Joulupöydän laatikot

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Muikkis
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2361
Liittynyt: 17 Elo 2008, 16:39
Paikkakunta: Tampere

Re: makaroniltk joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja Muikkis » 23 Loka 2008, 11:23

Meillä in iät ja ajat tehty makaronilaatikkoa joulupöytään. Minä pienenä en herneiden lisäksi syönyt mitään jouluruokaa, niin äippä teki makaronilaatikkoa ja siitä se on tullut. Ja pikkuvelkenikään ei syö muuta kuin makaronilaatikkoa jouluna (en tiedä miksi, ei kai uskalla maistaa muita). Ja siitä on tullut jotenkin sellainen perinne jos näin voi sanoa.
Aion tehdä sitä itsekkin tänä vuonna pienen satsin.. Laitan niitä värikkäitä makaroneja :)

Avatar
Satutonttu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 545
Liittynyt: 31 Elo 2008, 13:50
Paikkakunta: Järvenpää

Re: makaroniltk joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja Satutonttu » 23 Loka 2008, 21:07

pk63 kirjoitti::hei:
Anoppi teki makaroniltk makeana! Se oli mulle pieni yllätys kun eka kerran maistoin. :oo
Mutta ei sitä todellakaan jouluna syöty!!!!
Pienenä meillä ja muillakin sukulaisilla oli aina jouluna makeaa ja lihatonta makaronilaatikkoa. Se tehtiin semmoista pitkästä putkimakaronista mitä ei enään edes myydä. Hyvää oli!

Avatar
Joulutonttu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5004
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:10
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: makaroniltk joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu » 24 Loka 2008, 02:29

Ihan uutena minullekin on ilmennyt, että joulupöydässä olisi makaronilaatikkoa :)
Meidän joulupöytään se ei kuulu :wink:

Avatar
katinka
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 947
Liittynyt: 23 Elo 2007, 13:33

Re: makaroniltk joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja katinka » 24 Loka 2008, 05:46

eipä meidänkään pöydässä ole mutta karjalaiseen pitopöytään se kuuluu ilman lihaa.

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: makaroniltk joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 24 Loka 2008, 10:30

.......................

Avatar
pipari
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 985
Liittynyt: 20 Syys 2008, 11:48
Paikkakunta: Kemi

Re: makaroniltk joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja pipari » 24 Loka 2008, 12:43

Ei kuulu meidän joulupöytään.. kuulostaa vähän hassulle jos jossain näin on ja varmasti onkin. Jokaisella on omat perinteensä =)

Avatar
revontuli
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 81
Liittynyt: 21 Loka 2008, 15:31

Re: makaroniltk joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja revontuli » 26 Loka 2008, 13:21

Miehen kotona törmäsin ensimmäisen kerran makaronilaatikkoon (ei siis jauheliha-makaronilaatikkoon vaan makaroni) joulupöydässä. Uutta se minulle oli, mutta ihan hyvää. Varmaan jos joskus alamme pitämään omia jouluja tulee makaronilaatikko myös meidänkin pöytäämme.

Minä taas en ennen ole kuullut karjalanpiirakoista joulupöydässä / mitenkään joulun yhteydessä erityisesti syötävinä.

Miehen kotona ei koskaan ole porkkanalaatikkoa eikä "vanhan-ajan herneitä" niitä minun pitää itse kiikuttaa sinne mukanani. Mielestäni jouluruoka ei ole mitään ilman niitä.

Avatar
Anna
Tonttu
Tonttu
Viestit: 181
Liittynyt: 04 Marras 2007, 18:26
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: makaroniltk joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja Anna » 26 Loka 2008, 13:36

Kuusipuu, olisko tuossa karjalaisessa pitopöydässä sitten jonkinlaisia eroja esimerkiksi Etelä- ja Pohjois-Karjalan välillä tms. Itse olen Etelä-Karjalasta kotoisin. Ja muutenkin ainahan on tiettääkseni jopa paikkakuntakohtaisia eroja. Äitini kotikunnassa Joutsenossa tehtiin paljon esimerkiksi piranaa ja kaurakiisseliä ja kun sitten myöhemmin asuin Ruokolahdella ei näistä siellä ollut kuultukaan vaikka välimatkaa ei ollut kuin muutama kymmenen kilometriä, ja näitä ruokia kutsuttiin jossain jopa ns. maakuntaruoiksi. hieman rönsyili keskustelu pois aiheesta, anteeksi.

Avatar
vilna
Tonttu
Tonttu
Viestit: 151
Liittynyt: 01 Syys 2007, 20:50

Re: Perinteinen porkkanalaatikko

Viesti Kirjoittaja vilna » 27 Loka 2008, 20:55

Kiitos hyasintti ja pk63 vinkeistä :see:

Avatar
pk63
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 103
Liittynyt: 25 Syys 2008, 10:49
Paikkakunta: Sastamala

Re: Perinteinen porkkanalaatikko

Viesti Kirjoittaja pk63 » 31 Loka 2008, 17:26

:hei:
Ekat porkkana ja lanttulaatikot on sitte uunissa! Vanhemmat tulee huomenna syömään, ja aattelin pikkusta jouluruuantynkää laittaa. Vielä on niin pitkä aika oikiaan jouluun, et kerran kestää tehä ennen pikkujouluja! :DD

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa