Jouluvalojen hitit ja hudit

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
jouluhöpsö
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 69
Liittynyt: 27 Syys 2016, 08:47

Jouluvalojen hitit ja hudit

Viesti Kirjoittaja jouluhöpsö » 05 Marras 2018, 13:28

Hei :hei:

Yritin hakusanalla etsiä keskustelua jouluvaloista.. en oikein löytänyt.. kaipaan vinkkejä! Minne suuntaan ostoksille, nyt kun taaaas kerran yhdet pallovalot vilkkuu häiritsevästi ja uusia kaipaan.

Erityisesti patterivalot kiinnostaisi, meillä on tosi huonosti töpseleitä, eteisessä ja aulassa ei yhtäkään.
Muutkin hitit ja hudit saa kertoa!

Eli onko joku tietty jouluvalomerkki ollut toista kestävämpi ja sitten taas joku toinen heikompi.
Kaipailen nimenomaan vinkkejä kestävistä ja sellaisista jotka ei syö pattereita samantien.
Mielestäni on ekoteko panostaa laatuun, eikös vain! :-P

Kärkkäisen metallilankainen patterivalo (en muista merkkiä) syö patterit aivan älyttömän nopeasti, siis valehtelematta muutamassa päivässä vaikka on tosi pieni valo ja siihen menee kolme patteria... se valo meni roskiin samantien. En ilkeä antaa edes eteenpäin, kun seuraavalla sama ongelma tietenkin jatkuisi.

Sitten ulkona on ollut kaksi sellaista patterilla toimivaa ajastettua tekokynttilää lyhdyssä viime joulusta asti ja viikonloppuna ne yhä paloi! Himmeästi mutta paloi kuitenkin. Harmi etten merkkiä enää muista näistäkään mutta arvelen että ovat tokmannilta.

Nyt tänne kaikki parhaat vinkit, linkit, niksit ja kuvat! :jee:

tallilyhty
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 53
Liittynyt: 24 Syys 2017, 14:18

Re: Jouluvalojen hitit ja hudit

Viesti Kirjoittaja tallilyhty » 05 Marras 2018, 16:37

Ehkä vähän ohi kysymyksesi, mutta itse olen vähän kriittinen noiden pattereilla toimivien valojen ja kynttilöiden suhteen. Led-kynttilöiden mitöttömän valaisutehon lisäksi jätemäärä mietityttää, etenkin kun paristot ovat ongelmajätettä. Havahduin itse paristojätteen määrään kun kaivoin esille parit viime vuonna lahjaksi saamani paristokäyttöiset valot, ja yksi pieni kulhoon laitettava led-sarja vie jo 3 patteria, toinen 4! Näitä pitäisi sitten vaihtaa varmasti uusiinkin pitkän käyttökauden aikana. Lisäksi kolmen nappipariston hinnalla olisi saanut jo kaksi kokonaan uutta sellaista valoa. Jäi paristot kauppaan ja päätin, että en ainakaan itse osta enää paristokäyttöisiä. Sähkökäyttöinen ei ainakaan tuota jätettä(kunhan vaan pysyy ehjänä), ei tarvitse huolehtia paristojen vaihdosta ja tuhlata niihin rahaa, eikä valoteho himmene tyhjenevien paristojen mukana.

Avatar
Klementiini
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 100
Liittynyt: 04 Marras 2013, 11:43

Re: Jouluvalojen hitit ja hudit

Viesti Kirjoittaja Klementiini » 05 Marras 2018, 17:13

Me ollaan alettu käyttää vaan uudelleenladattavia pattereita. Sitten ei niin haittaa, kun kuluvat loppuun kun voi vaan ladata uudestaan.

Avatar
Klementiini
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 100
Liittynyt: 04 Marras 2013, 11:43

Re: Jouluvalojen hitit ja hudit

Viesti Kirjoittaja Klementiini » 05 Marras 2018, 17:24

Kuva
Näissä ladattavat patterit on kyllä ehdottomst, koska patterit kuluu niin nopeasti.

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Jouluvalojen hitit ja hudit

Viesti Kirjoittaja Katikki » 05 Marras 2018, 18:36

Bauhausissa oli aika iso valikoima patterikäyttöisiä valoja. Itse olen käyttänyt niitä lähinnä jouluaattona ruokapöydän havu-jouluvalo-asetelmassa aterian ajan, muulloin vähemmän. Ostin niitä kyllä muutama vuosi sitten Kodin Tavaratalosta ihan sumeen määrän maaliskuussa pojan ja miniän häihin, kun halusimme tehdä aika pimeästä hirsisalista valoisan ja tunnelmallisen :laav: :laav: Myyjä katsoi vähän pitkään mutta haki kiltisti varastosta 8 kpl jouluvalosarjoja :lol:

Avatar
jouluhöpsö
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 69
Liittynyt: 27 Syys 2016, 08:47

Re: Jouluvalojen hitit ja hudit

Viesti Kirjoittaja jouluhöpsö » 06 Marras 2018, 14:17

Hei kiitos ideoista ja myös nuhteista. Pisti miettimään miten tärkeä koristevalaistus todella on. Pärjää sitä ilmankin. :peukku:

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Jouluvalojen hitit ja hudit

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 08 Marras 2018, 19:59

Ostin nyt syksyllä useamman pattereilla toimivan pöytäkynttilän ja aikaisemmin on tullut Ikeasta hankittua kapeita kynttilöitä. Nuo kaikki ovat yllättävän kestäviä, tai siis vähän virtaa kuluttavia. Käyttävät siis AA tai AAA pattereita.
Mutta saman huomion kui. Tallilyhty olen tehnyt patterikäythöisten valosarjojen kanssa, eli niiden kanssa kyllä menisi pattereita.
Airamilta olen hankkinut ladattavia "lämpökynttilöitä". Ne on kyllä käteviä.

Avatar
jouluhöpsö
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 69
Liittynyt: 27 Syys 2016, 08:47

Re: Jouluvalojen hitit ja hudit

Viesti Kirjoittaja jouluhöpsö » 09 Marras 2018, 11:29

Hei! Siis mikä on ladattava lämpökynttilä? :oo

Avatar
tonttu76
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4536
Liittynyt: 25 Syys 2015, 13:43
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Jouluvalojen hitit ja hudit

Viesti Kirjoittaja tonttu76 » 09 Marras 2018, 23:36

jouluhöpsö kirjoitti:
09 Marras 2018, 11:29
Hei! Siis mikä on ladattava lämpökynttilä? :oo
samaa täälläkin ihmettelen :oops:

Joulumyyrä
Tonttu
Tonttu
Viestit: 158
Liittynyt: 11 Marras 2015, 11:39

Re: Jouluvalojen hitit ja hudit

Viesti Kirjoittaja Joulumyyrä » 10 Marras 2018, 17:02

Mä tykkään paristoilla toimivista led-valoista. Mulla on useammat sellaiset Ikeasta hankitut. Ne on kivoja, kun voi ripustaa mihin vaan. Meillä on ainakin jokaisen kolmen lapsen huoneissa, seinällä vanhoissa längissä, wc:ssä, hyllyjen reunoilla, eteisen oviaukon yllä, lasipurkissa ja pari lisää ajattelin vielä ostaa... :jouulu:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa