Joulu ja ero

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Joulukori
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 24
Liittynyt: 11 Heinä 2013, 07:15

Joulu ja ero

Viesti Kirjoittaja Joulukori » 17 Kesä 2018, 16:28

Hei,

jos tämä ei kuulu tänne niin voiko ylläpito poistaa tai siirtää, mutta mahtaako täällä olla ketään eronneita jouluttajia? Mietin miten eron myötä käy joulusta nauttimisen, mitä saa valmisteltua ja miten käy lasten/nuorten joulutunnelman ym ym. Mistä löytää joulurauha ja -mieli ja millaista on viettää joulu vaikkapa yksin... tämä on apea aihe, toisaalta ehkä jollain olisi kertoa selviytymistarinoitakin?

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Joulu ja ero

Viesti Kirjoittaja Katikki » 17 Kesä 2018, 21:12

Hei, hyvä ja tärkeä kysymys. Meitä on paljon, varmaan siis täälläkin palstalla, mutta ehätinpä nyt ekana vastaamaan :hei:

8 v sitten 25 vuoden avioliitto hajosi hyvin äkillisesti miehen aloitteesta alkusyksystä. Olen erittäin joulu- ja koti-ihminen, ja jouduin vieläpä itse lähtemään meidän yhteisestä kodista taloudellisten syiden takia. Minulla on 4 poikaa joista enää nuorimmainen asui siinä vaiheessa kotona, ja tuntui ihan mahdottomalta ajatellakaan joulua väliaikaisessa vuokrakämpässä, johon emme edes mahtuneet kaikkien lasten kanssa ruokapöytään. Alussa itketti koko ajan, ja tuntui että elämä loppuu tähän. Jo pelkästään isojen joulukinkkujen näkeminen kaupassa saattoi käynnistää ajatukset että ”en koskaan enää osta koko perheen kinkkua” jne ja itkuhan siinä pääsi.

Vaikka joulun valmistelu tuntui sinä vuonna ajoittain hirveän raskaalta, jo pelkästään ikävästä ilmapiiristä irti pääseminen loppujen lopuksi kuitenkin helpotti oloa! Itse joulu oli kuitenkin tosi ihana, isäni tuli meille ja pojat kävivät ”kohteliaisuudesta” syömässä isällään ja tulivat sitten porukalla minun luokse avaamaan lahjoja ja mölyämään :laav: kun tietysti tiesivät että äidillä on suru puserossa...

Viimeiset seitsemän vuotta olen valmistellut joulua sydämeni kyllyydestä uuden rakkaani kanssa (vaihtamalla tässä tapauksessa todellakin parani!), ja kaikki lapseni tulevat puolisoineen meille joka joulu. Jouluttaminen ei ole yhtään vähentynyt, päinvastoin! Nykyinen mieheni tykkää myös joulusta ja hymyilee mulle kun touhuan. :jee:

Mua auttoi ehkä eniten ensimmäisestä joulusta ja koko erosta selviämisessä se, kun tuttu psykiatri kehotti pohtimaan, kaipaanko sitä avioliittoa joka meillä oikeasti oli, vai sitä joka meillä oli hetkittäin ja harvoin kun asiat olivat hyvin?... Helppo vastaus! Samainen ihana ihminen sanoi, että ”kun kolmen vuoden päästä rakennat uuden puolisosi kanssa taloa” - ja niinhän siinä sitten kävikin!

Eli kannattaa koettaa pitää vain mielessä se että nyt on kurjaa, tästä mennään vain ylöspäin, ja pikemmin kuin luulet sulla on elämässäsi uusi rakkaus kun vaan annat sille tilaa. Seuraava joulu on jo ihan varmasti paaaljon parempi! Tsemppiä! :hali:

Avatar
Joulukori
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 24
Liittynyt: 11 Heinä 2013, 07:15

Re: Joulu ja ero

Viesti Kirjoittaja Joulukori » 18 Kesä 2018, 19:21

Hei Katikki,

kiitos!! :laav:

Kiitos kokemuksen jakamisesta ja rohkaisusta, se auttoi kovasti. On siis mahdollista, että joulu voi vielä joskus olla iloa ja rakkautta täynnä.

Sitä vielä kysyisin, että tapaavatko poikanne isäänsä lainkaan jouluisin, kun kerroit heidän tulevan aina luoksesi? Mietin lähinnä sitä, onko kukaan sellaisessa tilanteessa jossa lapset tapaavat molempia vanhempia myös juhlapyhinä kun jotenkin tässä vaiheessa pelottaa, että väistämättä jompi kumpi jää vähemmälle ajalle lasten kanssa, aikaa kun ei eron myötä tule yhtään lisää. :cry:

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Joulu ja ero

Viesti Kirjoittaja Katikki » 18 Kesä 2018, 23:24

Meillä siis jo aikuiset pojat käyvät isänsä ja tämän uuden perheen luona joko ennen joulua tai tapanina, ja sopivat järjestelyt suoraan isänsä kanssa. Jos lapset ovat pienempiä, pitää aikuisten tietty sopia kaikki. Voisin arvata että normivanhemmat haluaisi lapsia jouluna tavata, mutta tapoja on varmaan yhtä monta kuin tapauksiakin. Jos välit on vielä kovin tulehtuneet, voi olla hankalaa, mutta kyllä varmaan löytyy teille sopivin järjestely.

jouluhortensia
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1826
Liittynyt: 05 Marras 2007, 13:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Joulu ja ero

Viesti Kirjoittaja jouluhortensia » 24 Heinä 2018, 19:53

Minäkin olin aikoinaan täysin kauhuissani miten joulujen käy eron myötä, mutta onneksi selviytymisstrategioita on löytynyt hyvin ja mitään kovin dramaattista ei ole asiasta seurannut. Joka toinen joulu vietetään isällä/ja joka toinen äidillä. Ja niinä vuorovuosina jouluaatto on siirretty 23.päivään. Homma toimii hyvin ja lapset saa viettää yhden jouluaaton sijasta kaksi jouluaattoa, mikäs se parempaa :jouulu: Kannattaa vaan etsiä itselleen sopivimmat toimintavat, jotkut eronneethan viettävät jouluakin yhdessä, sekin on yksi vaihtoehto. Toivottavasti asiat järjestyvät teillä hyvin Joulukori :hali:

Avatar
Haney
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 42
Liittynyt: 24 Elo 2008, 14:00
Paikkakunta: Jämsä

Re: Joulu ja ero

Viesti Kirjoittaja Haney » 29 Elo 2018, 21:22

Me erottiin lasten isän kanssa syksyllä 2009. Lapset (synt. 2004 ja 2007) alusta asti vuoroviikkoasumisella.

Jouluihmisenä mietin aika pian, että mitenkäs joulunvietto järjestetään... Exä ehdotti, että lapset viettäisivät joulut vuorotellen kummankin vanhemman kanssa. Pelkäsin sydän syrjällään sitä ensimmäistä lapsetonta joulua...
Ensimmäinen eron jälkeinen joulu oli määrä lasten viettää isänsä kanssa exän siskolla, kuten monena aikaisempanakin jouluna. Mutta koska mulla on aina ollut läheiset välit exän perheeseen, he pyysivät mut mukaan joulunviettoon :inlaav:

Seuraavana vuonna lähdettiin lasten kanssa mun isän perheen luokse viettämään joulua. Ja tästä eteenpäin on jokatoinen joulu vietetty lasten isän suvun kanssa ja jokatoinen joulu minun suvun kanssa. Exä on viettänyt joulua uuden vaimonsa kanssa, mutta käynyt aina tapaamassa lapsia, jos vietetään joulua tässä kotipaikkakunnalla.

Lapset kysyivät pari vuotta sitten, että miksi eivät ole isin luona jouluna, selitettiin exän kanssa, että koska mulle joulu on tärkein juhla vuodessa ja haluan ehdottomasti olla silloin lasteni kanssa ja koska exä ei ole yhtään jouluihminen, vaan haluaa joululomalla nukkua ja syödä eikä järjestää tai hössöttää mitään, niin on kaikille fiksuinta, että lapset (jotka tykkäävät joulusta kovasti) ovat sen jouluihmisen kanssa joulun. Ihanintahan tässä on se, että lapset saavat viettää joulua "tasapuolisesti" isän ja äidin suvun kanssa, ettei ole tarvinnut luopua isän puolen suvun kanssa jouluttamisesta, vaikka joulut vietetäänkin äidin kanssa :see:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa