Lahjojen valinta

Täällä voit jakaa niin käsityöohjeita kuin neuvoja siitä, mitä kannattaa ostaa 1- tai 10 vuotiaalle kummipojalle/tytölle joululahjaksi, tai sille kummin serkun kaimalle, mummoja unohtamatta.
Vastaa Viestiin
Avatar
JapeTonttu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 865
Liittynyt: 07 Loka 2015, 21:43
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Lahjojen valinta

Viesti Kirjoittaja JapeTonttu » 02 Syys 2020, 12:14

Kun annatte joulu- ja syntymäpäivä lahjoja läheislle, niin millä perusteella valitsette lahjan? Annatteko lahjan saajan iän- tai sukupuolen perustteella, vai enemmänkin harrastuksien ja kiinnostuksen kohteisiin kohdistuen? Vai hankitteko lahjaksi jotain, vain koska pitää antaa jotain? Ajatteletteko jo ostessanne tai tehdessänne lahjaa, että kenelle sen annatte? Haluatteko antaa lahjat niin, että näette kun vastaanottaja avaa paketin ja kiittää, vai pistättekö mieluummin postiin ja toivotte vain että menee perille?

Tämä on minusta todella mielenkiintoinen aihe. Itse kun annan lahjoja, panostan kovasti siihen että lahja on persoonallinen ja juuri minulta hänelle. Siksi annankin yleensä sellaisia lahjoja, jotka ovat sekä minun ja vastaanottajan yhteisen tykkäämisen aiheista. Annan esimerkkejä: äitini kanssa tykätään kotimaisesta rock-musiikista, siksi annan usein jotain rockaiheisia tavroita esim. levyjä, tai bändipaitoja. Mieheni kanssa hurahdettiin Star Trekkiin, viime vuonna sai taulun, tänä vuonna saa sarjakuvan. Kaverini Anna tykkää kirjoittamisesta ja Disneystä, hän saa Disneykantisen kirjoitusvihon. Kaverini Miia tykkää hassuista lautapeleistä, kun nhädään pelataan niitä usein. Hänelle olen bonganut mitä erikoisempia lautapelejä kirppiksiltä. Kaverini Ninni on Harry Potter fani. Hänelle olen hankkinut usein Harry Potter vaatteita ja vastaavia. Sisko tykkää esim. Barbeista, Disneystä, Muumeista, Pottereista. Synttärilahjasi annoin hnelle Belle Barbien ja hän tykkäsi siitä kovin, vaikka onkin jo 33v. (ikä ei katso ihania Barbie nukkeja :mrgreen:).. Itse siis valitsen lahjat hyvin pitkälti kiinnostuksen kohteiden perusteella ja mieluiten sellaisen, että jaan myös itse sen kiinnostuksen kohteen lahjan saajan kanssa.

Jos tuntemattomalle eli johonkin lahjakeräykseen tai kaikaiselle sukulaiselle antaisin lahjoja, niin niissä on vaikea antaa mitään henkilökohtaista. Siksi sukulaisten kanssa ei lahjoja vaihdetakkaan. Tämän foorumin joululahjavaihtoonkin pyrin aina etsimään lahjan vähän sen perusteella mitä arvottu vastaanottaja on laittanut viestinsä ja luen usein hänen viestejänsä itse foorumilla, että saan vähän käsityksen mistä tykkää, ennen kuin lähden lahjaostoksille.

Itse tykkään kovasti antaa lahjan niin, että näen kun avstaanottaja sen aukaisee. Silloin saa tavallaan aidoimman reaktion siitä, mitä hän tykkää ja näkee sen jännityksen vastaanottajassa. Nyt kun vietän joulua vaan avomiehen kanssa, niin reaktiot jää muiden osalta pois, mutta ainakin itsestäni on kiva lahjojen availun jälkeen lähettää kiitosviesti antajille ja kertoa kuinka paljon lahjoista ilostuin.

HannaT
Tonttu
Tonttu
Viestit: 161
Liittynyt: 05 Loka 2014, 10:27

Re: Lahjojen valinta

Viesti Kirjoittaja HannaT » 02 Syys 2020, 12:33

Pyrin siihen että lahjat ovat saajalleen mieluisia. En osta mitään mistä en ole varma että tykkääkö lahjansaaja siitä.
Ollaankin pyritty antamaan jotain käytännöllistä (esim. mieheni tekemiä puisia leikkuulautoja tai itse neulomiani lapasia ja villasukkia jotka tulevat käyttöön) tai jotain kulutustavaraa (itse tehtyjä rasvoja esim.) tai jotain syötävää/juotavaa. Itse tehtyjä Keksejä, hilloja, leipää, makeisia... Tai jos aika loppuu eikä ehditä itse tehdä niin viini- tai glögipulloja, kenties juustoa yms kylkeen.

Lapsillekin yritän miettiä jotain mieluista, kestävää ja käyttöön tulevaa, inhoan kaikkea krääsää mikä menee samana iltana rikki tai jää nurkkiin pyörimään. Annetaan paljon esimerkiksi kirjoja, pelejä ja jotain herkkuja sekä vaatteita. Kyselen aina myös sisarusten lapsien toiveita jos sieltä tulisi vinkkiä.

:lahja: :kiirus:

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Lahjojen valinta

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 02 Syys 2020, 15:53

Hyvä aihe! Olen tähän aikoinaan opiskelijana perehtynyt aiheeseen myös filosofiselta pohjalta. Lahjassa ei ole kyse vain siitä että tavara tai raha vaihtaa omistajaa, vaan siinä on kyse sekä antajan että saajan välisestä hyväksynnästä. Raha onkin helppo vaihtoehto, mutta toisaalta samaan aikaan myös vähän ontto.
Koitan tietysti miettiä jokaista saajaa henkilökohtaisesti, mieltymyksiä ja yhteisiä kiinnostuksenaiheita. Haluan myös että lahja on "minun näköiseni", eli en antaisi jotain mikä ei sovi omaan arvomaailmaan, vaikka se toiselle olisikin mieluinen. Toki kaikkien kohdalla ei ole aina ihan niin helppoa löytää sitä "juttua".
Kiva on nähdä saajan reaktio, mutta eihän se joululahjojen osalta ole monenkaan osalta mahdollista. Mutta silloin kun lahja on todella mieleinen, kyllähän se antajaakin miellyttää. Nyt viikonlopun yo-juhlissa otin riskin, enkä antanut lahjakorttia tai rahaa, vaan erään design-esineen, joka minusta sopi saajalleen. Ja kyllä, tuore ylioppilas oli silminnähden tyytyväinen lahjaansa. Tästä on edelleen hyvä mieli.
Ei se lahja aina osu, vaikka pyrkimys on ollut hyvä. Se vuorostaan kirpaisee antajaansa.
Useimmiten pyrin aikuisille antamaan sellaista, mikä ei ainakaan jää nurkkiin pölyttymään. Entisen pomoni lahjananto-periaate "syötävää-juotavaa tai poltettavaa" on edelleen toimiva :mrgreen: Toisaalta, alkoholia pitäisi antaa lahjaksi vain hyvin, hyvin harkiten, ja vain ihmiselle kenet oikeasti tuntee.

joulumpi
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Heinä 2020, 17:00

Re: Lahjojen valinta

Viesti Kirjoittaja joulumpi » 02 Syys 2020, 21:58

Kiva kysely!

Yritän antaa jotakin ilahduttavaa. Ja mielellään tarpeellista tai kuluvaa. Ja silloiseen budjettiin sopivaa. Olen ostanut myös alesta tai kirpparilta etukäteen, kun jostain tuotteesta on tullut kaveri tai perheenjäsen mieleen.

Välillä ostaessa en ole ihan varma, kenelle se menee, etenkin lapsille ostetut tuotteet. Se selkiytyy sitten ajan kanssa :D

Pakko sanoa, etten edes kauheasti muista, että mitä lahjoja olen antanut.. Kai ne on olleet niin mitään sanomattomia :lol: :lol:

Antamani lahjat eivät siis välttämättä ole kovin kekseliäitä, esim kavereille olen ostanut usein kosmetiikkaa (vielä henkilökuntatilauksesta :D).
Uskon, että ovat kumminkin ilahtuneet.
(joskus olen antanut myös kekseliäitä lahjoja kuten itse askarrellun aarrearkun ja tänä jouluna annan itsetehtyjä jouluisia leluruokia).

Anoppi saanee jouluna patalaput. En tiedä että kuinka paljon ilahtuu, mutta tarvitsee uudet, jotka ei ole niin ohuet, että näpit palaa.
Eli välttämättä lahjottavat ei saa mitään tosi makeeta (eikä mulla ole rahaa nihin /raaski käyttää tolkuttomasti), mutta tarpeellista kumminkin :jouulu:

Omille lapsille olen ostanut jotain ilahduttavaa (eivät osaa vielä toivoa) ja /tai äidin mielestä söpöä :lol:
Kavereiden lapsille annan ikään ja kiinnostuksiin sopivaa, mutta toiveita en ole kysellyt. Sukupuolikin vaikuttaa, esim tytölle pinkki reppu. Lahja voi olla myös unisex, kuten eläinreppu tai esim tytölle auto.

Aikuiset ovat saaneet yleensä tylsempiä juttuja ja vähemmän kun lapset ja naiset enemmän kuin miehet... Isovanhempani ovat saaneet lasten tekemiä juttuja ja/tai jotain omatekemääni, esim koriste tai kuivakakku, koska heillä on varmasti jo kaikki haluamansa.

Lyhykäisyydessään siis potentiaalisesti ilahduttavaa, mutta hyödyllistä, kulutettavaa ja/tai itse tehtyä. Ikä ja sukupuoli vaikuttavat lahjan valintaan.

Avatar
Punatonttu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 388
Liittynyt: 23 Syys 2013, 09:44

Re: Lahjojen valinta

Viesti Kirjoittaja Punatonttu » 02 Syys 2020, 23:07

Lahjat menee saajan mukaan ja niin et on mielestämme mieluisa, tulee tarpeeseen ja on just passeli saajalle.
Lapsille on helppo hankkia lahjoja.
Kyselen toiveita joiltain niin saan vähän tietoa. Osaa alan kuunnella ihan eir tavoin jo syksystä. Sieltä niitä vinkkejä lahjaan sit yleensä saa myös.
Omalle miehelle yleensä muutama vakiolahja ja sit joku ylläri.
Ja joka vuosi tuntuu olevan joukossa se yksi jolle ei muka millään meinaan keksiä lahjaa. Ja sit se idea vaan tulee jostain.
Mulla on joululahjalista mailissa vuosien takaa. Niistä muistaa mitä antanut kellekkin ja sieltäkin saa sit ideaa toiselle.
Sinne mä listaan ideat ja aina värikoodilla sit ne hankitut.

Avatar
Konvehti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3498
Liittynyt: 04 Loka 2013, 12:28
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Lahjojen valinta

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 03 Syys 2020, 13:35

Annan lapsilleni ja isälleni sitä, mitä toivovat ja usein vielä jotain ylläriksi. Sellaista, mistä uskon ilahtuvan tai muuten tarpeellista. Mies saa valita lahjansa itse. Paketoin sen sitten. Osallistun myös lahjakeräyksiin. Niihin ostan lahjansaajan iän ja sukupuolen mukaan jotain, minkä uskon ilahduttavan sen ikäistä. Lahjavaihdoissa yritän miettiä mikä voisi ilahduttaa lahjan saajaa.

joulumpi
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 112
Liittynyt: 19 Heinä 2020, 17:00

Re: Lahjojen valinta

Viesti Kirjoittaja joulumpi » 04 Syys 2020, 16:34

joulumpi kirjoitti:
02 Syys 2020, 21:58
Kiva kysely!

Yritän antaa jotakin ilahduttavaa. Ja mielellään tarpeellista tai kuluvaa. Ja silloiseen budjettiin sopivaa. Olen ostanut myös alesta tai kirpparilta etukäteen, kun jostain tuotteesta on tullut kaveri tai perheenjäsen mieleen.

Välillä ostaessa en ole ihan varma, kenelle se menee, etenkin lapsille ostetut tuotteet. Se selkiytyy sitten ajan kanssa :D

Pakko sanoa, etten edes kauheasti muista, että mitä lahjoja olen antanut.. Kai ne on olleet niin mitään sanomattomia :lol: :lol:

Antamani lahjat eivät siis välttämättä ole kovin kekseliäitä, esim kavereille olen ostanut usein kosmetiikkaa (vielä henkilökuntatilauksesta :D).
Uskon, että ovat kumminkin ilahtuneet.
(joskus olen antanut myös kekseliäitä lahjoja kuten itse askarrellun aarrearkun ja tänä jouluna annan itsetehtyjä jouluisia leluruokia).

Anoppi saanee jouluna patalaput. En tiedä että kuinka paljon ilahtuu, mutta tarvitsee uudet, jotka ei ole niin ohuet, että näpit palaa.
Eli välttämättä lahjottavat ei saa mitään tosi makeeta (eikä mulla ole rahaa nihin /raaski käyttää tolkuttomasti), mutta tarpeellista kumminkin :jouulu:

Omille lapsille olen ostanut jotain ilahduttavaa (eivät osaa vielä toivoa) ja /tai äidin mielestä söpöä :lol:
Kavereiden lapsille annan ikään ja kiinnostuksiin sopivaa, mutta toiveita en ole kysellyt. Sukupuolikin vaikuttaa, esim tytölle pinkki reppu. Lahja voi olla myös unisex, kuten eläinreppu tai esim tytölle auto.

Aikuiset ovat saaneet yleensä tylsempiä juttuja ja vähemmän kun lapset ja naiset enemmän kuin miehet... Isovanhempani ovat saaneet lasten tekemiä juttuja ja/tai jotain omatekemääni, esim koriste tai kuivakakku, koska heillä on varmasti jo kaikki haluamansa.

Lyhykäisyydessään siis potentiaalisesti ilahduttavaa, mutta hyödyllistä, kulutettavaa ja/tai itse tehtyä. Ikä ja sukupuoli vaikuttavat lahjan valintaan.
Ja keräyksiin on joko ostettu porukassa hienompi lahja lapselle, en ole ollut mukana valitsemassa.
Tai sitten olen ostanut itse yksinäni. Joko pienelle tytölle lelun, jonkun söpön ja kestävän oloisen . Tai teinitytöille tai - pojalle esim lahjakortin tai meikkejä tms, jotain suht yleispätevää ilahduttavaa

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Lahjojen valinta

Viesti Kirjoittaja Katikki » 04 Syys 2020, 19:27

Jo mun lapsuudenkodissa oli tapana, että jokainen lapsi sai jotain puettavaa, jotain luettavaa ja jotain leikittävää, ja samalla mentiin meilläkin :lol:

Edelleen aikuisille lapsille tulee ostettua yöpuku ja kirjavia sukkia/ kalsareita, jotain luettavaa, ja viime vuosina olen myös aina tehnyt itse jotain (sukat, lapaset, torkkuhuopa tms.). Lapset jo oikein näitä odottaa, ja kommentoi jos jotain puuttuu :hei: Miehelle pyrin etsimään jotain erityistä josta hän ilahtuu, usein saa jotain sellaista jota ei raaski itse ostaa. Pojilla on jo muut lahjanantajat, joten panostan nykyään enemmän mieheeni. :peukku:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lahjavinkit”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa