Joulupöydän laatikot

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
tontuttaajo

Re: makaroniltk joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja tontuttaajo » 11 Marras 2008, 09:27

hei,
mun lapsuuden joulut (70-80 luku) vietettiin mummun ja vaarin ja luona, ja siellä oli aina makaroonilaatikkoa (siis nimenomaan lihaton). En tiedä kumman suvusta kyseinen perinne oli meille rantautunut, mutta mummun suku oli itäiseltä uudeltamaalta, vaarin taasen savonlinnan suunnalta.
lapsuuden jouluihin kuului myös lipeäkala alkuruokana, siitä meillä tosin nykyään syödään ihan erillisesti esimerkiksi ekana adventtisunnuntaina, ja toisen kerran uutenavuotena tai loppiaisena.
muutoinkin tuntuu että lapsena mummulassa oli huimasti enemmän ruokaa (ja mm täytekakku + joulutortut + kuivakakku + piparit ja suklaa kaffen kanssa, ja sitä ennen kuitenkin riisipuuro ja luumukiisseli jälkiruuaksi, ja sitä ennen just lipeäkala, neljää laatikkoa, kinkkua, rosollia...) Siis miten nyt ei kykene moiseen? Vai olikohan vaan annoskoot pienempiä silloin, vai istuttinko me oikeasti tosi pitkään pöydässä (tai aikuiset, mä olin ikävä kyllä ainoa lapsi). No, haikeudella muistelen lapsuuden jouluja, niissä oli "sitä jotain", noin niinkuin nostalgiamielessä. Ihan hienoja ja hyviä jouluja meillä on ollut senkin jälkeen kun mummua ja vaaria ei enään ollut. Haluaisin kuitenkin uskoa että meidän omat lapset sitten aikuisena pitää näitä meidän perhejouluja ihan yhtä nostalgisinä kun mitä mä pidin mun lapsuuden jouluja.
Ja hups, menipä aiheen, eli makaronilaatikon ohi, hyvinkin leveälti :-)

Avatar
Nokinenä
Tonttu
Tonttu
Viestit: 248
Liittynyt: 10 Marras 2008, 13:49
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: makaroniltk joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja Nokinenä » 13 Marras 2008, 21:56

Ei löydy meidän joulupöydästä.. en ole ennen tämmösestä jouluruokaperinteestä kuullukkaan.. :oo

Piiamaria

Re: makaroniltk joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja Piiamaria » 14 Marras 2008, 18:27

Tonttutytteli kirjoitti:Ei löydy meidän joulupöydästä.. en ole ennen tämmösestä jouluruokaperinteestä kuullukkaan.. :oo

sama täällä. :shock: En voi edes kuvitella kokeilevani jouluna. :/

Avatar
Tiukutar
Tonttu
Tonttu
Viestit: 159
Liittynyt: 26 Elo 2007, 09:16

Re: makaroniltk joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja Tiukutar » 16 Marras 2008, 17:10

Eipä kuulu meidänkään pöytään :roll:

tontuttaajo

maksalaatikon tekovinkit kehiin!

Viesti Kirjoittaja tontuttaajo » 08 Joulu 2008, 14:04

nyt on tilanne se, että tämä tonttu meinaa tehdä elämänsä ensimmäisen maksalaatikon ihan omin pikku kätösin. yksinkertaine syy siihen miksi Äiti Saarioinen ei voi tällä kertaa, monenmonen vuoden jälkeen enään auttaa, on tyttären maitoallergia. Eli teen laatikon kauramaitoon (ainakin porkkanalaatikko oli mielettömän hyvää kauramaitoriisipuuroon tehtynä). Onko kellään sitä parasta maksalaatikon ohjetta, tai muuten vaan sellaisia vinkkejä joita ei reseptiä lukemalla ehkä hoksaa?

tontuttaajo

Re: makaroniltk joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja tontuttaajo » 12 Joulu 2008, 17:07

teinpä tämän ketjun innoittamana nyt sitten "makeaa makaronilaatikkoa". meillähän sitä siis on ollut joulupöydässä kun olin lapsi, mutta mun miehelle ja mein lapsille tämä oli uusi kokemus.
Uhmaka 3-vuotiaamme sanoi heti NAMNAM, ja se on paljon se:razz:
eli keitin makaroni suolattomassa vedessä melkein kypsiksi, sitten uuniin munamaidon kanssa. Munamaidossa oli 2 munaa, 4-5 dl maitoa, ripaus suolaa, vajaa ruokalusikallinen sokeria.
lopputarjottava olikin jämiä: nakkeja, lihamureketta ja karjalanpaistia... ja oli kyllä namnam, varsinkin lihakastikkeen kanssa sopi oivasti :wink:

Avatar
Satutonttu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 545
Liittynyt: 31 Elo 2008, 13:50
Paikkakunta: Järvenpää

Re: makaroniltk joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja Satutonttu » 13 Joulu 2008, 18:23

Hyvä, että maistui "tontuttaajo" :)

Mamma lupailikin tehdä tänä jouluna tuota makeaa lihatonta makaronilaatikkoa. En ole sitä varmaan kymmeneen vuoteen saanutkaan. Lapsena sitä aina oli.
Sitä odotellessa :DD

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: maksalaatikon tekovinkit kehiin!

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 17 Joulu 2008, 10:26

Öö, mutta eihän siinä rusinattomassa laatikossa pitäisi olla maitoa?

ainesosat: Riisi, vesi, sian-, broilerin- ja naudanmaksa 16 %, siirappi, kasviöljy, kasvimargariini (kasvirasva, vesi, suola, aromi), muunnettu maissitärkkelys, suola, sipuli, mausteet (mm. valkopippuri). Suolapitoisuus 0,8 %.

Mutta tässä vielä ohjekin (lainattu Elleistä):
Keitä riisipuuro veteen. (sinun tapauksessa kauramaitoon)
Kun puuro on valmis, sekoita joukkoon jauhettu maksa + mausteet.
- suolaa
- valkopippuria
- siirappia
- rusinoita
Kaada voideltuun uunivuokaan.
Paista 200¤C uunissa 1 tunti

tontuttaajo

Re: maksalaatikon tekovinkit kehiin!

Viesti Kirjoittaja tontuttaajo » 18 Joulu 2008, 15:50

hups - en ollut edes katsonut rusinattoman sisällysluetteloa, koska maksalaatikossa on oltava ne rusinat :)
mutta laatikot tuli jo tehtyä, ohjeen nappasin (ja pikkasin tietty sävelsin) jostain vanhasta joululehdestä. Hyvin onnistuivat, oli kyllä huomattavasti vahvempi maksan maku kuin kaupan laatikossa. Mies vetäs yksinään yhden pienen foliovuuan, minä ja kaks lasta syötiin kolmeen pekkaan toinen vuoka. Onneks pakkaseen riitti yks vuoka, jote miehen ja keskimmäisen joulu on pelastettu :jouulu:
eikä muuten ollut hankala tehdä, vaikka pikkasen se maksan haju on tympee

Avatar
Tiltu
Tonttu
Tonttu
Viestit: 176
Liittynyt: 12 Marras 2008, 14:43

Re: makaroniltk joulupöydässä

Viesti Kirjoittaja Tiltu » 22 Joulu 2008, 12:40

Toi makea makaronilaatikko on kyllä älyttömän hyvää... Pitääkin tehdä pitkästä aikaa taas tässä joskus. Mummilta olen sen oppinut, mutta joulupöytään se ei meillä ole kuulunut.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa