Lahjojen määrä

Täällä voit jakaa niin käsityöohjeita kuin neuvoja siitä, mitä kannattaa ostaa 1- tai 10 vuotiaalle kummipojalle/tytölle joululahjaksi, tai sille kummin serkun kaimalle, mummoja unohtamatta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tuike
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 490
Liittynyt: 13 Elo 2012, 17:27

Re: Lahjojen määrä

Viesti Kirjoittaja Tuike » 04 Syys 2013, 22:04

Anewielh kirjoitti:Meillä on kyllä aina ihan hirvittävän paljon paketteja, vaikka meillä ei vietä joulua yksikään lapsi... :oops:

Minä rakastan lahjojen hankkimista ja antamista, ja niin näyttävät rakastavan muutkin (ainakin lahjojen määrästä päätellen)... Eli nykyiselläkin mittapuulla mitattuna meillä on kyllä jouluisin paljon paketteja, ehkä vähän turhankin paljon. Onneksi kukaan ei kuitenkaan pidä lahjoja pääasiana, se lienee tärkeintä!
Kuin lukisi itsekirjoittamaa tekstia :kiirus:

Avatar
jouluhullu ainainen
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 50
Liittynyt: 17 Marras 2012, 11:30
Paikkakunta: joulumaa

Re: Lahjojen määrä

Viesti Kirjoittaja jouluhullu ainainen » 05 Syys 2013, 09:08

Itsehän olen ihan alle 15v... Mutta minun pakettikasassani on pienempänä ollut varmaan 15 pakettia, ja nytkin on väistämättä se 10. Itse tykkään kanssa lahjoa perheenjäseniä ja muutenkin läheisiä. Lahjoista ei tule valtavia kustannuksia, koska teen melkeinpä kaiken ihan itse. Olen ainoa lapsi, joten sisaruksiakaan ei tarvitse muistaa. :see: Vanhemmat saavat n. 4-6 pakettia molemmat. Ja koira saa kanssa pari pakettia ja pupu saman verran. :laav:

Avatar
Eneri
Tonttu
Tonttu
Viestit: 143
Liittynyt: 05 Syys 2013, 19:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lahjojen määrä

Viesti Kirjoittaja Eneri » 06 Syys 2013, 13:38

Aloitan nyt syyskuussa esikoisen synttäreiden jälkeen sen, että kaikki pakollinen ostettava meneekin lahjakassiin jouluksi. Jos pitää tammikuun pakkasille hankkia vaatetta, niin nekin paketoin. Lahjoja tulee hurjan paljon, mutta toisaalta tykkään tosi paljon lahjojen avaamisesta, eikä itsellenikään yksi paketti riittäisi.

Avatar
kilahwi
Tonttu
Tonttu
Viestit: 126
Liittynyt: 27 Elo 2013, 16:47

Re: Lahjojen määrä

Viesti Kirjoittaja kilahwi » 07 Syys 2013, 06:42

Meillä on äiti jo sanonut monta vuottea, että ensi jouluna jokainen saa vain yhden lahjan, mutta kuinkas sitten kävikään? aattoiltana kun lahjakorit kannetaan olohuoneeseen niin niitä löytyy monta koria kukkuraisillaan :D
On lahjojen määrä siitä vähentynyt kun olimme vielä pieniä lapsia, jolloin lahjojen saaminen oli se tärkein juttu. Pienempänä suutuin jos isosisko sai enemmän lahjoja, sillä eihän nyt isompi voi saada enemmän kuin pienempi! :D nykyään lahjojen määrä ei ole niin oleellista, vaan sisältö ja se että joku on nähnyt vaivaa lahjan miettimisessä ja etä se on minulle oikein sopiva lahja (: toisaalta tykkään hirveästi saada ja availla paketteja, joten mitä enemmän niin sen parempi :p toisaalta, pidän kyllä lahjojen antamisesta yhtälaila, joten niitäkin tulee tehtyä (:

Avatar
pipari
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 985
Liittynyt: 20 Syys 2008, 11:48
Paikkakunta: Kemi

Re: Lahjojen määrä

Viesti Kirjoittaja pipari » 07 Syys 2013, 10:41

Itse ostan lahjoja miehelle,vanhemmilleni, sisaruksilleni pari-kolme henkeä kohden.
Kummipojille yleensä jotain mitä ovat toivoneet, yleensä yhden paketin toivomaansa ja yhden jotain käytännöllistä, kuten sukkia, vaatteita.
Mummot ja papat saavat jotain yhteistä kivaa paketin verran ja suklaata lisäksi.
Ystäville menee yleensä paketti/ystävä.
Palstalainen saa yhden lahjan myös. :)

Avatar
Elina
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 110
Liittynyt: 27 Elo 2008, 17:43

Re: Lahjojen määrä

Viesti Kirjoittaja Elina » 07 Syys 2013, 21:17

Aikuisten lahjat ovat minusta aika toissijaisia. Jotain on kiva antaa ja saada, mutta riittää yksi per aikuinen, ja nekin vain lähimmille, kuten miehelle ja vanhemmille.

Lapsille taas... No, meidän lapset eivät juuri saa mitään uusia leluja meiltä vanhemmilta pitkin vuotta. Lahjat eivät ole se THE juttu, enkä niistä kohkaa koko syksyä, mutta on se tärkeää lapsille. Ja saakin olla. Meillä laatu ei korvaa määrää, vaan tärkeää on sekä laatu että jossain määrin määrä. En usko, että pieni lapsi arvostaa vaikka yhtä todella kallista lahjaa. Pitää olla mitä aukoa. Itsehän inhoan turhaa krääsää, joten lahjat ovat hyvin perinteisiä, tyyliin lautapelejä, duploja, junarataa, askartelutarvikkeita, pussilakanasetti, kirjoja jne. Mikään ei siis varmasti ole turhaa. Vauvojen ja pienten taaperoiden pakettiin käärin lähinnä käyttökampetta, kuten vaatetta, syöttötuolin yms. Isommille on tärkeää, että pienikin saa jotain.

Kunhan kasvavat, aletaan yhdessä miettiä mitä tarvitaan jne, ja silloin vaihtoehtona varmasti on saada esim se toivottu kännykkä tms, joten tämäkin tilanne elää. Yhtä lahjaa eivät silti tule ikinä saamaan, sillä yöpuku, kirja ja suklaa ovat sellaisia, joista ei luovuta vaikka "päälahja" olisi kuinka kallis!

Weba
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 426
Liittynyt: 08 Syys 2013, 12:32
Viesti:

Re: Lahjojen määrä

Viesti Kirjoittaja Weba » 08 Syys 2013, 21:57

Laskin juuri pikaiseen että tarkoitus olisi antaa ainakin 27 ihmiselle lahjat tänä vuonna, joten yksi paketti per nenä riittää ihan hyvin :oo Tykkään antaa lahjoja ja näin monta on vaan kertynyt ihan minun ja miehen vanhemmista, sisaruksista, sisarusten lapsista, kummilapsista ja lapsen kummeista sekä tietysti miehestä ja omasta pojasta. Oho, 28 siis, kun meidän pikkuinen on teitysti ennen joulua syntynyt :inlaav: Poika täyttää 3-v kohta ja hänellekin ollaan 1 tai 2 lahjaa hommattu vaan, lahjoja on silti ollut hänellä aina valtavasti, ettei kerkeä aattona kaikkia avata, mummot ja kummit ja muut sukulaiset pitävät siitä huolen.
Tänä vuonna ajattelin laittaa rahaa enemmän pojan joulukalenteriin ja jättää varsinaisen joululahjan hankkimatta, niin jakautuu vähän paketit. Ja haastava rooli uutena isoveljenäkin voipi helpottua, kun joulukalenterista paljastuu joka päivä jotain kivaa, kuten satukirja, jota voidaan yhdessä lukea, niin saa poika ihan omaa aikaa äitin kanssa.

Sopivaa lahjojen määrää hankala sanoa, mutta lapsia ajatellen, jos lapsi saa sen yhden tai kaksi eniten toivomaa juttua ja sitten muutaman pienen jouluisen jutun, kuten (satu)kirjan, villasukat ja suklaata tai muuta sellaista, niin olisi aika hyvä. Monesti kun lahjoja on iso läjä niin iso osa jää vähälle leikille seuraavan vuoden aikana...

Avatar
Lauralea
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 369
Liittynyt: 09 Syys 2013, 15:07
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Lahjojen määrä

Viesti Kirjoittaja Lauralea » 10 Syys 2013, 15:03

Me ostetaan lahjat yhteensä noin 15 ihmiselle. Yksi lahja per nenä, joskus ehkä kaksi. Omille annetaan yleensä kaksi tai kolme lahjaa kummallekin. Ja osa lahjoista on sellaisia, jotka annetaan yhteiseksi, kuten esimerkiksi herkkukori isovanhemmille.

Aattona kun katsoo sitä säkkien määrää, mitkä pukki mukanaan raahaa, niin alkaa hirvittää. Mutta loppujen lopuksi kun ne on jaettu, niin ihan inhimillisissä määrissä sitä kuitenkin pysytään. Lapset saa kumpainenkin arviolta noin 10-15 lahjaa. Osa paketeista pitää sisällään vaatetta ja muuta tarpeellista, joten lelujen määrä jää mielestäni ihan sopivaksi. :lahja:

Avatar
Konvehti
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 3498
Liittynyt: 04 Loka 2013, 12:28
Paikkakunta: Pk-seutu

Re: Lahjojen määrä

Viesti Kirjoittaja Konvehti » 07 Loka 2013, 14:02

Lapsille annetaan vähän yli viisi lahjaa, sisältää leluja, kirjoja ja pelejä. Lapset saavat sitten isovanhemmiltakin paketteja, yhteensä paketteja tulee siinä 10. Tai pyrin, että tulee max siinä 10. :see:

lapset saavat leluja synttäreiden ja joulun ulkopuolellakin, joten ei ole tarvetta ihan käsittämättömään määrään sitten jouluna. Huom! tämä tarve olisi siis minun puolella, kun en pysty olemaan ostamatta leluja :lahja:

Miehelle, vanhemmille ja appivanhemmille annan varmaan 1-2 lahjaa/hlö.

lumilapsi
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 39
Liittynyt: 14 Tammi 2013, 12:51

Re: Lahjojen määrä

Viesti Kirjoittaja lumilapsi » 07 Loka 2013, 22:35

Lapset saavat meiltä vanhemmilta yhden isomman lahjan per nuppi. Jotain pienempää voivat saada lisäksi, jos löytyy jotain tarpeellista ja kivaa. Krääsää en halua enkä vain paketoimisen takia. Mies saa yhden lahjan minulta ja minä häneltä. Sukulaisille annetaan yksi lahja per nuppi, lahjottavia sukulaisia on minun puolella yksi, miehen puolella 5. Lisäksi kolme kummilasta, jotka saavat meiltä lahjat.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lahjavinkit”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa