Yleistä lahjakeskustelua

Täällä voit jakaa niin käsityöohjeita kuin neuvoja siitä, mitä kannattaa ostaa 1- tai 10 vuotiaalle kummipojalle/tytölle joululahjaksi, tai sille kummin serkun kaimalle, mummoja unohtamatta.
Vastaa Viestiin
joulumpi
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Heinä 2020, 17:00

Re: Yleistä lahjakeskustelua

Viesti Kirjoittaja joulumpi » 13 Syys 2020, 18:56

Ehkä sun pitää itse lisätä jotkut laput lahjoihin mukaan :shock: onpa hölmöä.

Mä oon vähän miettinyt et mikä on kohtuullinen määrä lahjoja lapsille. Ja mikä on sopivan hintainen lahja perheen ulkopuolisille.

Toistaiseksi lapset on saaneet hienompia juttuja jouluna tai synttärinä, arkena lähinnä askartelujuttuja tai kirpparilta jotain.
Löytäisin aina vaan kaikkea lisää ostettavaa ja annettavaa :D tulee vaan tilat ja rahatilanne vastaan.

Halusin pitää lahjamäärän kohtuullisena, esim 4-10 per lapsi. Toisaalta olis ihana hukuttaa lapset lahjoihin. Mut siinä ei ole järkeä, ei ekologisesti eikä muutenkaan.

Joskus voisi jemmaan ostetut tavarat antaa heti mutta toisaalta kiva aloittaa hankkiminen ajoissa ja tehdä löytöjä :) etenkin kun lapset ei oikeen osaa vielä ite toivoa.

Muille tykkään antaa kohtuuhintaisia (mielellään alle 20e, mutta lahjaideasta riippuen) lahjoja tai tehdä itse. Välillä mietin, et onko ne tarpeeksi hienoja. Olen saattanut antaa paremman vartalovoiteen, hienon muistikirjan tai virkattuja rättejä ja niihin kaveriksi vaikka saippua :hmm: toisaalta itseäkin kyllä ilahduttaa kaikenlaiset lahjat, esim teetä ja jotain herkkua tai villasukat :)
Vanhempia ja isovanhempia olen halunnut muistaa jollain pienellä, mutta siskolle olen yleensä ostanut vähän hienomman lahjan, ehkä 20-50e hintaisen.

joulumpi
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Heinä 2020, 17:00

Re: Yleistä lahjakeskustelua

Viesti Kirjoittaja joulumpi » 23 Touko 2021, 21:09

Tänä vuonna ajattelin antaa ystäville, vajaa 30v naisille:
1.Laukun ja korun
2. Kestokelmua ja kestorättejä/kesto kasvonpuhdistusliinoja. Ehkä myös saippuaa. Tai vartalon kuorintapaloja.
3. Kukkaron ja/tai (meikki)pussukan. Lisäksi ehkä ekokelmua ja käsipyyhkeet.

Kälylle samaa ikäluokkaa ajattelin pyyhkeitä, sillä ei käytä laukkuja, ei oikeen koruja eikä kosmetiikkaa.

Sisko, vähän nuorempaa ikäluokkaa, saa villasukat ja laukun, ehkä korun. Jotain suklaata lisäksi.

Anopille laukun ja pyyhkeitä.

Mullahan joulun suunnittelu ei ala lahjojen suunnittelulla... :lol: :shock:

joulumpi
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Heinä 2020, 17:00

Re: Yleistä lahjakeskustelua

Viesti Kirjoittaja joulumpi » 27 Kesä 2021, 09:55

Mitäs mieltä olette, tarviiko lasten saada jouluna leluja lahjaksi?

Meillä on lapset on jouluna 4 ja 5v, lisäksi vauva, joka luonnollisesti ei leluja tarvitse :D

Lastenhuone tuntuu aina vaan hukkuvan roinaan :shock: vaikka monta monta pussia olen sieltä laittanut eteenpäin ja risaa roskiin.

Lisäksi pienemmällä tulee vielä vanhinkoja ja päivisin käy 1-2 kertaa viikossa pissaamassa sänkyyn. Pehmolelupyykkiä tulee siis hirveitä määriä. Pienempi myös vielä laittaa pieniä leluja suuhun ja saattaa esim barbeja hakata lattiaan niin että hajoavat.
Isompi puolestaan on tosi laiska keräämään leluja, pienempi kerää yleensä pyydettäessä.

Iso osa leluista on lapsilukkojen takana kaapissa :oops: sieltä sitten annetaan leikkiin ja kerätään leikin jälkeen takaisin kaappiin. Muuten kaikki lelut on sekaisin lattialla ja sen tietää, että kuka ne joutuu keräämään ja järjestämään... Muuten ne on hetken päästä imurissa, kylpyammeessa, rikki...

Meidän pitäisi myös yrittää järjestää kotiin lisää tilaa, sillä uusi tulokas tarvitsee vaatteilleen tilaa ja muuttaa jossakin vaiheessa lastenhuoneeseen.

Mietinkin, että kun itse ei varmaan tänä jouluna hankita lapsille lahjoja (isommalle olisi ostettuna legopaketti ja pienemmälle olen aloittanut virkatun Pipsa Possun - toivottavasti se valmistuu) ja jos sukulaiset kysyvät toiveita, voisi ehdottaa esim sähköhammasharjoja, parempia askarteluvälineitä, kirjoja. Anoppi todennäköisesti ostaa jonkun lelun, ei kysy toiveita koskaan. Lasten täti varmaankin myös ostaa jotakin leluja.

Olisko lapsille liian huonot lahjat, jos leluja ei juuri tulisi?
Ajateltiin, että jos lapsilla on joku oikein harras toive, niin sellainen sitten hankitaan (jos on joku järkevä, ei yhden viikon kiinnostava tavara ja hinta on sopiva).

Toki puolessa vuodessa tilanne ehtii muuttua ja tässä on molempien tyttöjen synttäritkin vielä, toisella 3 päivää ennen aattoa :D

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Yleistä lahjakeskustelua

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 27 Kesä 2021, 10:50

............................

Avatar
Konvehti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3498
Liittynyt: 04 Loka 2013, 12:28
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Yleistä lahjakeskustelua

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 27 Kesä 2021, 22:53

kuusipuu kirjoitti:
27 Kesä 2021, 10:50
Kirja on aina hyvä lahja myös lapselle.
Olen samaa mieltä, että kirjat ovat loistavia lahjoja lapsille :peukku:

Avatar
JapeTonttu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 865
Liittynyt: 07 Loka 2015, 21:43
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Yleistä lahjakeskustelua

Viesti Kirjoittaja JapeTonttu » 10 Heinä 2021, 07:10

Itsrlläni ei ole lapsia, mutta mitä itse lapsena toivoin, oli tietenkin lelut. Näin ollen antaisin lapselle yhden hänen oikein toivomansa lelun (olkoot sitten legopaketti tai Barbieauto), kylkeen joku satukirja/ elokuva (näitä löytyy todella edullisesti esim. Kierrätyskeskuksista) ja jos on monta lasta, niin yhteiseksi jokin lautapeli. Sen voi avata vaikka jo päivällä, niin lapsilla kulkuu aika nopeammin iltaan asti.

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Yleistä lahjakeskustelua

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 18 Heinä 2021, 21:16

JapeTonttu kirjoitti:
10 Heinä 2021, 07:10
Itsrlläni ei ole lapsia, mutta mitä itse lapsena toivoin, oli tietenkin lelut. Näin ollen antaisin lapselle yhden hänen oikein toivomansa lelun (olkoot sitten legopaketti tai Barbieauto), kylkeen joku satukirja/ elokuva (näitä löytyy todella edullisesti esim. Kierrätyskeskuksista) ja jos on monta lasta, niin yhteiseksi jokin lautapeli. Sen voi avata vaikka jo päivällä, niin lapsilla kulkuu aika nopeammin iltaan asti.
Näinhän se on. Kyllä minustakin lapsille hyviä lahjoja on muutkin jutut kuin lelut, mutta jos itsensä laittaa lapsen asemaan, niin niitä lelujahan sieltä eniten odotetaan.

Avatar
Joulujänö
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 108
Liittynyt: 13 Loka 2020, 16:16

Re: Yleistä lahjakeskustelua

Viesti Kirjoittaja Joulujänö » 19 Heinä 2021, 18:40

Mitäs mieltä olette, tarviiko lasten saada jouluna leluja lahjaksi?
Myös minä olen samoilla linjoilla kuin aikaisemmat vastaajat. Ainakin yksi lelulahja mielestäni kuuluu asiaan. Mutta se sitten voi aivan hyvin riittää ja muiksi lahjoiksi sopii satukirjat, askartelutarvikkeet sun muut, jotka myös ovat lapsille hyvin mieluisia.

Minulla on yksi muisto lapsena jouluna kun olen jutellut ääneen, varmaan veljelleni, jotain tämän suuntaista: "kiva kun joulupukki toi myös erilaista tekemistä" kun sain jonkun askartelusetin ja olin sen kimpussa. Vanhemmat reagoi siihen katsomalla toisiaan merkitsevästi ja hymyillen... Olen ollut aika pieni tuolloin kun olen vielä joulupukkiin uskonut, 3-6 vuotias?

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lahjavinkit”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa