Joulusiivous

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Pakkanen
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 339
Liittynyt: 17 Loka 2010, 14:51

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja Pakkanen » 22 Marras 2017, 11:29

Meillä siivotaan jouluviikolla ihan perussiivoukset eli matot pihalle, imurointi, lattioiden pesu ja pölyjen pyyhintä. Siivouksen yhteydessä laitan ylimääräiset tavarat(jotka ei siis tarvitse olla esillä) laatikoihin, että saa kukat ja liinat laitettua jouluksi esille. Siivous ajoitetaan yleensä muutama päivä ennen joulua ja sitten aatonaattona viimeiset imuroinnit ja tarvittaessa pikainen pölyjen pyyhintä.

Muuten olen tässä syksyn aikana siivonnut jo keittiön kaapit ja vielä pitäisi uuni pestä ja jos ehdin niin lasivitriini kaipaisi myös siivousta, kun on niin pölyinen ja se näkyy ulospäin, että on pölyinen. Mutta en ota stressiä siitä sen kummemmin, siivoan jos ehdin. Tänään pesen jääkaapin. Sauna tietenkin pestään myös puhtaaksi jouluksi.

Avatar
Joulutonttu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 5004
Liittynyt: 23 Elo 2007, 19:10
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu » 26 Marras 2017, 22:01

Täytyy vielä kommentoida, kun nyt olen nyt noita kaappeja ja laatikoita siivonnut sitä tahtia kun jaksan/viitsin, niin ihan hyvä vaan, että ne tulee katsottua läpi, nyt tähän menessä roinaa on lentänyt roskiin jo kolme isoa muovikassillista :lol: ja se, että keittiöstä olen saanut katsottua vasta kaksi kaappia :lol: Toki en tätä miellä kyllä joulusiivoukseksi, koska joulusiivouksen teen vasta jouluviikolla.

Eli omaan joulusiivoukseen kuuluu ihan perus siivous (imurointi, lattian pesu, pölyt, wc:n pesu). Mattojahan meillä ei missään ole, niin niitä ei tarvitse edes tampata.
Myös vuodevaatteet tuuletetaan ja vaihdetaan puhtaat petivaatteet. Ja yleensä vielä aatoaattona olen imuroinut, koska sitä roskaa vaan tulee ja kuitenkin tuolloin tulee vielä vähän leivottua, niin jauhopölyä joka paikassa.
Joulun alla olen muutenkin aika tarkka siitä, että ylimääräistä tavaraa ei mihinkään kaappien päälle kerry ja että koti on siisti. Tämä on varmaan lapsuudesta jäänyt jotenkin mieleen, että koti on jouluna oltava siisti ja tavarat paikallaan.
Joululiinat ja muut tekstiilit olen laittanut jo ennen joulua hyvissä ajoin.
Nyt mietin, että joko laittaisin sänngyn päälle jouluiset tyynynpäälliset :hmm:

jokin
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Elo 2014, 11:34

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja jokin » 27 Marras 2017, 12:50

Jouluradio raikaa, pientä siivousta ja tavaroiden läpikäymistä. Pientä koristelua lasten kanssa pitänee tehdä, kuusi koeponnistettu ja kunnossa näyttää olevan. Ehkäpä mukavaa leipomista?
Fiilistelyä joka tapauksessa, lapset katsovat kaverin kanssa Madagaskarin joulua.

Tästä se lähtee! :hei:

Mila
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 981
Liittynyt: 25 Kesä 2012, 23:04

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja Mila » 02 Joulu 2017, 12:32

Tänään aloitettu joulusiivous, sohvien päälliset pesussa :jouulu:

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja Katikki » 02 Joulu 2017, 14:46

Kirjahyllyjen ja paperipinojen kimpussa, ikkunat pesty :peukku:

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja Katikki » 16 Elo 2018, 10:59

Nostetaas tämäkin ketju tänne tämänvuotisiin keskusteluihin!

Joku oli jo mielestäni aloittanut joulusiivouksen tallilta (Shara?)... Entäs muut?

Mulla suunnitelmissa lomiltapaluusiivous viikonloppuna, se on aina tarpeen kun pojat on pitäneet huushollia pari viikkoa keskenään :roll: :lol: Samassa yhteydessä ajattelin vihdoin pestä ikkunat, meillä maalla ne ei likaannu liikenteen pölystä vaan ötököistä ja siitepölystä, eli jos nyt pesen kaikki pinnat ja välit, ei todennäköisesti tarvitse pestä enää ennen joulua uudestaan - onneksi on nykyään niitä lasinpesusuihkeita, joilla saa äkkiä koirien nenäviirut ja lapsenlapsen tassunjäljet pois paikallisesti :woohoo:

Muuten on ihan vielä miettimättä kaikki... Edellisvuosien joulujen muistilistat esille kotikirjasta, niin ei tartte edes miettiä, alkaa vaan hosua :oo

Avatar
Joulusilli
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 47
Liittynyt: 21 Marras 2020, 06:35

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja Joulusilli » 04 Joulu 2020, 21:31

Meillä imuroidaan normaalisti pari kertaa viikossa ja pyyhitään lattiat ja pölyt kerran viikossa, veskit siivoan pari kertaa viikossa. Tänä vuonna nämä tehdään varmaankin joko 22.12 tai 23.12. Toivon, että aattona ei tarvitsisi edes imuroida, mutta ei se toisaalta kauaa vie, jos keittiön ja ruokatilan + eteisen vetäisee pikaisesti imurilla.

Kuiva-ainekaapit pitää kyllä käydä läpi vielä varmaan nyt viikonloppuna, jääkaapin siivosin marraskuun lopulla, mutta ehkä joudun siivoamaan sen vielä kertaalleen, jos tulee epäjärjestystä. Ikkunoita en ehkä jouluksi pese, en myöskään järjestä vaatekaappeja, koska olen niistä huolehtinut aiemmin syksyllä. Kylppäri tulee pestyä vielä pari kertaa ennen joulua. Sauna olis kiva ehtiä kuurata ennen joulua, vaikka tuskin joulusaunaan mennään. Ei haittaa, jos se siirtyy joulun jälkeen. Kovasti on puuhaa vielä, kun alan miettiä :jouulu: Meillä tosin normaalistikin siivotaan aika usein ja on ihan puhdasta ja kamat paikoillaan pääosin, joten hätätilassa saadaan huusholli tavallisella viikkosiivouksellamme sellaiseen kuntoon, että suostun laittamaan koristeet. Ja jos tekee tosi tiukkaa ehtiä, panostan mieluummin ruokiin ja annan maustelaatikon olla sekasorron vallassa :mrgreen:

Wilma
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 118
Liittynyt: 28 Heinä 2020, 21:27

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja Wilma » 04 Joulu 2020, 23:04

Joulusiivous täälläkin aloitettu jo lasten lelujen raivaamisella, eli hajonneet lelut roskiin ja niillä millä ei oo kuukausiin leikitty, on joko annettu pois tai ne odottaa kirpparipöytää. Samoin vaatekaapit käyty läpi ja nyt menossa kuiva-ainekaappien siivous.

Uuni tarkoitus pestä huomenna ja jääkaappi tuli pestyä jo pari kuukautta sitten kunnolla. Sauna odottaa myös pesua. Sinne onkin ostettu jo uusi laudeliina odottamaan joulu saunaa.

Muuten mennään ihan normi siivouksella joulun alla. Tätä ennen pyrin kyllä siivoamaan joka nurkan kunnolla.
Jouluviikolla sitten joululakanat sänkyihin ja aatonaattona joutunee vielä imuroimaan.
Tänä vuonna pyrin, että joulun viettoon pääsee rauhoittumaan aatonaattona jo hyvissä ajoin, eikä tartte yömyöhään asti tehdä ja valmistella mitään.

Avatar
Joulusilli
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 47
Liittynyt: 21 Marras 2020, 06:35

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja Joulusilli » 17 Joulu 2020, 06:09

Eilen aloitettiin ”virallinen” joulusiivous käymällä läpi kuiva-ainekaapit ja -laatikot. Kummasti sinne oli taas kertynyt vanhentunutta kamaa ja kaikkea pikkuroskaa. Toinen jääkaapeista (kasviksille ja hilloille ym. varattu) saatiin niin ikään siivottua. Tänään kohteina saunan lattia ja peilikaappien ovet normaalin viikkosiivouksen lisäksi. Pakko siivota tällä tavalla paloina, koska koko ajan pyörii se normiarki ruoanlaittoineen ja pyykkihuoltoineen. Minulle on tärkeää myös päästä säännöllisesti juoksulenkeille, ettei pää pimahda..

Tein eilen tarkan siivouslistan, mihin laitoin jokaisen pikkuhommankin ylös. Olen sitä varten yrittänyt etsiä netistä useaan otteeseen, mitä kaikkea ihmisillä on tapana siivota jouluksi, ja aloin tuntea itseni todella vanhanaikaiseksi, kun pääosa ohjeista oli just sellaisia, että ei kannata siivota kuin sen verran kuin itse haluaa ja että pipareiden tuoksu tuo joulun eikä villakoirat haittaa. Tottahan tämä on, mutta entä jos tykkää siivota, järjestää ja nauttia puhtaasta kodista..? :see:

Avatar
Katikki
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3249
Liittynyt: 30 Syys 2014, 19:30

Re: Joulusiivous

Viesti Kirjoittaja Katikki » 17 Joulu 2020, 07:12

Joulusilli, kyllä meillä siivotaan jouluna erityisen hyvin, koska jotenkin kunnon siivous joulumusiikkeineen taustalla on ainakin mulle olennainen osa jouluun laskeutumista, ja joulu tuntuu kahta juhlavammalta kun koti tuoksuu raikkaalta ja säihkyy, vaikka vain sen päivän :lol: Usein oikein pidennän vähän siivousväliä juuri ennen joulua, jotta eron oikein kunnolla huomaa!! :lmao: :thud:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa