Joulukuusi

Tunnelmallisten joulukeskusteluiden kotipesä.
Vastaa Viestiin
Avatar
Joulutähti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2627
Liittynyt: 24 Elo 2007, 07:06

Joulukuusesi

Viesti Kirjoittaja Joulutähti » 27 Syys 2011, 10:51

Yleisön pyynnöstä yksi yleinen aihe JOULUKUUSESTA!

Seuraavat vanhat keskustelut lukittu ja siirretty arkistoon:
Milloin koristelet joulukuusen?
Kuusen valot, kirkkaat vai värilliset vai oikeat kynttilät?
Aito vai muovinen?
Kuka määrää joulukuusen paikan?

Tänne siis voitte jatkaa keskustelua ylläolevista aiheista ja kaikesta muustakin joulukuuseen liittyvästä.

Avatar
athella
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2134
Liittynyt: 04 Heinä 2009, 15:43
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Joulukuusesi

Viesti Kirjoittaja athella » 27 Syys 2011, 21:54

Jee! :hei:

Eli aloitetaan sitten. En oikestaan edes muista koska meillä olisi viimeksi ollut aito kuusi. Tykättiin siskon kanssa pienempänä koristella kuusta perusteellisesti ("Mää paan pallon, otan pallon pois, mää paan pallon, otan pallon pois...") ja taisi se pariin otteeseen kaatuakin. Ehkä vanhemmat totesivat, että muovikuusi on turvallisempi tapaus. :lol: Sitä paitsi laadukas muovikuusi on kestävä hankinta. Kotikodin muovikuusi on ollut oikeasti kohta varmaan sen 20 vuotta ja näyttää edelleen hyvältä!

Muovikuusi löytyy siis omasta tuvastakin. Yksinäni asuessani minun kotiini ei isoa kuusta mahtunut, joten hankin sellaisen 140cm korkean (joka saattaa olla btw myynnissä, jos jotain kiinnostaa...). Ikuisuuden olen halunnut sellaisen 170cm korkean kuusen, jossa on käpyjä. Olen niitä joka vuosi ihastellut ja tänä vuonna, kun tilaakin löytyy, aion sellaisen hankkia.

Lisää kuusen koristeita pitää siis hankkia, ainakin kynttilät menevät uusiksi. Ei pidä ostaa niitä halvimpia mitkä löytyvät. Kuusi koristellaan luultavasti hyvissä ajoin. Haluan nauttia siitä ennen kuin lähden kotikotiin joulun viettoon.

Tältä on näyttänyt minun joulukuuseni aikaisemmin:

Kuva

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Joulukuusesi

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 28 Syys 2011, 09:07

....................................

Avatar
pikkukettu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 465
Liittynyt: 04 Marras 2007, 13:28

Re: Joulukuusesi

Viesti Kirjoittaja pikkukettu » 28 Syys 2011, 09:56

Ai kauhee tuota Kuusipuun kuusta. :mrgreen: Mutta onneksi jouluyönä oli ihme tapahtunut. :lol:

Meillä on aina ollut aito kuusi.Vaikka olenkin jonkinverran allerginen kuuselle ja joulunpyhät menee kevyessä nuhassa, niin aidosta kuusesta ei luovu, ellei ole aivan pakko.

Kuusen hankinta on meillä miehen vastuulla. Ohjeeksi annan, että samanlainen kuin edellisenäkin vuonna ja joka vuosi mies on tuonut meille todella kauniin kuusen. Viime vuonna mies toi kuusen Ranualta saakka tänne Joensuun lähelle. :razz:

Kuusi tuodaan sisälle aatonaattona. Ensin kuusi pääsee jäätävän kylmään suihkuun muutamaksi tunniksi. Illalla kuusi asetellaan jalkaan ja latvaan laitetaan latvatähti. Latvatähden laittaminen illalla on perinne minun lapsuudenkodistani ja olen jatkanut sitä nyt omassa kotonani.

Kuusenalusmatto on äitini, Kuusipuun, tekemä. Tosin se ja kuusenjalka ovat minun ja siskoni yhteisiä niiltä ajoilta kun asuimme yhdessä opiskelija-asunnossamme. Menee tavarat jakoon jos siskoni päättää tänä vuonna laittaa joulukuusen.

Jouluaattoaamuna kuusi sitten koristellaan. Ensin laitetaan kynttilät, ukkini vanhat sähkökynttilät. Kynttilöiden jälkeen asetellaan nauhat, kauniit kiiltävät hopeanauhat. Jostain syystä yksi nauha on aina saatava omaan päähän koristelun ohessa. Ehkä se on sitä katkeruutta kun en saanut olla se enkeli joulukuvaelmassa ala-astella. :lol: Nauhat pyritään laittamaan aina niin, että nauha menee jokaisen kynttilän edestä. Lopuksi kuusen laitetaan pallot. Lapsetkin ovat innolla mukana koristelemassa kuusta. Kuusen pallot ovat kaikki Weisten; hopeisia, valkoisia, läpinäkyviä, mustia sekä tietenkin punaisia. Jokaisessa pallossa täytyy olla kimalletta. Ja lapset laittavat joka vuosi itse omat "Babys first christmas"-pallonsa kuuseen. Pallojen lisäksi kuuseen pääsee joka vuosi minun vanha tyttö-koriste, paraatipaikalle latvaan lähelle latvatähteä.

Kuusi koristaa kotiamme yleensä uudenvuoden päivään saakka. Useana vuonna mies on lähtenyt työmatkalle heti uudenvuoden jälkeen, joten kuusi on pitänyt heittää pois ennen sitä ettei se homma jää yksin minulle. Joskus kuusi on saanut olla loppiaiseenkin saakka.

Kuusta kastellaan meillä sokerivedellä (kuten tuolla edellisessä ketjussa tästä puhetta olikin), eikä meidän kuuset ole koskaan pudottaneet mitenkään paljoa neulasia, vaikka lapsetkin tykkäävät käydä kuusta räveltämässä aina välillä.

Meillä on niin pieni olohuone, että kuuselle on vain yksi mahdollinen paikka. Olohuoneen nurkassa, hieman ikkunan edessä. Tieltä joudutaan purkamaan "tietokonepöytä". Mutta siinäpä kuuselle on hyvä paikka, näkyy hieman ulos ja kuusta voi ihailla sohvalta. Ja kuusi näkyy heti kauniisti edessä kun olohuoneeseen astuu. Eikä kuusi ole missään kulkuväylän vieressä, jossa siihen osuisi vähän väliä kun ohi kävelee.

Kuva

AdiraGee
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3296
Liittynyt: 28 Elo 2007, 13:37
Paikkakunta: E-Karjala

Re: Joulukuusesi

Viesti Kirjoittaja AdiraGee » 28 Syys 2011, 10:24

Höh! saako olla eri mieltä yleisön kanssa :-|

En tykkää kun kaikki asiat sullotaan samaan ketjuun, eri ketjut on rikkaus ja helpottaa selaamista... imho

Avatar
Joulutähti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2627
Liittynyt: 24 Elo 2007, 07:06

Re: Joulukuusesi

Viesti Kirjoittaja Joulutähti » 28 Syys 2011, 17:26

AG, päätimme kokeilla tällaista vaihteoehtoa, kun kysely-tyyppisten aiheiden koettiin rajoittavan keskustelua. Tarkoituksena ei toki ole ympätä kaikkia yksittäisiä kyselyjä laajemman otsikon alle, vaan testata miten laajemmat aiheet saavat jutustelua aikaan.

Lisää keskustelua palstalle -keskustelu löytyy täältä.

Avatar
athella
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2134
Liittynyt: 04 Heinä 2009, 15:43
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Joulukuusesi

Viesti Kirjoittaja athella » 28 Syys 2011, 19:05

AdiraGee kirjoitti:Höh! saako olla eri mieltä yleisön kanssa :-|

En tykkää kun kaikki asiat sullotaan samaan ketjuun, eri ketjut on rikkaus ja helpottaa selaamista... imho
Toki saa olla eri mieltä. Itsestä tuntui vaan hassulta kun oli neljä keskustelua periaatteessa samasta aiheesta, vähän eri näkökulmista vaan.

Takaisin aiheeseen. Hieno ihme kuusipuun kuusipuulle (pun intended :mrgreen: ) tapahtunut. En varmaan jaksaisi tätä nykyä hoitaa aitoa kuusta, mikäli jotain ongelmaa siitä koituisi. Olen niin tottunut muovikuusen helppouteen. :jouulu:

Avatar
Tyyris-Tyllerö
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 83
Liittynyt: 08 Loka 2008, 09:32
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Joulukuusesi

Viesti Kirjoittaja Tyyris-Tyllerö » 28 Syys 2011, 19:28

Onpas pikkuketun kuvassa kaunis kuusi!

Avatar
nonna
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 2757
Liittynyt: 23 Loka 2007, 12:47
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Joulukuusesi

Viesti Kirjoittaja nonna » 28 Syys 2011, 19:48

Kuva

Hei, minä olen nonna, täysi kuusinatsi. ( :mrgreen: )

Kuusi pitää olla ja sen pitää olla aito ja tietyltä kuusisedältä ostettu. Mieluiten jalokuusi ja hieman hopeanhohtoisilla neulasilla. Tarpeeksi kapoinen tähän meidän pieneen kotiimme ja vahvat oksat katsotaan ehdottomasti eduksi, jotta kuusi jaksaa kantaa koristeensa kauniisti vaikka sen neljä viikkoa.
Kuusen pitää olla myös persoonallinen. Silmäthän siinä menisivät kieroon, jos kuusesta ei löytyisi yhtään kaljua laikkua tai väärään suuntaan sojottavaa oksaa. Onneksi meillä on meidän kuusisetä joka ei naureskele vaikka käymmekin valkkaamassa kuusen jo lokakuussa.

Avatar
pikkukettu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 465
Liittynyt: 04 Marras 2007, 13:28

Re: Joulukuusesi

Viesti Kirjoittaja pikkukettu » 28 Syys 2011, 20:20

Tyyris-Tyllerö kirjoitti:Onpas pikkuketun kuvassa kaunis kuusi!
Kiitos. Tuo on kyllä omastakin mielestä yksi kauneimmista joulukuusista mitä olen nähnyt. :inlaav:

---
Meidän joulukuusen täytyy ehdottomasti näyttää aidolta metsäkuuselta. Ja sellaisiahan meidän kuuset ovat aina olleetkin. :smile: Latvakuusi ei kelpaa, eikä varsinkaan mikään Tanskalainen viljelty kuusi! :shock:

Tässä meidän joulukuusi vm. 2008

Kuva

Onhan tuo kuusen koko näköjään kasvanut vuosien saatossa. Samaa tahtia kuin perheen koko. :razz:

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Joulukeskustelu”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa