Joulupöydän laatikot

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Avatar
JapeTonttu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 865
Liittynyt: 07 Loka 2015, 21:43
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja JapeTonttu » 24 Marras 2015, 12:17

Viime vuonna tein laatikkoruokia ensimmäistä kertaa itse ja onnistuiyllättävän hyvin. Maksalaatikko ei meidän joulupöytään kuulu ja porkkanalaatikkoakin menee niin vähän, ettei sitä vaivata tehhdä. Perunalaatikon tein alusta loppuun itse ja lantun valmiista massasta. Kun niin hyvin onnistui, niin taidan tänä vuonna kokeilla samaa.Aluksi epäilin, että tuliko niistä liian isoja satseja kolemlle syöjälle, mtta ei lainkaan. Meillä kun ei mitään perunoita erikseen jouluna syödä ja siskoon vielä kasvissyöjä, niin laatikoita hänellä menee tuplasti enemmän kuin itellä. Toivottavasti saan ne tänä vuonna kanssa onnistumaan.

Joulumyyrä
Tonttu
Tonttu
Viestit: 158
Liittynyt: 11 Marras 2015, 11:39

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Joulumyyrä » 24 Marras 2015, 12:59

Meillä ei koskaan lapsuudessa äiti tehnyt muita laatikoita itse kuin perunalaatikon. Oletin siis aina, että muissa on jotenkin ihan hirveä homma.
Sitten kun parikymppisenä järjestin ekaa kertaa ihan omaa joulua, halusin yrittää itse tehdä porkkana- ja lanttulaatikot. Yllätyin ihan, miten helppo homma itse asiassa olikin ja laatikot onnistui erinomaisesti. :nam:
Siitä lähtien olen tehnyt lanttu- ja porkkanaaltikot joka joulu sekä itselleni että äidilleni ja vaihdossa sitten saanut perunalaatikon.
Tänä jouluna aion tehdä myös perunalaatikon itse, toivottavasti onnistuu.

En syö kinkkua, mutta laatikoita sitäkin enemmän :nam:
Yhtenä vuonna tein myös bataattilaatikon, mutta jostain syystä se ei ollutkaan niin hyvää, vaikka yleensä bataatista tykkäänkin. Sitä en sitten toistamiseen tehnyt, mutta mietin jos tekisin tänä vuonna jonkun punajuurivuoan tms.
Teen tosiaan kaikki laatikot etukäteen pakkaseen, niin ei tarvitse aattona kuin kypsentää.

Avatar
Unico
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 2082
Liittynyt: 10 Marras 2007, 11:19

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Unico » 25 Marras 2015, 21:45

Maksalaatikko tehty :see: Nyt on kaikki laatikot pakkasessa mitkä itse aion tehdä. Porkkana lanttu maksa ja punajuuri. Peruna ostetaan.

Avatar
rittie
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 814
Liittynyt: 09 Marras 2015, 20:54

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja rittie » 25 Marras 2015, 21:56

Joudun tekemään perunan uudestaan.. Söin kaiken.. :oops: :lol: Tosin oli siinä vähän vikaakin. Laitoin nimittäin ohjeen mukaisesti muskottia (äidin ohje, johon ei kuitenkaan ollut merkinnyt muutoksia), mutta heti maistamisen jälkeen totesin, ettei sitä meidän perunalaatikossamme ole koskaan ollut. Hyvin upposi kuitenkin muun ruuan seassa! :lol: Ja heti huomenissa teen pakastimeen satsin sitä oikeaa pottulaatikkoa. :nam:

Avatar
tonttu76
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4536
Liittynyt: 25 Syys 2015, 13:43
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja tonttu76 » 25 Marras 2015, 22:20

Noinkin voi käydä, että syö kaikki :peukku: Meille kävi niin viime jouluna porkkanalaatikon kanssa :lol: :nam:

Avatar
Punatonttu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 388
Liittynyt: 23 Syys 2013, 09:44

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Punatonttu » 26 Marras 2015, 16:03

Mä olen jo tehnyt kaikki laatikot valmiiksi pakastimeen. Aikoja sitten.
Imelletty peruna, bataatti, lanttu ja porkkana. Yllättävä poikkeus et mitään ei maisteltu etukäteen :woohoo:

En noista kaupan valmiista niin perusta. En tykkää. Joskus tulee haksahdettua ja pikkujouluja varten ostettu. Ne ei vaan maistu miltään. Tai sit just joku bataattilaatikko pitää sisällä muitakin rehuja. Kyllä se maun vie.

Ja kyllä on netti ja lehdet pulloilaan erilaisia óhjeita. Ensikertalaiselle aikamoinen reseptiviidakko. Täytyy sanoa, että olen kiitollinen siitä, että kersana ja nuorena aikuisen ymmärsin olla omaa äiteetä jeesimässä laatikoiden teossa. Ja äiteen opeilla teen nyt itse.

Porkkanalaatikko oli meillä nyt tässä jokin aika sit keskustelun aiheena. Mies on meillä lähes ainoa joka sitä syö ja joka siitä tykkää. Mies tuumasi et ei tarvii sitä olla. Minä en vaan todellakaan raaskinut jättää sitä tekemättä. On hää sen kuitenkin niin ansainnut :laav: :inlaav:
Ja ei pelkoa niin mieskään ei valmista syö. Hitto se johtuu hänen lapsuudesta tai sit oon opettanut sen vaan tavoille...hyville tai pahoille :hali:

Ja niin laatikoista tehdessä mä en hirmusti mausteiden kanssa lotraa. Voin, punaisen maidon, kerman ja keitinliemen kanssa kylläkin :-P

Avatar
tonttu76
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4536
Liittynyt: 25 Syys 2015, 13:43
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja tonttu76 » 26 Marras 2015, 19:49

Minäkin teen laatikot Mummin ja Äidin reseptillä :laav:
Ja monesti olen ollut kiitollinen että jaksoin nuorempana olla keittiössä Mummin ja Äidin apuna :peukku:
Heiltä olen saanut monet ihanat reseptit :inlaav:

Neitamo
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 36
Liittynyt: 11 Syys 2013, 22:18
Paikkakunta: Uki

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja Neitamo » 26 Marras 2015, 22:42

saunatonttu kirjoitti:Onko kukaan ehtinyt maistaa lidlin bataatti-chili laatikkoa? Kuulostaa mielenkiintoiselta :see:
Mä olen ehtinyt syödä jo laatikollisen tätä, hyvää oli, chili oli mieto jälkipolte. Rakastan kaikkia Jouluaitan luomulaatikoita, mitä Lidl myy. En tee enää nykyisin mitään laatikoita itse. Jouluaitan lanttulaatikossa tykkään rakeisuudesta, on vähän suutuntumaa. Tikkuisuus lanttulaatikossa on aivan karseaa. Punajuuriohralaatikkokin oli oikein hyvää, sitä ajattelin ehkä (!) tuunata sinihomejuustolla tai vuohenjuustolla jouluna, muuten nämä ovat mielestäni niin maukkaita, että tuunausta ei todellakaan tarvita :nam:

Avatar
rittie
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 814
Liittynyt: 09 Marras 2015, 20:54

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja rittie » 26 Marras 2015, 22:54

Mitä tarkoittaa lanttulaatikon tikkuisuus? :oo

Avatar
tonttu76
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4536
Liittynyt: 25 Syys 2015, 13:43
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Joulupöydän laatikot

Viesti Kirjoittaja tonttu76 » 26 Marras 2015, 23:06

Se on sellaista kuin laittasit puutikkuja suuhusi :lol:
Ihan ällön makuista ja kuivaa

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa