Kasvisruokia joulupöytään?

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Weba
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 426
Liittynyt: 08 Syys 2013, 12:32
Viesti:

Re: Kasvisruokia joulupöytään?

Viesti Kirjoittaja Weba » 22 Loka 2016, 06:54

Vegaanin joulukirja kiinnostaa myös. Vihjasin siitä äidilleni, jos joululahjaa katselee minulle.... Joten vasta ensi jouluksi saan hyödynnettyä. Tai jollen saa kirjaa niin joulun jälkeen katson tuleeko aleen.

Porkkanalohi kiinnostaa. Reseptiä?

Avatar
rittie
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 814
Liittynyt: 09 Marras 2015, 20:54

Re: Kasvisruokia joulupöytään?

Viesti Kirjoittaja rittie » 01 Marras 2016, 20:13

Maku.fi-sivustolta bongasin palsternakkalaatikon. Ajattelin kokeilla sitä ainakin pikkujouluhengessä. :nam:

Avatar
Unico
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 2082
Liittynyt: 10 Marras 2007, 11:19

Re: Kasvisruokia joulupöytään?

Viesti Kirjoittaja Unico » 08 Marras 2016, 20:41

rittie, kerro ihmeessä millaista tuli palsternakka laatikosta jos kokeilet. Kuulostaa hyvin varteen otettavalta.

Avatar
shara
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1803
Liittynyt: 22 Marras 2013, 15:36

Re: Kasvisruokia joulupöytään?

Viesti Kirjoittaja shara » 14 Heinä 2017, 17:50

Mulla oli viime jouluna maailman helpoin tofu"kinkku":
1. Kylmäsavutofua könttä
2. Kieritellään sinapissa kauttaaltaan
3. Kieritellään korppujauhoissa kauttaaltaan
4. Uunissa 15 min n. 200-225 C

Hyvää! :nam:

Avatar
inkivääri
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 435
Liittynyt: 11 Marras 2012, 19:59

Re: Kasvisruokia joulupöytään?

Viesti Kirjoittaja inkivääri » 25 Elo 2017, 09:37

Viime joulu oli vegejoulu, ja samalla linjalla tullaan menemään tänäkin vuonna. Seitankinkku ja kylmäsavuporkkala pöydästä jo löytyivätkin, kuten myös caviart-leväpallerot ja vegaaniset glögikakut ja fazerinamuffinsit. Kaikenlaisia uusia reseptejä aion kyllä tänäkin vuonna kokeilla. Munakoiso"silli" ja feikkikalat bataatista ja palsternakasta houkuttelisi testata. Sekä monenlaiset leivonnaiset... Tietysti myös perinteisiä laatikoita, perunoita, kastikkeita ja salaatteja tulee joulupöydästämme löytymään tänäkin vuonna.

Yönaposteltavaksi joudun varmaan jälleen hamstraamaan ihan maitotuotejuustoja viinilasillisen kera. Ne on mun sudenkuoppa! Ja maitosuklaakonvehdit. Kyllä mun niitäkin pitää jouluna syödä.

Avatar
inkivääri
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 435
Liittynyt: 11 Marras 2012, 19:59

Re: Kasvisruokia joulupöytään?

Viesti Kirjoittaja inkivääri » 25 Elo 2017, 09:40

Weba kirjoitti:Porkkanalohi kiinnostaa. Reseptiä?
Täältä löytyy suolakuoressa paahdetuista porkkanoista tehty versio, muistaakseni ko. bloggaaja on tehnyt myös suolavedessä keittämällä. Sekin saattaa siis löytyä hänen blogistaan se ohje. Itsekin ajattelin kokeilla sitä tekotapaa tänä vuonna, viime vuonna tuli tehtyä suolakuoressa ja vaikka se hyvää olikin, niin myös melko vaivalloista...

https://chocochili.net/2016/12/porkkanalohi/

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Kasvisruokia joulupöytään?

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 05 Syys 2017, 22:18

Joskus tulin bonganneeksi ohjeen pähkinämurekkeesta, joka voisi sopia vegaanin joulupöytään. Oon tietysti unohtanut tuon nimen! Nyt satuin huomaamaan, että Punnitse ja Säästä myy sellaisia pahvivuokia joissa on tarvikkeet just tuohon pähkinäjutskaan.

jouluhortensia
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1826
Liittynyt: 05 Marras 2007, 13:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kasvisruokia joulupöytään?

Viesti Kirjoittaja jouluhortensia » 06 Syys 2017, 10:04

Ihan mahtava tää kasvisbuumi, kaupat pursuilee vegetuotteita. Olen niin happy! Jouluruoissa ihan peruslaatikot (sis. bataatti) riittää mulle hyvin. Aika hyviä monet uudet mustapapujututkin on. Kasvispyörykät myös sikahyviä.

Avatar
tonttu76
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4536
Liittynyt: 25 Syys 2015, 13:43
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Kasvisruokia joulupöytään?

Viesti Kirjoittaja tonttu76 » 06 Syys 2017, 16:13

Anewielh kirjoitti:
Joulutähti kirjoitti:Meiltä löytyy perinteisten joulun kasvisruokien lisäksi pöydästä punajuuri-ananasvuoka. Siihen tulee punajuurten ja ananaksen lisäksi sipulia, smetanaa, aurajuustoa ja jotain mausteita. Hyvvää on!
Tämä kuulostaa kyllä niin hyvältä, että pitänee kokeilla!
Kuulostaa herkulliselta :nam: pitääkin kokeilla :peukku:

Avatar
Kiisa
Tonttu
Tonttu
Viestit: 161
Liittynyt: 12 Syys 2013, 11:47

Re: Kasvisruokia joulupöytään?

Viesti Kirjoittaja Kiisa » 22 Marras 2020, 17:40

Yritin etsiä sopivaa ketjua tälle vinkkaukselle, ja tämä lienee tälle järkevin. Lidlin uusimmassa Liedellä-lehdessä oli lasimestarin kasvisten ohje ja koska rakastan etikkamarinoituja asioita, niin meni heti kokeiluun. Ja olipas hyvää! Tätä aion tehdä joulupöytään, mukavan hapokas ja rapsakka kasvislisuke perinteisten jouluruokien rakenteiden ja mietojen makujen joukkoon. Suosittelen! Ohje löytyy tuolla nimellä netistäkin.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa