Mikä on sinulle Joulussa tärkeintä?

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Mikä on sinulle Joulussa tärkeintä?

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 25 Syys 2019, 09:18

Tunnelma

Se rakentuu monista asioista,
koristeista, valoista, ilosta ja ihmisistä.

Avatar
Jassi
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 122
Liittynyt: 03 Syys 2011, 18:07

Re: Mikä on sinulle Joulussa tärkeintä?

Viesti Kirjoittaja Jassi » 25 Syys 2019, 21:35

Oma top 5 luultavasti näyttäisi tältä:
1. Joulun odotus
2. Lepo ja nautiskelu
3. Lasten riemu ja lasten kanssa tehtävät joulupuuhat
4. Perinteet
5. SUKLAA :nam: :lol:

Olen ajatellut, että olen tavallaan aika onnekas, että satun olemaan jouluhöperö. Olisi kovin tylsää viettää joulua vain muutama päivä. (en siis toki arvostele, kukin viettää joulua haluamallaan tavalla) Kun sitä on kerran mahdollisuus viettää monta kuukautta. :hip: :tanssi: :lol: Nautin valtavasti näistä syksyn tuomista jouluisista ajatuksista ja siitä riemusta, joka tulee kun näen jotakin vähänkin jouluun liittyvää. :inlaav: otan tavallaan varaslähdön joulun viettoon ja nautin joka hetkestä. :laav:

Avatar
JapeTonttu
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 865
Liittynyt: 07 Loka 2015, 21:43
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Mikä on sinulle Joulussa tärkeintä?

Viesti Kirjoittaja JapeTonttu » 29 Syys 2019, 11:15

1. Rauha
Jos jouluna stressaan tai tulee riitoja niin se vie joulimieleni kokonaan.
2. Tunnelma
Joulun täytyy tuntua joululta. Perinteet ovat auttaneen tunnelman saamisessa, myös lumi. Eniten varmasti nyt jännittää, että saanko tunnelman oikeaksi kun jouluni muuttuu.
3. Perinteet
Iso osa vaikuttaa juurikin tuon tunnelman luontiin. Perinteisiin kuuluu tietyt ruuat, koristeet, lahjat, kortit, aikataulut, piiretyt.. Myös uusia perinteitä varmasti nytten luodaan.
4. Lumi
Pohjoisen likkana musta joulu ei mulle kelpaa. Silloin laitan verhot ikkunoiden eteen. Jouluun kuuluu hanget ja kinokset. :lumi:
5. Jouluelokuvat/piirretyt
Joulu ei tunnu minusta joululta jos aattoa ei aloita Kuumalla Linjalla ja lahjoja avata Samu Sirkan Joulutervehdyksen aikaan. Must katottavia aattona on myös Lumiukko, The Joulukalenterin viimeinen jakso ja illan muuttuessa yöksi Mikki Hiiren Jouluaatto.
6. Ruoka jota syödään vain jouluisin
Eli kylmä- ja lämminsavuporo, kalamössö, tortut, piparit ja joulusuklaat mitä onkin montaa eri sorttia
7. Odotus
Joka kestää koko syksyn, alkaa joskus jopa kesälläkin
8. Joulukalenteri
Se, että joka aamu saa avata yhden luukun. Liittyy kyllä vahvasti tuohon odotukseen.
9. Joululaulut
Joita tulee kuunneltua marraskuusta asti
10. Kauppojen jouluosastot
Joissa voi ihailla koristeita, lahjoja, ruokia ym...

tonttutomera
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 548
Liittynyt: 27 Loka 2017, 21:12

Re: Mikä on sinulle Joulussa tärkeintä?

Viesti Kirjoittaja tonttutomera » 21 Marras 2019, 21:03

Minulle tärkeintä on tunnelma. Ja se tunnelma syntyy odotuksesta. Erään viisaan miehen sanoja lainatakseni; odotus on parempi kuin täyttymys.

Avatar
Hyasintti
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 90
Liittynyt: 07 Marras 2018, 13:55

Re: Mikä on sinulle Joulussa tärkeintä?

Viesti Kirjoittaja Hyasintti » 19 Joulu 2019, 21:35

Joulurauha ja tunnelma :kynde: :laav:

Avatar
tonttu76
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4536
Liittynyt: 25 Syys 2015, 13:43
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Mikä on sinulle Joulussa tärkeintä?

Viesti Kirjoittaja tonttu76 » 19 Joulu 2019, 22:24

Tunnelma :kynde:

Avatar
Lyhty
Tonttu
Tonttu
Viestit: 193
Liittynyt: 27 Loka 2014, 15:09

Re: Mikä on sinulle Joulussa tärkeintä?

Viesti Kirjoittaja Lyhty » 23 Joulu 2019, 07:17

1. Läheiset ja heidän kanssaan joulun vietto.
2. Tunnelma
3. Joulukuusi
4. Jouluruoka
5. Kynttilät
6. Joulukukat
7. Joulun taika
8. Joulumusiikki
9. Joulun tuoksut (ruoat, kuusi, kukat jne)
10. Lahjat

Avatar
Punakettu
Tonttu
Tonttu
Viestit: 137
Liittynyt: 07 Heinä 2013, 11:18
Paikkakunta: Espoo

Re: Mikä on sinulle Joulussa tärkeintä?

Viesti Kirjoittaja Punakettu » 23 Joulu 2019, 07:39

1. Perhe
En pystyisi viettämään joulua ilman perhettäni. Kumppanien luona ei koskaan ole aattona oltua, sillä minulle aatto on ollut aina aikaa perheen kanssa.

2. Perinteet
Minulle joulussa yksi ihanimmista asioista on asioiden toistuvuus; pysyvyyden tunne kun muu maailma muuttuu. Tietenkään joka joulu ei ole samanlainen, mutta ne pienet tietyt rutiinit jotka toistuvat, tekevät joulusta niin ihmeellisen.

3. Ruoka
Jouluruokaa tarjoo kunnon väki.... Joka joulu mietitään, mitä otetaan kokeiluun ja mistä voisi luopua. Minulle ei ole tärkein asia ruuassa se, mitä kaikkea sitä nyt onkaan pöydässä vaan se, että sitä tehdään yhdessä ja ruokailu on tunnelmallinen ja lämmin tapahtuma. Tottakai pidän enemmän perinteisestä jouluruoasta, mutta vaikka tarjolla olisi vain lihapullia ja perunamuusia, itse ruokailun kauneus antaisi tämän anteeksi (ainakin melkein)

tallilyhty
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 53
Liittynyt: 24 Syys 2017, 14:18

Re: Mikä on sinulle Joulussa tärkeintä?

Viesti Kirjoittaja tallilyhty » 10 Tammi 2020, 13:50

Punakettu kirjoitti:
23 Joulu 2019, 07:39
1. Perhe
En pystyisi viettämään joulua ilman perhettäni. Kumppanien luona ei koskaan ole aattona oltua, sillä minulle aatto on ollut aina aikaa perheen kanssa.

2. Perinteet
Minulle joulussa yksi ihanimmista asioista on asioiden toistuvuus; pysyvyyden tunne kun muu maailma muuttuu. Tietenkään joka joulu ei ole samanlainen, mutta ne pienet tietyt rutiinit jotka toistuvat, tekevät joulusta niin ihmeellisen.
Nämä listaamasi asiat iskivät minuunkin. Tänäkin vuonna tuli mietittyä tuota, että josko monivuotinen kumppanini osallistuisi perheeni joulunviettoon tai minä menisin hänen perheensä luo. Entä jopa ihan oma joulu omassa kodissamme? Ei. Ei vielä tänäkään jouluna. Katsotaan sitten joskus. ;) Mitä perinteisiin tulee, koen ne tosi tärkeäksi myös. Pyhien ohjelma kuuluu mennä totutun mukaan ja kaikilla on ne omat pienet ja suuremmat vastuualueensa. Sellainen tietynlainen vanhanaikaisuus kuuluu jouluuni. Koen lehtien ja blogien ”modernit” jouluruokaohkeet ja -joulusisustukset hyvin vieraiksi. Tai siis en koskaan edes leikittele ajatuksella että tekisin joulupöytään jotain marokkolaista ruokaa, vaikka se hyvää onkin.

Joulun odottaja
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 61
Liittynyt: 31 Touko 2020, 13:30

Re: Mikä on sinulle Joulussa tärkeintä? Joulun odottaja

Viesti Kirjoittaja Joulun odottaja » 20 Kesä 2020, 15:04

Jouluinen tervehdys kaikille :hei: :xmas:

Täällä uutena joulukeskustelupalstan rekisteröityneenä jäsenenä Joulun odottaja-nimimerkki kirjoittaa ensimmäistä viestiään tälle palstalle :roll:, apua mitenköhän sujuu?!

Nyt on juhannuspäivä ja helle, mutta jouluiset asiat silti ovat mielessä. Tämä on ihana keskustelusivusto, olen jo vuosia käynyt ympärivuoden tätä lukemassa ahkerasti, mutta en ole rohjennut itse kirjoittaa ennen kuin nyt :oo.

Minulle kymmenen tärkeintä asiaa satunnaisessa järjestyksessä joulussa ovat :

1) Ettei tervitsisi olla töissä jouluna ja ihanaa olisi, jos saisi aaton ja joulupäivien lisäksi välipäivät vapaata. Monesti olen ajatellut, että olisi todella, todella ihanaa, jos saisi koko joulukuun olla töistä pois ja nauttia joulunajan tunnelmasta ja valmistaa joulua rauhassa ja tunnelmoiden
2) Joulun sanoma, sen muistaminen miksi joulua vietetään
3) Joulukuusi ja sen sekä koko kodin joulukoristelu
4) Kaikkien jouluruokien valmistaminen itse alusta - alkaen (laatikot, leivät, kalat, karjalanpiirakat, leivonnaiset ym.) Vaikka joka joulu on yleensä ollut kova kiire ja väsymys kun kaikki "pitää" värkätä itse, niin silti haluan sen tehdä, koska siitä tulee minulle joulun tuntu
5) Jouluaaton aattoillan matka 40km päähän mummon ja papan haudalle, jonne ajomatkasta noin puolet on katuvalotonta tietä. Se tunnelma on jotenkin erityinen. Hieno on, jos on tähtikirkas taivas tai lunta kun teemme tuon matkan.
6) Aatonaattoiltana puolison kanssa kahden syöty "oma jouluateria"
7) Aatto vietettyä vanhempieni ja puolison äidin kanssa, jolloin syömme meillä ja sitä ennen joulusauna. Illalla vielä toinen hautausmaakiertue lähempänä oleville sukulaishaudoille
8) Kynttilät sisällä ja ulkona, tervasoihdut, lumi ja tähtitaivas
9) Joulupäivän vietto vanhempieni luona
10) kaikki jouluun liittyvät tuoksut kuten hyasintti, paistuva joulukinkku, glöki...

:woohoo:

Listassa taitaa olla yli kymmenen asiaa jo, kun yhteen kohtaan sain tungettua useamman tärkeän asian :slam: Tuntuu vain, että niin kovin moni jouluun liittyvä asia on niin tärkeä, ettei osaa rajata niitä (eikä edes halua) :lmao:

Tässäpä tälläinen lista, kiva oli lukea toisten tärkeitä joululistoja... :syksy:

... Kohta niitä kaikenlaisia listoja saadaan taas alkaa suunnittelemaan ja kirjoittamaan enemmänkin :tanssi:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa