Mitä mieltä olette rahasta lahjaksi?

Täällä voit jakaa niin käsityöohjeita kuin neuvoja siitä, mitä kannattaa ostaa 1- tai 10 vuotiaalle kummipojalle/tytölle joululahjaksi, tai sille kummin serkun kaimalle, mummoja unohtamatta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Konvehti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3498
Liittynyt: 04 Loka 2013, 12:28
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Mitä mieltä olette rahasta lahjaksi?

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 12 Loka 2015, 14:12

Omille lapsille voisin antaa rahaa lisälahjaksi sillä idealla, että voivat sitten myöhemmin ostaa mitä haluavat. Aiemmin en ole rahaa antanut heillekään, mutta nyt iän karttuessa sellainen on tullut mieleen. Muille en rahalahjaa anna.

Avatar
Joulutonttu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5004
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:10
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Mitä mieltä olette rahasta lahjaksi?

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu » 13 Loka 2015, 12:28

kuusipuu kirjoitti:
Joulutonttu kirjoitti:Toki ymmärrän siinä vaiheessa, jos joku pyytää ihan lahjaksi rahaa, että on säästämässä just johonkin kalliimpaan hankkeeseen niin siinä vaiheessa voisin asiaa harkita.
Rahalahjoja voi toivoa syntymäpäivä- tai häälahjaksi, mutta pyytää ei voi silloinkaan.

Sanavalinta oli itseltä huono.

adventtityttö
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1092
Liittynyt: 20 Syys 2007, 00:22
Paikkakunta: Kainuu

Re: Mitä mieltä olette rahasta lahjaksi?

Viesti Kirjoittaja adventtityttö » 13 Loka 2015, 19:41

Itse en ole antanut rahalahjaa joululahjaksi, mutta olen saanut kyllä. Omat vanhemmat ja appiukko antaa aina jouluna rahana sillä ajatuksella, että ei laita rahaa turhaan vaan voidaan itse päättää mitä halutaan. Myös tuo tytön isomummu antaa joululahjan tytölle rahana (Tai meille) että voi hankkia mitä itse haluaa.

Itse en niin halua rahaa antaa lahjaksi, korkeintaan jotain lahjakorttia johonkin liikkeeseen tms. Esim. viime jouluna annoin kummitytölle S-ryhmään lahjakortin muun lahjan osana.

Avatar
JapeTonttu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 865
Liittynyt: 07 Loka 2015, 21:43
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Mitä mieltä olette rahasta lahjaksi?

Viesti Kirjoittaja JapeTonttu » 14 Loka 2015, 11:24

Sain viime vuonna avomieheni isältä lajaksi paketin vihreitä kuulia ja 20€ setelin. Olin paketin avattua aika hämmentynyt. Minusta ei kuulu hyviin tapohin antaa rahaa, ellei sitä pyydetä. Koin itteni jotenkin vähmpiarvoiseksi kun hänelle annoin rasian, jossa ol iitsetehtyä suklaatoffeeta, eli ei lainkaan yhtä arvokasta.
Tuntui jotnekin hassulta. Varsinkin myäs se vihreä kuula paketti. En vo isietää vihreitä kuulia ja olsiin ehkä vähän odottanut että avomieheni olisi kertonut isälleen, etten niistä pidä. Perus Fazerin sininen olisi vaikka ollut parempi. Ne oisin ite voinut vaikka syödäkkin, nuo vihreät kuulat annoin sitten avomiehelleni, kun kukaan minun muusta perheestäni ei niistä pidä.
Raha sopii minusta hyvin rippi ja valmistujaisjuhliin lahjaksi tai vähän tuntemattomimmille sukulaisille korkeintaan synttärilahjaksi, mutta jouluun se tuntuu vähän oudolta. Varsinkin jos se on paketissa jonkun kanssa. Kortin ohessa sen vielä ehkä ymmärränkin.

Avatar
Jouluorava
Tonttu
Tonttu
Viestit: 177
Liittynyt: 15 Loka 2014, 17:13
Paikkakunta: P-P

Re: Mitä mieltä olette rahasta lahjaksi?

Viesti Kirjoittaja Jouluorava » 14 Loka 2015, 12:29

^Mutta nythän avopuolisosi isä ei tiennyt, ettet pidä vihreistä kuulista. :) Jotkut ihmiset eivät vaan keksi lahjaa / pidä lahjoja niin tärkeinä, mutta haluavat silti jollain tavalla muistaa. Jos hän ajatteli, että saat itse ostaa jotain mieleistä itsellesi? :see: Lahjan antaja voi kyllä valitettavasti loukatakin lahjallaan ihan tahallisesti tai ei pätkääkään välitä siitä pitääkö lahjan saaja jostain vai ei, mutta toivottavasti harvemmin kuitenkin näin tapahtuu.

-Mirka-
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 684
Liittynyt: 29 Marras 2009, 12:34

Re: Mitä mieltä olette rahasta lahjaksi?

Viesti Kirjoittaja -Mirka- » 16 Loka 2015, 07:27

Me ollaan sanottu monesti mun vanhemmille, ettei tarvita mitään joululahjaa mutta jos jotain haluavat antaa niin rahaa sitten mieluusti koska säästetään rahaa johonkin suurempaan ja muutenkin koitetaan olla hankkimatta mitään "turhaa". Mutta muuten rahalahja on ehkä vähäsen karu, jos ei tosiaan tiedä että se on toivotumpi tai ei tosiaan tiedä mistä toinen tykkää.

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Mitä mieltä olette rahasta lahjaksi?

Viesti Kirjoittaja Katikki » 16 Loka 2015, 07:51

Opiskelijalle jouluraha voi joskus olla tosi iso juttu. Silloin sen antaminen ei johdu siitä etten nyt viitsinyt miettiä mitään henkilökohtaisempaa, vaan se sovitaan yhdessä etukäteen ja tietysti samassa paketissa on jotain kivaa. Samaten esim. Ikean lahjakortti on nuorissa perheissä ollut mieluinen lahja. Mutta siis harkiten ja tilanteesta riippuen! :lahja:

ankkuuuww
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 1
Liittynyt: 21 Marras 2015, 15:36

Re: Mitä mieltä olette rahasta lahjaksi?

Viesti Kirjoittaja ankkuuuww » 21 Marras 2015, 18:40

Lahjakortti saattaisi olla kivempi saada (esim. johonkin vaatekauppaan) mutta toisaalta rahan voi käyttää ihan mihin haluaa tai laittaa vaikkapa säästöön. Joku voi kerätä esim. kännykän ostoon rahaa, jolloin käteinen on parempi lahja kuin lahjakortti. :)

Avatar
shara
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1803
Liittynyt: 22 Marras 2013, 15:36

Re: Mitä mieltä olette rahasta lahjaksi?

Viesti Kirjoittaja shara » 19 Joulu 2015, 14:35

Rahaa tulee yleensä annettua sisarpuolille, heille on vaikea keksiä mitään. Itsekin saan usein rahaa sukulaisilta, mihin olen oikein tyytyväinen, kun ne voi sitten sijoittaa joulualeen. Minusta raha on ihan hyvä lahja, parempi kuin jokin väkisin keksitty tavara, jolle ei ehkä olekaan käyttöä.

Avatar
rittie
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 814
Liittynyt: 09 Marras 2015, 20:54

Re: Mitä mieltä olette rahasta lahjaksi?

Viesti Kirjoittaja rittie » 20 Joulu 2015, 21:35

Tämä on taas näitä kysymyksiä, jotka jakavat hurjasti mielipiteitä. Itse en tahtoisi rahaa joululahjaksi, enkä sitä kovin mielelläni antaisikaan. Toki tästä päätöksestä joustaisin, mikäli jollakulla tämä olisi ihan ehdoton, ja ainoa, toive - ja selkeä perustelu sille rahatoiveelle.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lahjavinkit”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa