan puhtaaksi, ja astianpesukonekin tyhjennetään aatonaattoiltana, ettei aattoaamuna tarvitse alkaa kolistelemaan astioita omille paikoilleen. Aatonaattona käydään aamulla hoitamassa viralliset ja pakolliset asiat, kaupassa käynnit sun muut. Onneksi on kuitenkin koko viikonloppu aikaa hoitaa asioita, ettei tarvitse ihan kaikkea laittaa sille aatonaatolle.

Aatonaattona käydään myös viemässä papalle meidän joulumuistamiset. Samalla vietetään papan luona jokunen hetki, ja jutellaan mukavia :)

Illalla laitetaan kinkku uuniin ja odotellaan sen kypsymistä, joko aatonaattona tai aattona käydään muualle haudattujen muistomerkin luokse sytyttämässä kynttilät. :)

Avatar
Tuike
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Elo 2012, 17:27

Re: Aatonaatto

Viesti Kirjoittaja Tuike » 31 Loka 2013, 21:42

Mila kirjoitti:Koti siivotaan puhtaaksi, ja astianpesukonekin tyhjennetään aatonaattoiltana, ettei aattoaamuna tarvitse alkaa kolistelemaan astioita omille paikoilleen.
Tää on siis ihan ehdoton - tiskikone on käytettävä ja tyhjennettävä aatonaattoiltana :mrgreen:

taapero
Tonttu
Tonttu
Viestit: 235
Liittynyt: 21 Loka 2012, 09:12
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Aatonaatto

Viesti Kirjoittaja taapero » 31 Loka 2013, 21:54

Vietän joulua vanhempieni luona, ainakin muutaman päivän ajan. Jouluaaton olemme vuorotellen äidin ja hänen siskojensa luona. Näin ollen aatonaaton touhutkin riippuvat ollaanko äidillä vai vierasilla aattona. Tänä vuonna aatto ollaan äidin luona. Ja uskoisin, että aatonaatto aamuna jos ei jo aikaisemmin kerään kimpsut ja kampsut sekä elukat autoon ja ajan muutaman kilometrin päähän vahemmilleni. Isä ei todennäköisesti tee mitään jouluun liittyvää. Me äidin kanssa valmistellaan aaton ruokia, paistetaan kinkku, tehdään laatikot, ja oikeastaan kaikki mitä voi etukäteen tehdä. Minä todennäköisesti leivon aaton leivonnaiset (tänä vuonna pätkisjuustokakku) ja ehkä jotain muuta sekä ehkä jotain nameja, ainakin rocky roadsia. Tietenkin siivoillaan paikkoja, todennäköisesti käydään kaupassa. Katsellaan telkkarista ainakin joulukalenteri ja jos tulee muuta jouluista ohjelmaa. Illalla käydään joulusaunassa, niin ei tarvitse aattona mennä, kun tulee vieraita. Jos on hyvät pakkaset, valmistetaan jäälyhtyjä pihapolun varteen. Ei ole mitään tiettyä ja pakollista, siis ihan näitä normaaleja jouluvalmisteluja.

Mesimarja
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 75
Liittynyt: 03 Heinä 2012, 23:21
Paikkakunta: Häme

Re: Aatonaatto

Viesti Kirjoittaja Mesimarja » 31 Loka 2013, 23:31

Aatonaatto menee samoissa merkeissä kuin pari edellistäkin päivää- huhkitaan hiki hatussa äitini luona jouluruokien ja leipomusten parissa. Lisäksi saatan käydä hakemassa viime tingan joululahjan jos sellainen on vielä jäänyt hommaamatta- tilipäivä kun sattuu olemaan juuri aatonaattona. Mies on aina aatonaaton vielä töissä, joten hänen jouluperinteisiin kuuluu lähteä työpäivän jälkeen haahuilemaan paniikissa kaupunkiin ostamaan mulle joululahjaa :roll:
Työntäyteisen päivän päätteeksi lähdetään yhdessä kotiin. Illalla pakkailen viimeisiä tavaroita aaton sukuloimisrumbaa varten, ja ehkä jopa paketoin viimeisiä lahjoja. Lahjat viedään kuusen alle. Saatanpa vielä imuroidakin, varsinkin jos kuusi on helpostikarisevaa sorttia. Sitten lapsi nukkumaan, mukillinen glögiä ja sohvan nurkkaan fiilistelemään :) Mulle tuo päivän viimeinen hetki aatonaattona on nimenomaan se "juttu". :hip:

-Mirka-
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 684
Liittynyt: 29 Marras 2009, 12:34

Re: Aatonaatto

Viesti Kirjoittaja -Mirka- » 01 Marras 2013, 09:33

Meillä aatonaattona siivotaan että olisi aattoaamuna sitten vielä siistiä, koirien kanssa kun se siivo ei aina niin pysy ;) Monena vuotena olen ollut töissä vielä aatonaaton, mutta tänä vuonna se on merkitty ensimmäiseksi lomapäiväksi.

Ihanaa, pian se on taas täällä- Joulu :inlaav:

Avatar
Konvehti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3498
Liittynyt: 04 Loka 2013, 12:28
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Aatonaatto

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 01 Marras 2013, 10:20

Olen aina aatonaaton lomalla. Teen aamulla luumukiisselin. Käydään ruokakaupassa ostamassa jouluruoat ja ostetaan joulukukat. Yleensä mies innostuu vasta tässä vaiheessa katsomaan joululahjoja ja minä "hermostun", että tänään olisi paljon muutakin puuhaa. :lol: Ruokakaupan jälkeen syödään riisipuuroa ja luumukiisseliä. Teen vielä joitain joululeivonnaisia. Haetaan äidiltäni hänen tekemäänsä rosollia. Yleensä kuusi on jo koristeltu aatonaattoon mennessä. Loppuhetken siivoilua. Illalla vien lahjat kuusen alle ja juodaan glögiä ja syödään vähän joulukonvehteja.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa