Perinteet, joista olette luopuneet?

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Anewielh
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5163
Liittynyt: 10 Huhti 2010, 19:13
Viesti:

Re: Perinteet, joista olette luopuneet?

Viesti Kirjoittaja Anewielh » 18 Joulu 2015, 08:33

Äidin suvun tapa on ollut, että aattona ruokana on riisipuuroa ja muut jouluruuat on syöty joulupäivinä. Ainakin 50-luvulta saakka näin on tietääkseni ollut tapana. Perinnettä on jatkettu vuoteen 2004 saakka ja sen jälkeen on siirrytty siihen, että riisipuuro on aamusta/aamupäivästä ja muu jouluruokailu illan suussa.

Aidosta joulukuusesta on luovuttu -95 tai -96.

taapero
Tonttu
Tonttu
Viestit: 235
Liittynyt: 21 Loka 2012, 09:12
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Perinteet, joista olette luopuneet?

Viesti Kirjoittaja taapero » 18 Joulu 2015, 12:20

Meillä ei ole kovin tarkkoja perinteitä koskaan ollutkaan. Tietysti jotkut asiat kuuluvat jouluun, mutta mitään tiettyä kaavaa tai aikataulua niiden tekemiseen ei ole. Mutta jos nyt aatolta mietin, niin ennen (myös aikuisiällä) Joulupukin kuumalinja kuului ihan ehdottomasti aattoaamun, mutta ei enää sen jälkeen, kun Kosti Kotiranta vaihtui toiseen pukkiin. Se ei osaa olla kyllä millään tavalla kunnon pukkina. Kosti oli niin hyvä!

Avatar
tonttu76
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4536
Liittynyt: 25 Syys 2015, 13:43
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Perinteet, joista olette luopuneet?

Viesti Kirjoittaja tonttu76 » 18 Joulu 2015, 12:35

Tänä jouluna perinteistä poiketen ostan melkein kaiken valmiina :oops: ja Äiti tekee meille karjalanpiirakat :laav:

Avatar
Joulutonttu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5004
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:10
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Perinteet, joista olette luopuneet?

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu » 18 Joulu 2015, 21:32

Meilläkään ei pahemmin mitään vuosien perinteitä ole ollut käytössä vaan niitä perinteitä on pikku hiljaa itse luotu vuosien aikana, toki niitäkään ei montaa ole nyt tänä aikana tullut.
Ainoastaan joulusauna meiltä tulee nyt jäämään kokonaan pois.
Myös itsenäisyyspäivänä meillä on perinteisesti piparit leivottu, mutta tänä vuonna jäi tuokin muuton takia pois.
Toki myös aattona ollaan käyty haudoilla, mutta tänä vuonna mennään aatonaattona, kun muuten tulee ihan liikaa ohjelmaa aattopäivälle.

Eli aika samalla kaavalla joulut mennään niin kuin tähänkin asti.

olkitähti
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1286
Liittynyt: 16 Syys 2009, 16:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Perinteet, joista olette luopuneet?

Viesti Kirjoittaja olkitähti » 20 Joulu 2015, 13:00

Jos vertaan lapsuudenkodin joulua omaan jouluuni, niin pois sieltä on jäänyt:

* Haudoilla käynti on jäänyt pois ohjelmistosta ihan käytännön vuoksi. Suvun haudoille on matkaa +400km suuntaansa...
* Joulukuusen koristelen jo ennen aattoa.
* Kinkku jäi pois juhlapöydästä vuosi sitten, kun tuntui täysin turhalta.
* Ruokapuolelta uutuuksina on tullut bataattilaatikko ja tämän joulun porkkanalaatikko 2.0 -viritelmä.
* Alkoholin käyttö on myös huomattavasti maltillisempaa.
* En suostu orjailemaan jouluaskareita yksinäni valvoen koko yötä (23.-24.12.) ja nuokkumaan aattoa puoliunessa.

Muuten mennään aika samoilla kuin lapsuudenkodissani.

Avatar
shara
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1803
Liittynyt: 22 Marras 2013, 15:36

Re: Perinteet, joista olette luopuneet?

Viesti Kirjoittaja shara » 21 Joulu 2015, 18:56

Tänä jouluna en mene aattoaamuna tallille. Ei vaan aikataulu anna myöten. Menen ehkä iltapäivästä, tai sitten en mene ollenkaan.

Mila
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 981
Liittynyt: 25 Kesä 2012, 23:04

Re: Perinteet, joista olette luopuneet?

Viesti Kirjoittaja Mila » 23 Joulu 2015, 23:46

Lipeäkalaa ei minun joulupöydässäni nähdä :) Siitä perinteestä luovuin heti ensimmäisessä omassa kodissani, joulusaunasta olen luopunut 15 vuotta sitten kun yhdessäkään omassa kodissani ole ollut omaa saunaa, eikä taloyhtiöiden yhteissaunat oikein ole mun juttu. Tosin jos joskus saan asua sellaisessa kodissa, missä on sauna, sauna tulee ehdottomasti takaisin perinteisiin.

Sarppa
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4962
Liittynyt: 07 Syys 2007, 17:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Perinteet, joista olette luopuneet?

Viesti Kirjoittaja Sarppa » 26 Joulu 2015, 17:41

Minulle tuli spontaanisti tähän ketjuun sopiva asia. Joulupäivä ja välillä myös tapaninpäiväkin on ollut perinteisesti vuoteni kovimpia rötväyspäiviä, jolloin olen usein ollut koko päivän (uudet) pyjamat päällä suklaata syöden ja kirjoja lukien. Tänä vuonna lähdin samalle linjalle, mutta jo joulupäivänä iltapäivällä tuli olo, että nyt pitää vaihtaa jotain vähän ryhdikkäämpää päälle ja siivoilinkin vähän, mikä on ihan absurdi joulupäivän puuha :oo Tänään homma meni vielä hurjemmaksi, kun lähdin reilun 6 kilometrin kävelylenkille. Mun röhnötysmoodi on mennyt rikki! :lol:

Mimmi
Tonttu
Tonttu
Viestit: 215
Liittynyt: 08 Loka 2008, 09:02

Re: Perinteet, joista olette luopuneet?

Viesti Kirjoittaja Mimmi » 27 Joulu 2015, 19:46

Me on luovuttu jouluaaton saunasta. Ei vaan ehdi ja lapset ei malta. Mukavampi saunoa kaikessa rauhassa joulupäivänä tai tapanina. Niin, ja joulupukki käy meillä yleensä jo hyvissä ajoin päivällä, tänä jouluna jo ennen joulurauhan julistusta. Pukilla oli niin tiukka aikataulu että muu aika ei millään sopinut. Toisaalta tämäkin oli ihan hyvä, sillä lapset olivat loppupäivän hyvin rauhallisia ja keskittyivät uusiin leluihin. Luulen kyllä, että lasten kasvaessa ja pukin jäädessä pois alamme jakaa lahjat myöhemmin. Haudoilla me ei ole käyty, koska tulee jokonliikaa matkaa tai sitten muut sukulaiset käy viemässä kynttilät. Mies on myös luopunut joulukirkosta. Lapsena ollessaan hän aina käynyt perheensä mukana jouluaamuna kirkossa. Meidän ei tule lähdettyä. Joskus on katsottu telkasta.

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Perinteet, joista olette luopuneet?

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 18 Elo 2016, 09:39

Ei nyt ihan luovuttu, mutta meillä tuo haudoilla käynti on muutettu aatonaattoiltaan ja minä en siihen toistaiseksi osallistu. Perheen miesväki tekee sen myöhään illalla ja kuuntelevat autossa joululauluja. Käyvät kyllä kaikki kolme relevanttia hautausmaata.

Niin no joo, kinkkua meillä ei paisteta, kun ei siitä välitetä.

Minä olen miettinyt noita ruokia muutenkin... Siis itse tykkään jouluruuista, laatikot ja rosolli on suurta herkkua... Mutta kun taidan olla ainut joka noista oikeasti tykkää (jos mun isää ei lasketa). Jos vaihtais nuo vaikka uunijuureksiin ja röstiperunoihin. Itse voisin tankata laatikoita yms ennakkoon :)

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa