Lahjojen määrä

Täällä voit jakaa niin käsityöohjeita kuin neuvoja siitä, mitä kannattaa ostaa 1- tai 10 vuotiaalle kummipojalle/tytölle joululahjaksi, tai sille kummin serkun kaimalle, mummoja unohtamatta.
Vastaa Viestiin
Avatar
iimeli
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 14
Liittynyt: 08 Marras 2013, 21:05

Re: Lahjojen määrä

Viesti Kirjoittaja iimeli » 15 Marras 2013, 21:02

Meillä ollaan vähän kuin totuttu runsaaseen lahjavuoreen. Pienestä pitäen olen saanut aivan törkeästi lahjoja. Vanhempani ovat eronneet ja molemmilta puolilta on tullut hurjasti lahjoja. Isäni puolella on vielä suhteellisen paljon ostajiakin ja mummolassa vietetyt joulut ovat olleet aina tosi ruhtinaallisia...

Vanhemmiten olen tietenkin totutellut vähäiseen lahjamäärään ja oppinut arvostamaan niitä ei-niin-kalliita ja hulppeitakin juttuja. Kaikista eniten nykyään arvostan sitä, että lahjan antaja on hetken ajaksi pysähtynyt miettimään, mitä minä haluaisin, mikä minulle on tärkeää ja mikä voisi olla minulle sopiva lahja. Mielummin otan halvan, mutta käytännöllisen, tarpeellisen ja selvästi minulle osoitetun lahjan kuin kymmenen sadan euron lahjaa, joilla en tee mitään.

Hulppeanlaiset joulut lapsena aiheuttavat kyllä valitettavasti sitä, etten osaa lainkaan kontrolloida lahjojen määrää. Lapsia minulla ei ole, mutta esimerkiksi puoliskolle tulee osteltua vähän kaikenlaista tavaraa, turhaa ja tarpeellista. Muut sukulaiset saavat useimmiten käsin tehtyä ja siinäkin menee vähän överiksi. Aluksi ajattelen, että neulon henkilöille X, X, X ja X sukat ja virkkaan henkilöille X X X X ja X tällaista, X ja X saavat vaikka itsetehdyt kynttilät (ajatuksena - sukkia en osaa kunnolla neuloa enkä kynttilöitäkään valaa), kunnes alan lukea lahjakeskusteluita... Tänä vuonna lahjalistalle on lisätty mm. Rocky Road (tosin suklaamuottien avulla niin tulee vähän nätimpää) ja mahdollisesti myös lumiukkosoppa. Jessus, kiirettä tulee.

Veeamoo
Yli-Tonttu
Yli-Tonttu
Viestit: 694
Liittynyt: 14 Loka 2008, 20:43

Re: Lahjojen määrä

Viesti Kirjoittaja Veeamoo » 15 Marras 2013, 22:17

Mulla lahjalista näyttää tämmöiselle..
Äiti : Kirjaboksi
Isä : Vaappu
Sisko M : kynttilöitä lasipurkissa?
Sisko A : ^
sisko M likat : meikkipää
kummityttö : pehmolelu, kirja?
veljet : jack and jonesin sukat
veli ja vaimoke + nyytti : tyynyliinat ja vauvan viltti

Avatar
Miiru
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 59
Liittynyt: 06 Marras 2013, 16:54

Re: Lahjojen määrä

Viesti Kirjoittaja Miiru » 16 Marras 2013, 12:55

Mä olen perhepiirissä katsellut tuota lahjapuolta paljon viime jouluina. Sisarukseni lapset tuppaavat saamaan aivan hillittömän lahjavuoren. Jopa niin paljon, että yksi pukki ei niitä kerrankin pystynyt edes kaikkia jakamaan, sillä hommaan olisi mennyt ikuisuus. Koko olohuone muuttui pelkäksi lahjavuoreksi ja huomasin, että lapset eivät esim. pehmeitä paketteja edes avanneet -vähän nurkasta repäisivät ja viskasivat syrjään kun huomasivat, että sisällä onkin jotain "tylsää" niin kieltämättä alkoi vähän ällöttää tämä kulutushysteria. Olen kyllä sitä mieltä, että lapset nimenomaan riemuitsevat joululahjoista, mutta rajansa kaikella. Haluaisin, että oma lapseni oppisi arvostamaan tavaroita joita hänellä on.
Lapsemme on nyt reilun vuoden ja ajattelimme ostaa hänelle kaksi lahjaa. Eiköhän sukulaisilta, isovanhemmilta ja kummeilta tule lahjoja myös ja noin pienelle se mielestäni riittää. Meillä on ollut tapana ostaa yksi lahja per henkilö, koska niistäkin kertyy jo melkoinen määrä. Yhteensä 4 kummilasta (kohta 5), molempien vanhemmat, miehen mummi, pari sukulaista jne. Miehelle on tullut kai ostettua useampikin joskus, en oikein muista.

Avatar
Sini
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 31
Liittynyt: 27 Loka 2013, 21:28

Re: Lahjojen määrä

Viesti Kirjoittaja Sini » 16 Marras 2013, 19:50

Lahjoja tulee ostettua reilusti, silti per hlö määrät ovat yhden paketin luokkaa.
Paitsi nää omat kakarat, taitaa olla nyt jo 5 pakettia jokaiselle.
Siihen vielä päälle äidin puolen paketit, isän puolen paketit ja vielä miun suvun hommaamat. :roll: Eli määrä on suuri vaikkei itse hommattais yhtään.

Miehelle hommaan pari pakettia, kummilapset saa yhden jokainen. (yleensä vanhempien toivomaa/ilmottamaa)
Mieli tekisi hommata tätin murusillekkin jotain, mutta sieltä on tullut kielto, ihan lahjamäärän rajoittamiseksi. :kiirus:

Itse saan yleensä kummilasten vanhemmilta jotain pientä ja se riittää. Mieheltä ehkä jotain pientä kivaa. Sit on jotain perheen yhteisiä lautapelejä tms..
Tänävuonna teen itse ison laatikon, missä jokaiselle joku leffa, poppareita, lautapeli jne..

Avatar
Noël
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 22
Liittynyt: 11 Marras 2013, 20:39
Paikkakunta: Kerava

Re: Lahjojen määrä

Viesti Kirjoittaja Noël » 17 Marras 2013, 00:05

Lapsuuden jouluista opin saman kuin Iimeli, eli lahjoja oli reilusti ja niitä availtiin monta tuntia. nyt myöhemmin olen joutunut jopa häpeällisesti kokemaan sen että saatan tuntea oloni haikeaksi jos saan vain yhden-kaksi pakettia, vaikka niissä on usein ajateltu minua lahjan saajana enemmän kuin niinä vuosina kun lahjoja tuli kymmeniä. Koen tilanteen äärimmäisen noloksi ikäni ollessa jo päälle 20... :/

Kuitenkin toisin kuin Miiru kertoi tästä että lapset avaavat vain vähän paketin reunaa ja hylkäävät sen, olen itse oppinut nauttimaan jokaisesta lahjasta, ja minusta on ihanaa oli se lahja mikä tahansa. Perheen ollessa melko köyhää sorttia, oli monet lahjat meilläkin sukkia, pipoja, paitoja, suklaata, kyniä, kirjoja jne. Kaikkea mikä oli halpaa ja helppoa ostaa. Usein pyysinkin helppoja ja halpoja lahjoja, ja toivoin että äiti paketoi kaikki erikseen, koska rakastan isoa lahjojen määrää, miettimättä lahjan arvokkuutta tai sitä oliko se kamera vai villasukat.
Lahjat ovat minusta ihana, ja olen lahjoille perso ja ahne. Ja pystyn myöntämään sen!

Mutta jopa enemmän kuin minua haittaa se etten minä saa lahjoja, minua ärsyttää se jos en voi ostaa muille lahjoja. Jopa oman ahneuteni ylitse, olen äärimmäisen innoissani ostamaan muille ja tekemään muille. En rakasta mitään muuta enempää kuin että voin katsoa toisen ilmettä hänen pakettia avatessaan, tai kun voin nähdä tekemäni lahjan hänen päällään/seinällä/pöydällä/käytössä. Lahjojen ostaminen siis nousee pakonomaiseksi rituaaliksi joulun alla, ja koen usein ahdistusta rahatilanteeni vuoksi, etten voi toteuttaa tätä puolta itsessäni.
Tävä vuonna lahjoja menee parhaalle ystävälleni, siskolleni, veljelleni, miehelleni, hänen äidilleen ja sisarelleen (yhteisesti miehen kanssa ostettuja/tehtyjä) ja sitten vanhemmilleni. Muille haluaisin ostaa myös lahjan mutten pysty. Osalle ystävistäni lähetän suklaata jonka olen itse väsännyt, säästääkseni mahdollisimman pitkälle ja samalla voin tehdä lisäosia muihin lahjoihin, laittamalla kaikkea mukaan vähäsen.

Ehkä tänäkin vuonna saan jotain ihmisille aikaiseksi. Jollei muuta niin sitten lähetän heille taulujani :) Helppoa ja halpaa. Kyniin ja paperiin minulla on aina varaa.

Avatar
Punatonttu
Vanhempi Tonttu
Vanhempi Tonttu
Viestit: 388
Liittynyt: 23 Syys 2013, 09:44

Re: Lahjojen määrä

Viesti Kirjoittaja Punatonttu » 17 Marras 2013, 11:00

Ajat muuttuu ja omat ajatukset asioista. Ennen mekin, kun omat lapset oli pieniä niin tuli ostettua paketteja aivan älyttömästi. 20-30 pakettia per naama ei ollut mitään :oops:
Ehkä sekin, että mitä pienempi/nuorempi lapsi on niin sen helpompi on ostaa ja lahjojen hinnat on maltillisia.
Tässä vanhempana ja vanhana on viisastunut. Nyt on ihan muutama paketti linjaus. Ja aikaisemmin tuli ostettua aika laajastikin niitä lahjoja sukulaisen lapsille. Lähinnä niille keiden kanssa on ollut tekemisissä. Niistäkin on nyt karsittu.
Ja kyllä ne lahjatoiveetkin vaikuttaa. Hyvässä ja pahassa. Jos ennen joku toivoi 10€ nukkea ja nyt alkaa toive olla 100€.

Se on kyllä pakko tunnustaa, että isovanhemmuus on nostanut päätään tuohon lahjan osto intoon. Osa syy se, että lapsenlapsi on tyttö ja ei meidän lähipiirissä noita tyttöjä ole ollut. Mä olen päässyt räväyttämään prinsessaunelmia :) Lahjatoiveita olen ottanut vastaan ja sieltä sitten jotain ostanut + listan ulkopuolelta.
Siihen en lähde, että täältä mummilta ja vaarilta saisi niitä kalleimpia. Ei tästä ole motaa päivää, kun meiltä sivumennen kysyttiin prinsessalle lahjasta. Suoraan tuli sanottua ei.
Lahja oli kallis, tarpeeton ja neidille on jo jotain samantyylistä.

Avatar
Miiru
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 59
Liittynyt: 06 Marras 2013, 16:54

Re: Lahjojen määrä

Viesti Kirjoittaja Miiru » 17 Marras 2013, 20:16

Minusta on ihan ymmärrettävää, että isovanhemmat hemmottelevat lapsenlapsiaan. Ihan hyvä kuitenkin miettiä omat "rajansa", kuten Punatonttukin on tehnyt. Mä olen kolmekymppinen niin ei ole kuin oma lapsi, mutta joskus tuntui, että kummilasten vanhemmat myös vinkkasi vähän liian suoraan noista lahjatoiveista ja se alkoi jopa vähän ahdistamaankin. Tykätäänkö huonoa jos ostan mitä huvittaa? Toisaalta en ole mikään lahja-automaatti, toisaalta taisin joskus itsekin lahjatoiveita kysellä. No juu, ei pitäisi ehkä liikaa miettiä, lahjoja ne kuitenkin vaan on. :mrgreen:
Sama se siis toisaalta mulle on, paljonko lahjoja perheessä jaetaan, kunhan kaikilla olisi hyvä fiilis (ja jos vaikka niitä kuitenkin sen verran "vähän" olisi, ettei useampaa pukkia tarvitse palkata niitä jakamaan... :jees: )

joulusukka
Tonttu
Tonttu
Viestit: 237
Liittynyt: 15 Loka 2011, 17:54

Re: Lahjojen määrä

Viesti Kirjoittaja joulusukka » 05 Tammi 2015, 18:42

:uggeli: :uggeli: :uggeli: :uggeli:

Avatar
punainentonttu
Tonttuoppilas
Tonttuoppilas
Viestit: 46
Liittynyt: 03 Marras 2014, 12:27

Re: Lahjojen määrä

Viesti Kirjoittaja punainentonttu » 01 Syys 2015, 12:35

Saan varmaan monen jouluttajan "vihat" niskaan.. mutta meillä käydään joka joulunalus paketti keskustelu. Anoppi kun ei millään ymmärrä että lapset Ei tarvitse lahjoja säkki/per pää. Anoppi kun ei osta koskaan mitään laadukasta tai ei viitsi maksaa esim jostakin lelusta .esim. Poikani toivoi viime jouluna tiettyä legopakettia joka maksoi n.50€. Niin anoppi tokaisi meille ettei niin kalliita lahjoja ole järkevää ostaa. MUTTA osti sitten kuitenkin kahdelle lapsellemme kaksi säkkiä kaikkea muuta, ja lasten harmiksi sieltä suunnalta ei tullut mitään "toivottua, kun suurin osa lahjoista oli ns.kuttaperkkaa.. mm. 4v tytär sai koiran kumilelun :oo

Saattaa vaikuttaa vieraiden silmiin siltä että olen kiittämätön, mutta kun tästä samasta asiasta on jo keskusteltu 7vuotta .

Tosin lapsien ilo on ihanaa nähdä kun saatavat paljon lahjoja, mutta harmi kun puolet lahjoista jää käyttämättä :roll: ja pelkään että lapset tottuvat suureen lahja määrään eivätkä osaa arvostaa muuta kuin lahjoja :hmm:

kuusipuu
Joulupukin aputonttu
Joulupukin aputonttu
Viestit: 4984
Liittynyt: 18 Syys 2007, 12:42

Re: Lahjojen määrä

Viesti Kirjoittaja kuusipuu » 01 Syys 2015, 13:20

.....................................

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lahjavinkit”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa