Ruokalahjat

Täällä voit jakaa niin käsityöohjeita kuin neuvoja siitä, mitä kannattaa ostaa 1- tai 10 vuotiaalle kummipojalle/tytölle joululahjaksi, tai sille kummin serkun kaimalle, mummoja unohtamatta.
Vastaa Viestiin
Avatar
hemulitar
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1203
Liittynyt: 21 Kesä 2008, 14:52
Paikkakunta: Uusimaa

Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja hemulitar » 23 Elo 2008, 05:30

Mitä ruokalahjoja aiotte antaa tulevana jouluna? Tai mitä olette aiemmin antaneet? Entä minkälaisia ruokalahjoja olette itse saaneet? Mitä suosittelette? Ja mitä taas ette missään nimessä?

Avatar
hemulitar
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1203
Liittynyt: 21 Kesä 2008, 14:52
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja hemulitar » 23 Elo 2008, 05:45

Olen aiempina jouluna antanut lahjaksi muunmuassa: itsetehtyjä joulusuklaita, ]kuivattuja sieniä, kuivakakkuja, koristeltuja pipareita sekä erillaisia settejä kuten kahvi tai glögi tykötarpeineen! Kaikki ovat tietenkin olleet kauniissa pusseissa/rasioissa tai lasipurkeissa, joissa itsetehdyt etiketit. Tänä jouluna ajattelin tehdä kanelista omenahilloa(noita omenoita tosiaan riittää.. :roll: :D ), paholaisen hilloa ja jotain sinappia! Varmaan tulee tehtyä myös joulunameja ja jotain leipomuksia myös!
Itse en ole pahemmin ruokalahjoja saanut, jos nyt konvehteja ei mukaan lasketa.. :D Viime jouluna saatiin ystävältä pikkupurkit sinappia ja hilloa, ja oli kyllä yksi parhaista lahjoista! :inlaav: Jouluna 2006 saatiin itse tehtyjä suklaanameja, jotka olivat pakattu tosi kauniisti! Arvostan suuresti itse tehtyjä ruokalahjoja! Meillä ongelmana on se, että olen molempien sukujen ainoa "tee se itse-nainen", joten odotettavaa on, ettei tulevaisuudessakaan noita ruokalahjoja ihan hirveästi tule! Sen sijaan toivon, että antamiani ruokalahjoja arvostetaan, koska ovat sen verran"harvinaisia" suvuissamme! :D

Sarppa
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 4962
Liittynyt: 07 Syys 2007, 17:30
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja Sarppa » 23 Elo 2008, 10:10

Kokoonpano Sarppa + Nissepolkka aikovat tänä vuonna perustaa (kyseenalaisen? :mrgreen:) suklaakonvehtitehtaan :D

Aikaisempina vuosina olen tehnyt lähinnä kauniita, itsekoristeltuja ja personoituja pipareita, mutten sen kummempaa. Itse myös arvostan itsetehtyjä ruokalahjoja kovastikin, etenkin kun itsellä on välillä peukalo enemmän kuin keskellä kämmentä :lol:

Avatar
Meli
Joulumuorin aputonttu
Joulumuorin aputonttu
Viestit: 1569
Liittynyt: 24 Elo 2007, 09:20
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja Meli » 23 Elo 2008, 10:33

Tuskimpa itse teen tänä vuonna ruokalahjoja.

Viime vuonna tein kuitenkin paholaisenhillloa ja tein kahvikorin(tosin kaupasta ostin välineet sen tekoon..) :see: . Tänä vuonna aattelin, että josko Tallinnan joulutorilta löytyis hienoja koristeltuja pipareita kuten mun on annettu ymmärtää ja voisin semmoset tuoda lahjaksikin asti :laav: .

Avatar
saveka
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 887
Liittynyt: 26 Elo 2007, 12:58

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja saveka » 24 Elo 2008, 10:11

Minä oon tehnyt kuivakakkuja (suklaisia) ja keksejä (pipareita ja suklaa). Tänä vuonna ajattelin tehdä käpykakut.

Riihitonttu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 323
Liittynyt: 27 Syys 2007, 21:04
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja Riihitonttu » 24 Elo 2008, 18:59

Me tehtiin äitin kans pari vuotta sitten iso satsi kurkkusalaattia ja sitä sitten purkitettiin sukulaisille lahjaksi. Mielestäni lahjaan kuului jotain muutakin itse tehtyä, mutta en millään saa päähäni mitä se olisi ollut.. :?

Edit. Kurkkusalaatti tosiaan purkitettiin nätisti lasipurnukoihin, kansi peitettiin jollain paperilla siten, että reuna jäi röyhelöksi ympärille ja kylkeen sitten tietokoneella tehdyt etiketit.

nissepolkka

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja nissepolkka » 25 Elo 2008, 08:48

Sarppa kirjoitti:Kokoonpano Sarppa + Nissepolkka aikovat tänä vuonna perustaa (kyseenalaisen? :mrgreen:) suklaakonvehtitehtaan :D
Vai kyseenalaisen :D kai me nyt pari konvehtia saadaan tuotetuksi.. ja jos ei muuta niin hyvä JOULUmieli (itsellemme?!)

Mä olen antanut vaan kaupasta ostettuja ruokalahjoja. Mun kokkaustaidot ei ihan riitä siihen, että mä alkaisin väsäilemään mitään ihmeellistä. Juustokakun vien melkein joka joulu äidille, mutta se nyt sinänsä ei ole lahja koska syön sitä itsekin :)

Avatar
pk63
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 103
Liittynyt: 25 Syys 2008, 10:49
Paikkakunta: Sastamala

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja pk63 » 24 Loka 2008, 08:18

:hei:
Mun joulukukkana on ollut esim viime vuonna. Sinappia, maustekurkkuja, salaatinkastike, ja riisimurokökkäreet.
Tänä vuonna pysyn sinapissa, kurpitsasalaatissa, uutuutena paholaisenhillo ja joululimppu. Sain mahtavan kurpitsan,
ja valmistin sen suoraan lahjapurkkeihin. Mulle piisaa 1prk koko talveks ja isäntä ei syö lainkaan. Joten päätin laittaa kurpitsan kiertämään.

Avatar
Satutonttu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 545
Liittynyt: 31 Elo 2008, 13:50
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja Satutonttu » 24 Loka 2008, 08:50

Ajattelin tehdä päiväkodin tädeille kolmivärisen lettileivän, sain kuluvana viikkona idean yhdeltä tuttavalta ja satuinpa saamaan monitoimikoneenkin tuossa viime viikolla entiseltä työkaverilta pilkkahintaa :DD

Alla pirkan ohje

VÄRIKÄS LETTILEIPÄ

(15 viipaletta)

Ainekset:

Iso reseptikuva
2 1/2 dl vettä
25 g hiivaa
1 tl suolaa
1 1/2 rkl siirappia
2 dl sämpyläjauhoja
1/2 dl juoksevaa margariinia
2 rkl etikkapunajuurien lientä
4 rkl pakaste pinaattia
noin 4 dl hiivaleipäjauhoja
Voiteluun:
kananmuna

1. Liuota hiiva kädenlämpöiseen veteen. Lisää suola ja siirappi. Sekoita taikinaan sämpyläjauhot, 1 dl hiivaleipäjauhoja ja margariini.

2. Jaa taikinajuuri kolmeen yhtä suureen osaan ja kaada kukin omaan kulhoonsa. Värjää yksi taikinoista punajuuriliemellä punaiseksi. Sekoita toisen taikinan joukkoon sulatettu pinaatti, jolloin siitä tulee vihreää. 3. Jaa loput hiivaleipäjauhot näiden kolmen taikinan kesken ja vaivaa ne käsin taikinaan. Jatka vaivaamista kunnes taikina on kimmoisaa ja irtoaa kulhon reunoista. Pidä taikinat edelleen erillään. Anna taikinoiden kohota lämpimässä, vedottomassa paikassa leivinliinan alla kooltaan kaksinkertaisiksi.

4. Leivo jokaisesta taikinasta 35 cm tanko jauhoitetulla alustalla. Siirrä tangot vierekkäin leivinpaperin päälle uunipannulle.

5. Rutista tankojen toiset päät yhteen ja käännä alustaa vasten. Letitä tangot niin, että siirrätaina vuoronperään vasemman ja oikean puolen ulommaisen

tangon keskelle keskimmäisen tangon yli.

6. Anna leivän kohota leivinliinan alla noin 20 minuuttia. Voitele pitko munalla.

7. Paista 200-asteisen uunin keskitasolla noin 20 minuuttia.

Avatar
pipari
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 985
Liittynyt: 20 Syys 2008, 11:48
Paikkakunta: Kemi

Re: Ruokalahjat

Viesti Kirjoittaja pipari » 24 Loka 2008, 23:56

En tiedä teenkö tänävuonna muille kun vanhemmille viemisiksi aattona.. karkkia meinasin tehdä :) Olen kyllä joskus leiponut kakkuja,pipareita, marmeladi karkkeja ja daimia.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lahjavinkit”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa