Joulutorttu

Jaa täällä omat joulunajan ruoka-ohjeesi ja inspiroidu hyvistä ja herkullisista ideoista!
Vastaa Viestiin
Avatar
tonttu76
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4536
Liittynyt: 25 Syys 2015, 13:43
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Suolainen joulutorttu - mitä täytteeksi?

Viesti Kirjoittaja tonttu76 » 28 Marras 2015, 21:31

Anewielh kirjoitti:Kokeilin ensimmäistä ja kolmatta. Ensimmäistä eli tomaatti/oliivi/vuohenjuusto-versiota olin aiemmin kokeillutkin ja hyvää se oli nytkin, mutta ihan ehdottomasti kärkeen kiilasi tuo punasipuli-versio! Niitä himoitsisin nyt jouluksikin. Marinoin punasipulin sokerin, valkoviinietikan, öljyn ja mausteiden seoksessa yön yli. Sitten kokosin ihan simppelisti nuo torttutaikinaneliöiden päälle järjestyksessä punasipuli, hunaja ja aurajuusto ja paistoin 225 asteessa vähän alle vartin. Tulipa nannaa!! :nam:
Tuota punasipuli juttua pitää kyllä testata, kiitos vinkistä :peukku:

Avatar
rittie
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 814
Liittynyt: 09 Marras 2015, 20:54

Re: Suolainen joulutorttu - mitä täytteeksi?

Viesti Kirjoittaja rittie » 09 Joulu 2015, 23:40

Lupauduin tekemään perjantaisiin pikkujouluihin suolaisia torttuja (sekä normiversioita että gluteenittomia) ja täytteiksi ajattelin punaista pestoa+vuohenjuustoa sekä kylmäsavuporo+piparjuurituorejuusto+marinoitu punasipuli. Marinoitu punasipuli on suurta herkkuani, mutta en ole koskaan aiemmin uunittanut sitä. Saas nähdä, kuinka käy. :D

Avatar
JapeTonttu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 865
Liittynyt: 07 Loka 2015, 21:43
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Joulutorttu

Viesti Kirjoittaja JapeTonttu » 10 Syys 2018, 08:26

En itsekkään pidä luumuhillosta, joten joulutortun täytteeni on yleensä vadelmahilloa. Olen käyttänyt myös anopin tekemää omenahilloa, mutta sei ei uunia oikein kestä. Lildlen omenakanelihillo on kyllä tortuisa toiminut hyvin. En ole ikinä tehnyt suolaisia torttuja, mutta täältä sain kyllä nyt todella hyviä ideoita mitä voisin tehdä vaikka satasten juhlintaan. :nam:

Avatar
Joulusilli
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 47
Liittynyt: 21 Marras 2020, 06:35

Re: Joulutorttu

Viesti Kirjoittaja Joulusilli » 13 Joulu 2020, 17:18

Olen paistanut tänä vuonna tortut Myllyn Parhaan voi-torttutaikinalevyistä, mutta en ole siihen täysin tyytyväinen. Haluaisin löytää oikein herkullisen valmistaikinan. Muistan, että viime vuonna löysin jonkun tosi maukkaan, mutta en yhtään enää muista, minkä merkkinen se oli. Viime jouluna tein myös itse taikinan yhteen torttusatsiin, mutta minusta tässä tapauksessa itsetehty hävisi kaupan tuotteelle. Pahaksi onneksi joku valmistaikina on muistini mukaan semmoinen, että siitä tuli aika mauttomia ja rapisevia (sotkevia) torttuja, enkä haluaisi ostaa sitä vahingossa uudestaan. Minkälaisesta valmistaikinasta täällä leivotaan tortut, vai vannooko valtaosa omin kätösin tehdyn taikinan nimeen?

Avatar
tonttu76
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4536
Liittynyt: 25 Syys 2015, 13:43
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Joulutorttu

Viesti Kirjoittaja tonttu76 » 13 Joulu 2020, 18:10

Joulusilli minä aina teen taikinan itse ja se on rahka-voitaikina, niistä tulee meheviä ja raikkaita :nam:
Äiti ja hänen miehensä jo hyvissä ajoin pyytää minua noita tekemään :peukku: :laav:

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Joulutorttu

Viesti Kirjoittaja Katikki » 13 Joulu 2020, 18:13

Minä en ole ikinä tehnyt taikinaa itse :oops:

Yleensä teen ihan torttutaikinalevyistä ja hyviä on tullut. Nyt ostin vaihtelun vuoksi myös lehtitaikinalevyjä, pitää kokeilla tuleeko hyviä vai onko nää just niitä liian lehteviä sitten?... :hmm:

Avatar
Iip
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 392
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:28
Paikkakunta: Siuntio

Re: Joulutorttu

Viesti Kirjoittaja Iip » 13 Joulu 2020, 18:33

Mä käytän torttuihin aina Myllyn Parhaan voitaikinaa, se on paras! https://www.myllynparas.fi/tuotteet/voitaikina-500-g

Omppu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 738
Liittynyt: 21 Syys 2010, 15:01
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Joulutorttu

Viesti Kirjoittaja Omppu » 13 Joulu 2020, 18:35

Ehta rahkavoitaikina ja tulee mehevät tortut. Ostotaikinaakin myönnän joskus käyttäväni. Ne tortut on sitten ihan erityyppisiä. Teen erityisesti "luumupitkon" itse tehtyyn taikinaan.

Yhä enemmän varmaan teen jatkossa taikinan itse, koska tuo palmuöljyn käyttö valmistaikinoissa ei varsinaisesti lisää halua käyttää sitä

Avatar
tonttu76
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4536
Liittynyt: 25 Syys 2015, 13:43
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Joulutorttu

Viesti Kirjoittaja tonttu76 » 13 Joulu 2020, 19:40

Omppu meillä taitaa olla sama taikina resepti :peukku:

Merida
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 93
Liittynyt: 07 Joulu 2019, 20:09

Re: Joulutorttu

Viesti Kirjoittaja Merida » 14 Joulu 2020, 08:20

tonttu76 kirjoitti:
13 Joulu 2020, 18:10
Joulusilli minä aina teen taikinan itse ja se on rahka-voitaikina, niistä tulee meheviä ja raikkaita :nam:
Itsetehty rahka-voitaikina tortuille on ehdottomasti paras! :peukku:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Ruokaohjeet + kattaukset”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa